2015-06-24, 15:30
Medlem
Mattemat1kerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zeffa
Att den va låst just då är ju teoretiskt bara just då, den kan ju för allt vad vi vet ha varit öppen sedan hur länge som helst före just det tillfället.

Mycket möjligt men jag tror med största sannolikhet att GM är bland de som hade tillgång till nyckeln samt ladan. Att bröderna hade det stärker bara mina misstankar mot dem.
Senast redigerad av Mattemat1kern 2015-06-24 kl. 15:32.
2015-06-24, 15:30
Medlem
Punchglasss avatar
Har följt tråden hyfsat sedan start, dock inte den sista veckan. Har en fundering: är det utklarat vem den unge killen som stod o rökte utanför cafet på söndagskvällen var? Läste ett uttalande från grannar i ngn av kvällstidningarna och tyckte det lät som en intressant iakttagelse. ?....
2015-06-24, 15:32
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wizardinrobe
Du vet lika gott som jag att detta INTE är anledningen. Att pressen inte kan styra sig är ett problem som inte hör hit, när man fär reda på sanningen, så lär ju tidningaran slå upp om hon var styckad ändå, så det spelar ingen roll.

Både du och jag vet att Lisa inte blev styckad, jag är mer upptagen av Sveriges rättssystem, som ju verkar höra hemma i någon 1800-tals roman Alexandre Dumas.

Får jag fråga; hur vet ni det ?

Med frågan undrar jag om du menar an ni värkligen vet det därför att ni har inside information, eller om du menar att ni två, med era förnuft etc, kan räkna ut att Lisa med all sannolikhet inte blev styckad.
2015-06-24, 15:32
Medlem
Punchglasss avatar
Nej, inte rökte. Pratade visst i mobiltelefon. Hittade igen artikeln i GT.
2015-06-24, 15:33
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Punchglass
Nej, inte rökte. Pratade visst i mobiltelefon. Hittade igen artikeln i GT.
Vänligen, länka.

Hittat: http://www.expressen.se/gt/christer-och-sofia-sag-en-ung-kille-vid-kafeet/
Senast redigerad av XeniaOnatopp 2015-06-24 kl. 15:38.
2015-06-24, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Butter200
Men du resonerar ju hela tiden bakvänt Vresrosen. Det är inte mycket som framkommit till de åtalades fördel, säger du, och att det som framkommit bara är nonsens - men man är inte tvungen att bevisa sin oskuld, inte heller bevisa att man lever oklanderligt. Bevisbördan är faktiskt åt andra hållet.

Jag håller med dig om att det inte är omvänd bevisbörda. Därför blir Litauernas agerande absurt.

Jag tänker på hur jag skulle reagera om jag hade fått reda på en försvunnen flicka som man letade efter i mitt revir. Jag skulle ge tillträde överallt och visa alla platser av intresse. Låsa upp byggnader, bodar och uthus.

Jag skulle inte ens komma på tanken att bli misstänkt för att vara en mördare, eller ens komma på tanken att inte öppna för polisen och MP.

Om man är rädd för att bli misstänkt så borde dessa filurer ha legat lågt, men att förbereda mamma är illavarslande.

Är du en mamma, eller känner du mammor? Om inte, ska du veta att mammor är svagsinta beträffande söner, och inga sanningsvittnen. Och söner ringer alltid till mamma för bekräftelse. Oavsett ålder.

Är du advokat? Känner du advokater? Om inte så ska du veta att de tjänar sitt levebröd på att sälja ord.

Det är den samlade bilden av vad som skett och det jag vet om brottslingar som intuitivt fick mig att tro att polisen hittade rätt gärningsmän. Åklagarens sätt att hantera utredningen visar på att han vet vad han håller på med. Tyvärr för trådens tvivlare, det finns ingen rättsröta än i sikte!
2015-06-24, 15:35
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Vänligen, länka.

Citat:
Paret Christer och Sofia bor ett stenkast från kaféet där försvunna Lisa, 17, jobbar.
– När vi körde förbi kafét vid halv tiotiden på söndagen såg vi en ung kille som stod och pratade i mobiltelefon, säger Christer Ryman.
http://www.expressen.se/gt/christer-och-sofia-sag-en-ung-kille-vid-kafeet/
2015-06-24, 15:37
Bannlyst
Hur kan nån veta mer än andra i detta fallet? Vet inte alla lika mycket? Lr blir folks magkänslor så starka så det blir ett "vet" som blir till en trådsanning? Då vi vet lika mycket så borde ju vi alltid utgå från detta ist för o blanda in massa eget "vet".
Hur kan vissa veta att hon inte blev styckad? Är dessa personer mer informerade än vi andra lr var d en av de tekniska poliserna på plats?
2015-06-24, 15:39
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Punchglass
Har följt tråden hyfsat sedan start, dock inte den sista veckan. Har en fundering: är det utklarat vem den unge killen som stod o rökte utanför cafet på söndagskvällen var? Läste ett uttalande från grannar i ngn av kvällstidningarna och tyckte det lät som en intressant iakttagelse. ?....
Med stor sannolikhet någon som var inblandad i letandet eftersom Lisas pappa vid det klockslaget hade anlänt till platsen och hunnit befinna sig där en stund.
2015-06-24, 15:41
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harvey440
Hur kan nån veta mer än andra i detta fallet? Vet inte alla lika mycket? Lr blir folks magkänslor så starka så det blir ett "vet" som blir till en trådsanning? Då vi vet lika mycket så borde ju vi alltid utgå från detta ist för o blanda in massa eget "vet".
Hur kan vissa veta att hon inte blev styckad? Är dessa personer mer informerade än vi andra lr var d en av de tekniska poliserna på plats?
Detta talar mot styckning:

Citat:
Det är den saknade Lisa Holm, 17.
– Flickan är identifierad av sina föräldrar, säger Ulla Brehm, polisens presstalesperson.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20957250.ab
2015-06-24, 15:44
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David-Hume
Angående styckningsteorin

Jag vill först säga att jag egentligen inte förstår upprördheten kring att folk diskuterar en eventuell styckning. Jag vet inte varför det skulle vara mindre respektlöst mot familjen än något annat som diskuteras i tråden. Jag har själv inte diskuterat styckning då det endast har byggt på rykten och påstådda felsägningar från polisens sida. Men följande har ändå fått mig att fundera på att det eventuellt kan ha varit så.

LH:s kropp ska ha hittats fredag kväll. På söndagen rapporteras det om att man återigen har börjat undersöka gamla fyndplatser, dvs ladan mittemot caféet. Här har man då, utöver att man börjat gräva, intresserat sig för ett visst rum.

http://www.expressen.se/gt/polisen-letar-nya-spar-pa-gamla-fyndplatsen/

Torsdagen den 18 juni rapporteras det om att polisen fortfarande undersöker detta rum.

http://www.expressen.se/gt/sa-fortsatter-polisens-jakt-pa-garningsman/

Som vi ser så har ladugården inte längre någon mjölkproduktion. Jag efterfrågade vad som fanns i denna utbyggnaden och fick pm om en person som jag bedömer trovärdig. Personen beskrev detaljrikt vad som fanns vid ladugården och hävdade att denne hade varit där flera gånger. Personen menade att mjölkrummet numera används som slaktrum för traktens jägare.

Det rapporterades den 22 juni att endast två avspärrningar fortfarande var uppe, MGM:s bostad och detta slaktrum. http://sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx?programid=97&grupp=22199&artikel=61 95415

När kvinnan släpptes togs även avspärrningarna vid bostaden bort vilket innebär, såvitt vi vet, att endast avspärrningarna vid slaktrummet är uppe.

http://www.expressen.se/gt/kvinnans-advokat-hon-ar-valdigt-lattad/

Detta innebär att efter LH:s kropp hittades så har polisen haft ett stort intresse för ett rum som har används för slakt mittemot caféet. Jag gissar på att kroppen vid ett tillfälle har befunnit sig där men i vilket skick det lämnade är i nuläget öppet för spekulationer. Men kanske var det skicket som kroppen hittades i som fick polisen att fokusera på detta rum?

Självklart så finns där många goda invändningar mot att styckning har skett, t ex föräldrarnas identifierande och en tidsaspekt. Dock så tycker jag inte att det är mer smaklöst att diskutera än så mycket annat i tråden och även om jag inte vill spekulera vidare så kan jag inte heller utesluta att kroppen lämnade ladugården mittemot caféet i mer än en del. Tyvärr.

Mycket bra inlägg, och tycker som du att det, tyvärr, pekar i riktning av att Lisa's kropp blev styckad.
2015-06-24, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FritzDaCat
Det är klart det är, jag menade bara att enligt det första citatet hade någon annan identifierat kroppen, varefter föräldrarna blivit underrättade om resultatet. Så då frågar man sig varför inte föräldrarna hade fått se kroppen så pass sent som ett halvt dygn efter att den hade hittats. Uppgifterna om styckning kanske stämmer.
Sen lät ju skvallret på bygden om "silvertejp på mun och armar", tillräckligt otrevligt för att man kan tänka sig att polisen tyckt att föräldrarna inte skulle behöva få se detta.

Tänk ett varv till, kanske vill polisen samla bevis först eller låter det rimligt att ta in civilister som kontaminerar fyndplatsen eller på annat sätt kan förstöra utredningen. ev GM kan i ett initialt skede vara vem som helst även en nära anhörig...

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in