2015-06-24, 16:38
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
Antar att det är så men framgår inte av artikeln eller hur?

Förstår media det här med prövningstillstånd?

Eh, jo...
HD ska "meddela beslut i häktningsfrågan".
Senast redigerad av A1HORNYLAD 2015-06-24 kl. 16:40.
2015-06-24, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adminulator
Verkar högst troligt att advokaterna på riktigt tycker bevisningen är undermålig.

Om vi ska diskutera vad advokaterna tycker på riktigt så tycker de inget, annat än att göra jobbet och passa på att framstå som extra vassa nu när det är mediaintresse.

Advokaterna ska se till att klienterna har ett försvar och fokusera på att skapa rimliga tvivel. Se till att åklagaren får det jobbigt, med en extra tung bevisbörda att kånka på ensam.

Hittills har de varit duktiga och till och med lyckats få en prövning om häktning till HD!
2015-06-24, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KSP
Vad advokaterna tycker och tänker högt ska du inte alltid lyssna på. Advokaternas arbete innefattar b. la. att tillvarata sina klienters intressen.

Jag skilde ju på deras arbete och "verkar tycka på riktigt"

Citat:
Ursprungligen postat av KSP
Dessutom har den befintliga bevisningen uppenbarligen uppnått den högre misstankegraden i två instanser, mao glöm det där att det inte skulle finnas bevisning!

Jag har nyss postat rättsvetenskaplig forskning som visar åklagarens fördel, speciellt under förundersökningen. Kolla mina inlägg
2015-06-24, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Om du vill vara påstridig och ha en diskussion med mig så plocka inte isär mitt inlägg och slakta meningar!

Jag ser ingen rättsröta i sikte, tyvärr grabben. Och det är fenomen inom rättsväsendet jag har full koll på. Känner vittring direkt!

Om jag frågar dig, tror du verkligen på att dessa bröder inte hade koll på varje vrå på de ägor de var lika hemtama på som en katt? Lika hemtama som den katt som stryker runt och bevakar sitt revir?

OK du känner vittring.
Det är inte att plocka isär och "slakta" meningar, att fråga dig om du vet eller tror att bröderna vägrade släppa in MP och polisen. Eftersom du mycket bestämt hävdade att de vägrade, och att det betydde att de är skyldiga.
Och sen snackar du om rättssäkerhet.
2015-06-24, 16:41
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Eh, jo...
HD ska "meddela beslut i häktningen".

Jo men vet vi att det är beslut i häktningen och inte beslut i PT-frågan. Som sagt jag antar att det är det förstnämnda men det vore inte första gången som aftonbladet, eller någon annan tidning för den delen, angett att ett mål ska prövas av HD (eller i vissa fall HovR när det krävs PT där) samtidigt som de förbiser detaljen om prövningstillstånd.

Att beslut kommer inom några dagar talar emellertid för att de har meddelat PT redan.
2015-06-24, 16:41
Medlem
gurkmajjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Eh, jo...
HD ska "meddela beslut i häktningsfrågan".
Att inte bevilja PT är också ett beslut.
2015-06-24, 16:42
Medlem
wizardinrobes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Nej, jag har inte heller sagt att advokaten måste redovisa sina samtal - däremot tar ju inte rätten hänsyn till påstående som saknar stöd i övrig bevisning bara för att den tilltalade pladdrar en massa i huvudförhandlingen.

Tvärtom kan man säga - rätten utgår ifrån att det ligger i den tilltalades intresse att ljuga - därför kan inte heller en tilltalad åtalas för mened.
Den som "pladdrar" här, det är ju du. Den åtalade uttalar sig så klart tilpassad till framlagda bevis, som han har full kännedom om. Han kommer att framstå som trovärdig i allt som det åklagaren har bevis för, och kanske tingsrätten tror honom annars också.

Exempel: En grävmaskin stjäls , och man hittar Pelles fingeravtryck och DNA i denna då den hittas.
Pelle tiger, men säger till sin advokat hur det ligger till, han stal grävmaskinen för att han älskar grävmaskiner.

I domstolen talar Pelle ut; og säger följande:
"Min kompis Johan, som jag känner från A-lagsbänken utanför Systemet i Akalla, fick höra att jag skulla fylla 40 år, och att jag var mycket interesserad av grävmaskiner, men att jag aldrig kört någon sådan. I alla fall, några dager före min födelsedag så träffar jag på Johan utanför köpcentret i Kista, och han berättar att hans brorsa har en grävmaskin jag kunde få provköra samma kväll, efter arbetstidens slut. Bara för att glädja mig. Jag böd Johan halva min Explorer-butelj, och vi hade trevligt. På kvällen gick vi ner till platsen där maskinen stod, och Johan öppnade dörren med nycklar han gav mig.
Johan berättade att han lovat sin brorsa att föra maskinen till en plats 500 meter bort, och dit körde jag maskinen, och grov lite.

Jag har inte brättat något i förhören med polisen, för jag var rädd att de inte skulle tro mig, jag har olyckligtvis blivit oskyldigt dömd för några cykelstölder innan, jag , som inte ens kan cykla.
Och jag ville ju inte ange Johan, han är ju en kompis ändå, även om det han sa om grävmaskinen och brodern inte var sant. Jag vet ju inte ens vad Johan heter i efternamn, eller vart han bor."

Tingsrätten beaktar detta, och åklagarens DNA och avtryck blir väredlösa.
2015-06-24, 16:43
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gurkmajja
Att inte meddela PT är också ett beslut.

Rent terminologiskt är förvisso då detta inte ett beslut i "häktningsfrågan" för de antyder en materiell prövning i sak. Inte för att jag tror att aftonbladet tänkt i dessa banor men ändå

Men visst är det ett beslut att inte meddela PT, absolut.
2015-06-24, 16:44
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gurkmajja
Det krävs ju alltjämt prövningstillstånd. Om det inte meddelas innebär det ju just att ärendet inte prövas. Aftonbladet......

Är detsamma rutin med prövningstillstånd för häktningar som för domar?
Läser man artikeln får man klart för sig att saken prövas, men kan ju vara AB som är ute och cyklar.
Medlem
Camdreas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Nu ska jag vädra mina fördomar!

Sannolikheten att de brottslingar som håller på med tjuvgods och smuggelgods är mördare, är större än hos den övriga befolkningen!

Kriminalitet börjar lite lungt med snatteri och billån i ung ålder, till att eskalera med tiden när brott blir en livsstil.

Vanligt folk som inte ägnar sig åt brott är inte sannolika mördare! Trots att det sker.

Det är inga fördomar.
För många sidor sedan lanserade jag en idé om hur lituaiska ligor jobbar. Bl a används välanpassade sverigeboende litauer som lager och tjuvgodset levereras i mindre poster till Litauen. Här skulle isf ett inbrott gått snett och de potientiella tjuvarna gick ev lös på LH, som såg dom. MGM kan vara "lagret". Hinner inte leta rätt på mitt inlägg inkl någons svar, som också inkluderade en länk om hur ligorna jobbar.
Medlem
gurkmajjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
Rent terminologiskt är förvisso då detta inte ett beslut i "häktningsfrågan" för de antyder en materiell prövning i sak. Inte för att jag tror att aftonbladet tänkt i dessa banor men ändå
Nej jag tror att det är Aftonbladet som är ute och cyklar. Men, vi får se.
Medlem
wizardinrobes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Förstår inte om du menar det, eller om du är ironisk/sarkastisk ?
Jag har hävdat att de är osyldiga genom hela denna tråd.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in