Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-24, 16:32
Medlem
Camdreas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cem77
Och jag skulle inte släppa in någon i några låsta utrymmen. Så olika människor skulle göra olika under samma situation.
Dessutom vore det helt meningslöst att släppa in och visa upp låsta utrymmen då ingen skulle ha kunnat gömma en kropp där då utrymmet är låst. Skulle det vara ett utrymme som går att ta sig in i iallafall så skulle jag själv kolla detta och se om någon varit där.

Finns ingen som helst anledning att släppa in ett gäng låtsas sheriffer på sin mark där hälften kan vara potentiella inbrottstjuvar som bara går med i MP tåget för att kunna snoka runt ostört i folks byggnader.

Man blir inte misstänkt för att vara mördare för att man nekar tillträde till privat egendom.

Du har så rätt. Jag skulle inte heller öppna för de nyfikna låtsas-sherifferna. Däremot välkomna polisens undersökningar.
Medlem
A1HORNYLADs avatar
HD prövar häktningarna

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article21018623.ab
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KSP
Hur tänker du nu?
Hovrätten hade inte behövt inhämta yttrande från åklagaren om bevisningen vid häktningen i tingsrätten var så stark. Den hade kunnat avslå överklagandet direkt.
2015-06-24, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Butter200
Just därför vill jag vara lite påstridig och fråga om du vet att bröderna inte ville släppa in MP och polisen, eller om du tror det.

Om du vill vara påstridig och ha en diskussion med mig så plocka inte isär mitt inlägg och slakta meningar!

Jag ser ingen rättsröta i sikte, tyvärr grabben. Och det är fenomen inom rättsväsendet jag har full koll på. Känner vittring direkt!

Om jag frågar dig, tror du verkligen på att dessa bröder inte hade koll på varje vrå på de ägor de var lika hemtama på som en katt? Lika hemtama som den katt som stryker runt och bevakar sitt revir?
2015-06-24, 16:34
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gurkmajja
Det är helt korrekt. Jag antar att det är relativt ovanligt iofs att bevisning avvisas i brottmål över huvud taget, men rätten till skäligt rådrum är väl svårt att hänvisa till som avvisningsgrund? Det blir ju då till att ställa in förhandlingen för att bereda skäligt rådrum, i de fall där bevisningen inte är av helt enkel natur och det skäliga rådrummet kan anses uppfyllt genom en paus. Hur står detta i förhållande till att den tilltalade sitter frihetsberövad?

1. Antar att det är högst ovanligt i brottmål, var aldrig med om det under min notarietid.

2. Ja rätten till skäligt rådrum är väl bara ett skydd mot att det just är så svårt att avvisa bevisning i brottmål. Annorlunda uttryckt, om bevisning inkommer sent och den inte går att avvisa måste rätten till skäligt rådrum finnas. Om inte annat för att uppfylla kraven på en rättvis rättegång enligt artikel 6 EKMR.

3. För att tillgodose det skäliga rådrumet kan förhandlingar ställas in och då skulle då den inställda förhandlingen , medan någon sitter frihetsberövad, bero på att åklagaren väntat med bevisning till sista sekund, eller av oaktsamhet glömt åberopa bevisning, då lär man kunna använda sig av skadeståndslagen 3 kap. 2 § andra punkten, dvs. ersättning för kränkning från staten p.g.a. fel och försummelse från myndighetens (i detta fall åklagarmyndigheten) sida. Brottet som orsakar kränkningen från statens sida får väl vara olaga frihetsberövande eftersom man p.g.a. försummelsen får sitta en extra dag i häktet. Alternativt att brottet är tjänstefel från åklagarens sida men brukar vara väldigt svårt hävda tjänstefel.
2015-06-24, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av reemka
Jag har faktiskt ingen aning, svarade bara på hen som aldrig i livet skulle låta polis eller MP leta på sin gård. Men det lät sig ju topsas i ett ganska tidigt skede (innan hon hittades) så helt omöjliga verkar de ju inte ha varit.

Inte jag heller, men Vresrosen påstod bestämt att de vägrade och jag skulle vilja veta om det är en trådsanning eller om det var så.
2015-06-24, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adminulator
Verkar högst troligt att advokaterna på riktigt tycker bevisningen är undermålig.

Vad advokaterna tycker och tänker högt ska du inte alltid lyssna på. Advokaternas arbete innefattar b. la. att tillvarata sina klienters intressen. Dessutom har den befintliga bevisningen uppenbarligen uppnått den högre misstankegraden i två instanser, mao glöm det där att det inte skulle finnas bevisning!
2015-06-24, 16:36
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
HD prövar häktningarna

Antar att det är så men framgår inte av artikeln eller hur?

Förstår media det här med prövningstillstånd?
2015-06-24, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boqpod
Det finns en sammanställning på runt 8 sidor som beskriver de häktades inblandning i mordet. Således finns det helt uppenbart olika faktorer (och kanske även bevis) som gör att de kan hållas häktade. Vad åklagaren därutöver sitter på för bevisning, bindande teknisk bevisning, vittnesmål och annat har vi ingen aning om, det vet inte ens hovrätten! Men de "8 sidorna" räcker för att fortsätta hålla bröderna häktade!

Frågan är att vad hände i Martorp då i fredags? Vad såg MP? Hur många av MP såg någonting specielt eller ovanligt? Såg de nu misstänkta bröderna där på plats eller i omedelbar närhet ? Vad såg poliser? Vad ledde till att de sen hittade kroppen? Allt det här kan ta 8 sidor...
2015-06-24, 16:37
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rumpppspark
Jag förstår inte riktigt varför så många är övertygade om att det har begåtts massa misstag eller att polisen skulle tagit helt fel personer. Ingen utomstående (som vi vet om) sitter ju på någon annan info.

Jag kan tänka mig att det finns många gånger där polis redan i början av ett skede fattar misstanke, kanske ibland rent av är säkra på att misstanken stämmer. Då polis faktiskt kan omhänderta någon på misstanke så gör man så klart detta. Fast i såna här fall så vill man kanske ha lite mer än bara ogrundad misstanke innan man tar in någon och så ifall inte låser utredningen för tidigt.

Känns konstigt att döma ut hela utredningen och skrika rättsskandal redan innan man vet någonting. Det kanske inte finns någon tvekan alls om att det är rätt GM fast man kan ju inte bara ge dom livstid direkt, allt måste ju även bevisas i en rättegång och faktiskt presenteras trovärdigt.

Du har helt rätt. Tyvärr är detta en del av det man får stå ut med på Flashback: Ett antal postares totala brist på insikt i det egna intellektets brister.

För att bedöma om en utredning bedrivits på ett korrekt vis behöver man ha tillgång till utredningen. Det finns faktiskt inget annat sätt att bedöma det. Alltså är allt svammel i tråden om utredningens brister och felaktiga hantering 100% idioti och dumheter och förtjänar egentligen inte ens att bemötas, även om man inte kan låta bli ibland.

Sen är det också så att det är svårt att bedöma hur en utredning bedrivits om man inte själv har erfarenheter och kunskaper i någorlunda kvalificerat utredningsarbete. Jag kan ju som lekman inte bedöma om en läkare har gjort fel vid en operation bara för att resultatet inte blev det som önskades.

Jag kan ju också sitta och småskratta åt många jönsar i tråden eftersom det är så uppenbart exakt vilken typ av tankefel de gör sig skyldiga till: Det som nobelpristagaren Daniel Kahneman kallar WYSIATI (What You See Is All There Is). Även om de intellektuellt vet att att mer information finns så klarar de ändå inte av att ta hänsyn till det i sin bedömning, utan går bara på det de själva faktiskt vet. Och eftersom det inte är så mycket så tänker de att det här kan ju aldrig räcka till att få någon på sannolika skäl misstänkt. Polisen har bara agerat på att de råkade befinna sig i närheten och var från ett annat land och kanske uppträdde lite konstigt (=det var säkert "kulturella" skillnader eller språkförbistring bakom). Alltså: Polisen har gjort fel för på det underlaget kan ingen vara skyldig.
-
2015-06-24, 16:38
Medlem
gurkmajjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
HD prövar häktningarna

Det krävs ju alltjämt prövningstillstånd. Om det inte meddelas innebär det ju just att ärendet inte prövas. Aftonbladet......
2015-06-24, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Hovrätten hade inte behövt inhämta yttrande från åklagaren om bevisningen vid häktningen i tingsrätten var så stark. Den hade kunnat avslå överklagandet direkt.

Fast det kanske inte handlade om styrkan på bevisningen som FUL var tvungen att "förklara"?
Bevisning finns annars skulle de inte i två instanser sitta kvar i häkte, eller hur?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in