2015-06-24, 15:46
Medlem
Camdreas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gottisch
Vad jag har förstått så är den nerlagda spritfabriken än bit bort ifrån cafét.

Fabriken var den gula byggnaden mittemot caféet. För något år sedan flyttade företaget till Götene.

http://losmith.se/hem/
2015-06-24, 15:46
Medlem
Föräldrarna identifierade sin dotter den där natten då hon hittades. När styckningsdiskussionen sedan dök upp för första gången avfärdades då denna med att anhöriga vid en eventuell styckning inte fått identifiera henne.
2015-06-24, 15:47
Medlem
cem77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Jag tänker på hur jag skulle reagera om jag hade fått reda på en försvunnen flicka som man letade efter i mitt revir. Jag skulle ge tillträde överallt och visa alla platser av intresse. Låsa upp byggnader, bodar och uthus.

Jag skulle inte ens komma på tanken att bli misstänkt för att vara en mördare, eller ens komma på tanken att inte öppna för polisen och MP.

Och jag skulle inte släppa in någon i några låsta utrymmen. Så olika människor skulle göra olika under samma situation.
Dessutom vore det helt meningslöst att släppa in och visa upp låsta utrymmen då ingen skulle ha kunnat gömma en kropp där då utrymmet är låst. Skulle det vara ett utrymme som går att ta sig in i iallafall så skulle jag själv kolla detta och se om någon varit där.

Finns ingen som helst anledning att släppa in ett gäng låtsas sheriffer på sin mark där hälften kan vara potentiella inbrottstjuvar som bara går med i MP tåget för att kunna snoka runt ostört i folks byggnader.

Man blir inte misstänkt för att vara mördare för att man nekar tillträde till privat egendom.
2015-06-24, 15:50
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Detta talar mot styckning:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20957250.ab

Som jag förstår det så kan anhöriga identifiera en död person via en bild av tx. ett tillräckligt specielt födelsemärke, tatovering, ärr eller liknande.
2015-06-24, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cem77
Och jag skulle inte släppa in någon i några låsta utrymmen. Så olika människor skulle göra olika under samma situation.
Dessutom vore det helt meningslöst att släppa in och visa upp låsta utrymmen då ingen skulle ha kunnat gömma en kropp där då utrymmet är låst. Skulle det vara ett utrymme som går att ta sig in i iallafall så skulle jag själv kolla detta och se om någon varit där.

Finns ingen som helst anledning att släppa in ett gäng låtsas sheriffer på sin mark där hälften kan vara potentiella inbrottstjuvar som bara går med i MP tåget för att kunna snoka runt ostört i folks byggnader.

Man blir inte misstänkt för att vara mördare för att man nekar tillträde till privat egendom.

Vi är alla olika, och vi tycker olika.

Men har du noterat att AJ, godsägaren, den personen som äger marken gav sitt tillstånd att söka?

Jag har nog mer gemensamt med honom än med dig. Jag blir inte kränkt av att någon skulle gömma en kropp på min egendom! Endast ledsen och besvärad! Jag har inget att dölja, i hus av det slag som polisen och MP hade intresse av.
2015-06-24, 15:55
Medlem
wizardinrobes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Men vanligen inte heller särskilt effektivt, eftersom försvaret då inte haft möjlighet att styrka det den misstänkte säger utan får bli lika överraskad som åklagaren.
Självklart kan man tiga under förhör, men ändå berätta allt för sin advokat. Advokaten vet då allt under rättegången, medan åklagaren vet ingenting annat än det han har bevis för.
2015-06-24, 15:55
Medlem
Smegmas avatar
Skulle det visa sig att "gästarbetarna" inte är skyldiga - eller att svenk polis inte klarar av att bevisa deras skuld så är detta något av det mest pinsamma som inträffat inom svenskt rättsväsende på väääldigt lääänge.

Detta visar ju bara hur hemskt man kan bete sig i Sverige utan att det ger några repressalier.

Vad fan skickar det för signaler?
2015-06-24, 15:57
Medlem
cem77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Vi är alla olika, och vi tycker olika.

Men har du noterat att AJ, godsägaren, den personen som äger marken gav sitt tillstånd att söka?

Jag har nog mer gemensamt med honom än med dig. Jag blir inte kränkt av att någon skulle gömma en kropp på min egendom! Endast ledsen och besvärad! Jag har inget att dölja, i hus av det slag som polisen och MP hade intresse av.

Då kan man också ställa sig frågan hur det kunde ta 5 dagar att hitta kroppen med tillstånd att gå in i AJ:s byggnader? Med så mycket folk borde den hittats senast inom ett dygn. Med hund och ett par ögon kan det inte ta många minuter att leta igenom varje lokal.

Detta tyder på att man antingen inte sökt i den aktuella byggnaden tidigare eller att kroppen flyttats runt?
2015-06-24, 15:57
Medlem
reemkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cem77

Liiite misstänkt är det allt, att inte vilja hjälpa till. Man blir kanske inte misstänkt för att vara mördare, men man kan ju vara brottslig på andra vis.
2015-06-24, 15:59
Medlem
gurkmajjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Ett exempel är när en man åtalades 2011 för mord på Susann Sallinen i Haninge. Han sa inte flaska förrän vid huvudförhandlingen då han hade läst FUP. Han friades i hovrätten.
Rätten kan inte avvisa ett förhör med den tilltalade nej. Dock kan annan bevisning avvisas med stöd av rättegångsbalken 35:7, p. 5. Det är däremot i praktiken troligen uteslutet om det gäller bevisning till den tilltalades fördel. Åklagaren riskerar dock att få bevisning avvisad med stöd av detta lagrum om han åberopar bevisning överrumplingsvis eftersom förhandlingen då troligen måste ställas in.

I brottmål ställs det mycket större krav på åklagarsidans agerande i detta hänseende än det görs på den misstänkte och dennes försvarare.
2015-06-24, 16:00
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wizardinrobe
Självklart kan man tiga under förhör, men ändå berätta allt för sin advokat. Advokaten vet då allt under rättegången, medan åklagaren vet ingenting annat än det han har bevis för.
Det spelar inte så stor roll, för det vittnen och den bevisning som talar mot åklagarens sakframställas skall inges före rättegången.
En advokat kan alltså inte samla material utan att delge åklagaren - så det som händer i rättegången är att advokaten då står lika oförberedd som åklagaren i huvudförhandlingen.
Och att det som den tilltalade säger endera leder till att båda får tid på sig att kalla vittnen, lägga fram bevisning etc -- eller att rätten går på åklagarens linje och anser det vara icke trovärdigt babbel.

Det senare är det vanliga scenariot som uppstår, sen har parterna på sig att samla stöd för sin sak fram till Hovrättsförhandlingen.
2015-06-24, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Som jag förstår det så kan anhöriga identifiera en död person via en bild av tx. ett tillräckligt specielt födelsemärke, tatovering, ärr eller liknande.

Precis, folk tror att man måste se hela kroppen

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in