2015-06-24, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wizardinrobe
För att styckning tar tid, och att kroppen antagligen är illa tilltygad, men knappast styckad, man har inte hittat en blodrest på brödernas kläder eller hår från Lisa.

Polisen var i brödernas hem tre gånger under veckan de letade, och de förhördes varje gång.

Kroppen har antagligen knivhuggits allvarligt, men att polisen letar spår i det såkallade "slaktrummet" som tidigare varit mjölkrum, det tyder på att de tror något har hänt där, men om man efter nästan två veckor inte har hittat spår av bröderna där, så finns det knappast sånt. Jag utgår från att de hittat spår av Lisa i slaktrummet, annars skulle de varit klara nu. Men styckning är högst osannolikt, även om man hittat det som kan tolkas som en början till styckning.

Du vet inte vilka spår eller bevisning som polisen säkrat i fallet. Vi vet inte vad som skickats för analys eller vilka svar som väntas komma från NFC.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Var polisen eller MP har letat vet vi ju inget om ännu, eftersom det inte läcker ut information från någon inblandad i utredningen.
Just därför vill jag vara lite påstridig och fråga om du vet att bröderna inte ville släppa in MP och polisen, eller om du tror det.

Edit: ok jag gissar då på att Vresrosen bluffar.
Men om någon annan vet, så skulle jag bli tacksam för svar.
Senast redigerad av Butter200 2015-06-24 kl. 16:31.
Medlem
Citat:
Om dessa litauer hade tjuvgods eller smuggelgods på ägorna, så ville de ogärna att polisen skulle hitta detta, de trodde nog aldrig att de skulle misstänkas för mord.

Nu ska jag vädra mina fördomar!

Sannolikheten att de brottslingar som håller på med tjuvgods och smuggelgods är mördare, är större än hos den övriga befolkningen!

Kriminalitet börjar lite lungt med snatteri och billån i ung ålder, till att eskalera med tiden när brott blir en livsstil.

Vanligt folk som inte ägnar sig åt brott är inte sannolika mördare! Trots att det sker.
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Bröderna har såklart inget med mordet att göra, de borde ha släptts

Förstår inte om du menar det, eller om du är ironisk/sarkastisk ?
2015-06-24, 16:26
Medlem
wizardinrobes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MegaTant
Jag skulle tro att det finns mer bevis en indicie eller en indiciekedja som bevis. Det bara känns så. Grim.lab tar tid för det finns mycket att analysera, sortera analyssvar efter person och plats, sedan matcha dessa resultat med och mot varandra. De måste ju sortera dessa svar och beskriva dem, bekräfta skirftligen var och en svar.

Så kära vänner, ha tålamod. Svaren kommer.

Nej, man har Lisas DNA, och brödernas DNA, det borde ha varit klart för en vecka sedan.

Exempel, i mitt arbete skulle jag hitta den biologiska fadern till en kvinna född 1971, jag kontaktade et 25-tal möjliga fäder , dessa lämndade alla DNA-prov hos sin läkare (vi betalade), och kvinnan fick svar på en gång när hon kom till laboratoriet och avgav sitt prov. Ingen av dessa 25 var hennes far.
(Kvinnans mor skulle inget få veta om denna undersökning, varför vi kartlade moderns liv i september månad 1970) Detta var i 2008
2015-06-24, 16:26
Medlem
gurkmajjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
Är dock intresserad av forumleringen i den punkt du hänvisade till.

"om beviset trots rimliga ansträngningar inte kan tas upp och avgörandet inte bör fördröjas ytterligare".

Av kommentaren föreligger två förutsättningar att få bevisningen avvisad där fördröjningen endast är en del. Vilket framgår av följande utdrag från kommentaren (kursiverat av mig) "en ytterligare förutsättning för att avvisning ska kunna ske är, som redan nämnts, att det bedöms att avgörandet inte bör fördröjas ytterligare."

För att bevisning ska kunna bli avvisad krävs således inte bara att avgörandet fördröjs utan även att beviset inte kan tas upp trots rimliga ansträngningar. Innebörden blir således att för det fall åklagaren sitter och håller på viss skriftlig bevisning till en bra bit in i huvudförhandlingen för att sedan ta upp det, så tas ju bevisningen de facto upp och avvisning bör inte ske (att skäligt rådrum ska ges är en annan sak).

Av kommentaren att utläsa tar lagrummet främst sikte på situationer där åklagaren (eller övrig part men främst åklagaren) under en förhandling t.ex. åberopar ett nytt vittne som inte kan höras samma dag utan höras först senare. I ett sådant fall kan ett vittne avvisas med stöd av 35:7 p. 5.

Nåväl, detta var ett möjligen onödigt utlägg. Men kontentan är att det i brottmål till skillnad från tvistemål inte finns lika klara regler för när bevisning som tas upp efter det att huvudförhandlingen börjat ska få avvisas.

Möjligheterna till överrumpling begränsas emellertid alltid av rätten till skäligt rådrum (se 32 kap.
1 § rättegångsbalken).
Det är helt korrekt. Jag antar att det är relativt ovanligt iofs att bevisning avvisas i brottmål över huvud taget, men rätten till skäligt rådrum är väl svårt att hänvisa till som avvisningsgrund? Det blir ju då till att ställa in förhandlingen för att bereda skäligt rådrum, i de fall där bevisningen inte är av helt enkel natur och det skäliga rådrummet kan anses uppfyllt genom en paus. Hur står detta i förhållande till att den tilltalade sitter frihetsberövad?
2015-06-24, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mack-Bolan
Det var ju efter att man började söka om på redan avsökta områden som polisen plockade in MGM efter en incident med MP.
Jag tror att MGM flyttat BO till ett "säkert" redan avsökt område och att de blev ertappade i princip med fingrarna i syltburken.

Det låter faktiskt trovärdigt, och jag köper det som en rimlig slutsats.
2015-06-24, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skyffla
Har det framkommit om id- och kontokort satt kvar i mobilskalet när detta hittades?

Varför utgår du från att folk har id kort i ett
Mobil skydd ? Du har frågat detta många gånger i tråden
2015-06-24, 16:29
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mack-Bolan
Det var ju efter att man började söka om på redan avsökta områden som polisen plockade in MGM efter en incident med MP.
Jag tror att MGM flyttat BO till ett "säkert" redan avsökt område och att de blev ertappade i princip med fingrarna i syltburken.
Nej, vändorna kring häktningen talar mot att det skulle finnas så starka bevis.
2015-06-24, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Nej, vändorna kring häktningen talar mot att det skulle finnas så starka bevis.

Hur tänker du nu?
2015-06-24, 16:31
Medlem
reemkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Butter200
Det beror i och för sig på omständigheterna. Men först en fråga: är det belagt att det var det som väckte misstankar? D.v.s att de inte ville hjälpa till? Eller är det en spekulation?
Jag har faktiskt ingen aning, svarade bara på hen som aldrig i livet skulle låta polis eller MP leta på sin gård. Men de lät sig ju topsas i ett ganska tidigt skede (innan hon hittades) så helt omöjliga verkar de ju inte ha varit.
Senast redigerad av reemka 2015-06-24 kl. 16:34.
2015-06-24, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KSP
Hur tänker du nu?

Verkar högst troligt att advokaterna på riktigt tycker bevisningen är undermålig.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in