Citat:
Ursprungligen postat av
Rumpppspark
Jag förstår inte riktigt varför så många är övertygade om att det har begåtts massa misstag eller att polisen skulle tagit helt fel personer. Ingen utomstående (som vi vet om) sitter ju på någon annan info.
Jag kan tänka mig att det finns många gånger där polis redan i början av ett skede fattar misstanke, kanske ibland rent av är säkra på att misstanken stämmer. Då polis faktiskt kan omhänderta någon på misstanke så gör man så klart detta. Fast i såna här fall så vill man kanske ha lite mer än bara ogrundad misstanke innan man tar in någon och så ifall inte låser utredningen för tidigt.
Känns konstigt att döma ut hela utredningen och skrika rättsskandal redan innan man vet någonting. Det kanske inte finns någon tvekan alls om att det är rätt GM fast man kan ju inte bara ge dom livstid direkt, allt måste ju även bevisas i en rättegång och faktiskt presenteras trovärdigt.
Du har helt rätt. Tyvärr är detta en del av det man får stå ut med på Flashback: Ett antal postares totala brist på insikt i det egna intellektets brister.
För att bedöma om en utredning bedrivits på ett korrekt vis behöver man ha tillgång till utredningen. Det finns faktiskt inget annat sätt att bedöma det. Alltså är allt svammel i tråden om utredningens brister och felaktiga hantering 100% idioti och dumheter och förtjänar egentligen inte ens att bemötas, även om man inte kan låta bli ibland.
Sen är det också så att det är svårt att bedöma hur en utredning bedrivits om man inte själv har erfarenheter och kunskaper i någorlunda kvalificerat utredningsarbete. Jag kan ju som lekman inte bedöma om en läkare har gjort fel vid en operation bara för att resultatet inte blev det som önskades.
Jag kan ju också sitta och småskratta åt många jönsar i tråden eftersom det är så uppenbart exakt vilken typ av tankefel de gör sig skyldiga till: Det som nobelpristagaren Daniel Kahneman kallar WYSIATI (What You See Is All There Is). Även om de intellektuellt vet att att mer information finns så klarar de ändå inte av att ta hänsyn till det i sin bedömning, utan går bara på det de själva faktiskt vet. Och eftersom det inte är så mycket så tänker de att det här kan ju aldrig räcka till att få någon på sannolika skäl misstänkt. Polisen har bara agerat på att de råkade befinna sig i närheten och var från ett annat land och kanske uppträdde lite konstigt (=det var säkert "kulturella" skillnader eller språkförbistring bakom). Alltså: Polisen har gjort fel för på det underlaget kan ingen vara skyldig.
-