Citat:
Ursprungligen postat av
micro113
Nej, jag har inte heller sagt att advokaten måste redovisa sina samtal - däremot tar ju inte rätten hänsyn till påstående som saknar stöd i övrig bevisning bara för att den tilltalade pladdrar en massa i huvudförhandlingen.
Tvärtom kan man säga - rätten utgår ifrån att det ligger i den tilltalades intresse att ljuga - därför kan inte heller en tilltalad åtalas för mened.
Den som "pladdrar" här, det är ju du. Den åtalade uttalar sig så klart tilpassad till framlagda bevis, som han har full kännedom om. Han kommer att framstå som trovärdig i allt som det åklagaren har bevis för, och kanske tingsrätten tror honom annars också.
Exempel: En grävmaskin stjäls , och man hittar Pelles fingeravtryck och DNA i denna då den hittas.
Pelle tiger, men säger till sin advokat hur det ligger till, han stal grävmaskinen för att han älskar grävmaskiner.
I domstolen talar Pelle ut; og säger följande:
"Min kompis Johan, som jag känner från A-lagsbänken utanför Systemet i Akalla, fick höra att jag skulla fylla 40 år, och att jag var mycket interesserad av grävmaskiner, men att jag aldrig kört någon sådan. I alla fall, några dager före min födelsedag så träffar jag på Johan utanför köpcentret i Kista, och han berättar att hans brorsa har en grävmaskin jag kunde få provköra samma kväll, efter arbetstidens slut. Bara för att glädja mig. Jag böd Johan halva min Explorer-butelj, och vi hade trevligt. På kvällen gick vi ner till platsen där maskinen stod, och Johan öppnade dörren med nycklar han gav mig.
Johan berättade att han lovat sin brorsa att föra maskinen till en plats 500 meter bort, och dit körde jag maskinen, och grov lite.
Jag har inte brättat något i förhören med polisen, för jag var rädd att de inte skulle tro mig, jag har olyckligtvis blivit oskyldigt dömd för några cykelstölder innan, jag , som inte ens kan cykla.
Och jag ville ju inte ange Johan, han är ju en kompis ändå, även om det han sa om grävmaskinen och brodern inte var sant. Jag vet ju inte ens vad Johan heter i efternamn, eller vart han bor."
Tingsrätten beaktar detta, och åklagarens DNA och avtryck blir väredlösa.