Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-24, 15:00
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Synnerliga skäl ja - och i princip innebär det att åklagaren själv inte skall ha varit medveten om det eller betydelsen av det tidigare.
Bevisen skulle användas - men åklagaren hade inte gått oklandrad från ett sådant agerande annars.

Exakt. Att låta en misstänkt sitta en extra dag i häktet för att man vill "överraska" med ny bevisning innan huvudförhandlingen ropas på är nog inte ett särskilt bra karriärdrag.

Inte heller att försöka åberopa ny bevisning efter huvudförhandlingen ropas på men då kan som sagt rätten i vart fall avvisa bevisningen. Det alternativet har rätten dessvärre inte om åklagaren ger in ny bevisning innan pårop.
2015-06-24, 15:01
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Åklagare och advokat har olika roller som du förväxlar med objektivitetsprincipen. Det innebär främst att åklagaren inte får ljuga ihop ett åtal eller åtala folk som han vet är oskyldiga. Eller åtala när bevis saknas som i Qvickfallen. Det måste finnas en rättslig grund och bevis innan man går till en tingsrätt, om man jobbar som åklagare, enligt rättsordningen.

De häktade har fått varsin advokat, med roller som du inte ska förväxla med åklagarens roll.

Jag utgår ifrån att de som arbetar med detta fall vet varför de är på jobbet, och vad som är deras jobb.

Det som hittills talar för killarna är att mamma tycker att de är fina pojkar, advokaten talar om att de är oskyldiga, och att de gillar katter!

Omständigheter vi alla kan bortse ifrån på objektiva grunder då det är nonsens och partsinlägg i debatten som bedrivs när advokater mobiliserar media. I slutändan arbetar advokater för att klientens skuld ska vara under allmänt tvivel. I debatter rättsväsendet ogillar, men är känsliga för.
Fast krasst är vad som talar för de misstänkta rent allmänt helt betydelselöst, det är vad som talar mot dem i sak som har betydelse.
Även otrevliga katthatare som spottar på sin mamma kan ju faktiskt vara oskyldiga till mord.
2015-06-24, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Jag har begärt att få ta del av åklagarens yttrande till HR igår. Det blev dock inte mycket kvar efter att domstolen tog fram tuschpennan. http://speedy.sh/P29rD/201506231140.pdf

Nog kan man alltid försöka utläsa något i väntan på mer information. Det tycks vara fyra huvudskäl som motiverar varför häktningen skulle kvarstå, varav det första är uppdelat i tre mindre, nästa är kortfattat och de två sista mer sammanhängande och omfattande.

Det kan handla om: Han har haft möjlighet att genomföra det (avsaknad av trovärdigt alibi, funnits i området vid tiden för försvinnandet, tillgång till aktuella byggnader, lokalkännedom), avvikande vittnesmål gentemot till exempel MGM2 (vilket talar till nackdel för båda förstås), beteende vid/i närheten av fyndplats, fynd i hemmet som tillhör BO, ytterligare vittnesmål som talar till MGM:s nackdel, möjligen preliminärt säkrade spår på vissa föremål tillhörande BO eller rörelsemönster från mastning som stödjer åklagarens linje. Det vill säga inget som direkt binder MGM till gärningen, men som ändå starkt pekar i den riktningen.

Man kan också konstatera att NFC gjort en del analyser redan (preliminära resultat kanske ingår som en del av yttrandet?), men att "ytterligare rapporter kommer erhållas inom en snar framtid". Då väntas sannolikt mer detaljerad information om när BO bragdes om livet och hur (detta kanske man redan visste) liksom ev. säkring fingeravtryck eller DNA-spår som binder MGM till BO på något sätt (spår från MGM på BO eller BO:s tillhörigheter eller spår från BO i MGM:s bil eller hem osv).
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
Tillägg: När en huvudförhandling påbörjats är huvudregeln att ny bevisning inte får åberopas.

Men teoretiskt sätt kan man inkomma med ny bevisning 5 minuter innan huvudförhandlingen påbörjas. Motparten har givetvis rätt till skäligt rådrum om så är fallet och förhandlingen skjuts upp. Om den misstänkte då är frihetsberövad ska åklagaren haft synnerligt bra skäl att invänta till sista minuten med att inge bevisningen.

Ny bevisning kan tas in för att bemöta bevisning som kommer som en överraskning från ett vittne som ändrar sin story. Det händer att saker byter skepnad och att det kommer fram saker under rättegången som behöver bemötas eller belysas. Inget är hugget i sten i en svensk tingsrätt. Det beror på vilken domare som sitter där och dömer.
Medlem
gurkmajjas avatar
Citat:
Du missförstod nog nu -- den misstänkte har rätt att ta del av och bemöta det före åtal väcks, alltså också före utredningen stängs.
Nu pratar vi nog förbi varandra lite här. Det jag menade var att åklagarens möjligheter att åberopa "men för utredningen" i princip utsläcks då han delger de misstänkta FUP. FUP kan sedan kompletteras om de misstänkta har erinran, men för åklagarens del presenterar denne ju ett, enligt denna, komplett material. Detta sker dock mycket riktigt innan åtal väcks.
2015-06-24, 15:04
Medlem
Citat:
Nej, de kan inte kommunicera. Restriktionerna syfte är just att t ex medbrottslingar inte skall kunna kommunicera med varandra, eller att en misstänkt inte skall kunna kommunicera med någon i yttervärlden.

/--/

Typ så.

Är införstådd med syftet med restriktioner men skrev att de 'kan' kommunicera via brev om breven passerar granskning av åkl. Att det alltså är upp till åkl att besluta om breven ska gå vidare el åter avsändare.
2015-06-24, 15:05
Medlem
Tingsnotariens avatar
Ber om ursäkt. Det jag tidigare angav om avvisning av bevisning gäller tvistemål. Nu pratar vi såklart brottmål.

Möjligheterna att inge ny bevisning i brottmål regleras i 45:17 rättegångsbalken som anger.

Vill part vid huvudförhandlingen åberopa bevis, som han icke förut uppgivit, skall han omedelbart giva rätten och motparten underrättelse om beviset och vad han vill styrka därmed.
2015-06-24, 15:07
Medlem
gurkmajjas avatar
Citat:
Ny bevisning kan tas in för att bemöta bevisning som kommer som en överraskning från ett vittne som ändrar sin story. Det händer att saker byter skepnad och att det kommer fram saker under rättegången som behöver bemötas eller belysas. Inget är hugget i sten i en svensk tingsrätt. Det beror på vilken domare som sitter där och dömer.
Jo, men då har ju inte åklagaren planerat det som s.k. överrumplingstaktik. Att rättens aktörer måste anpassa sig till av utomstående ändrade förhållanden är ju en annan sak.
Medlem
David-Humes avatar
Angående styckningsteorin

Jag vill först säga att jag egentligen inte förstår upprördheten kring att folk diskuterar en eventuell styckning. Jag vet inte varför det skulle vara mindre respektlöst mot familjen än något annat som diskuteras i tråden. Jag har själv inte diskuterat styckning då det endast har byggt på rykten och påstådda felsägningar från polisens sida. Men följande har ändå fått mig att fundera på att det eventuellt kan ha varit så.

LH:s kropp ska ha hittats fredag kväll. På söndagen rapporteras det om att man återigen har börjat undersöka gamla fyndplatser, dvs ladan mittemot caféet. Här har man då, utöver att man börjat gräva, intresserat sig för ett visst rum.

Citat:
Vitklädda teknikerna rörde sig även in i ett rum inne i ladan. Man hade med sig bruna papperspåsar för att samla in eventuella fynd.
http://www.expressen.se/gt/polisen-letar-nya-spar-pa-gamla-fyndplatsen/

Torsdagen den 18 juni rapporteras det om att polisen fortfarande undersöker detta rum.

Citat:
Teknikerna arbetar framför allt i en utbyggnad vid ena kortsidan av ladan. Enligt byborna är det ladans mjölkrum där mjölken kontrollerades när ladugården hade mjölkproduktion.
Sedan polisen började intressera sig för mjölkrummet har plastskynken satts upp på insidan av fönsterrutorna för att förhindra insyn.
Inuti byggnaden skymtas en helkaklad vägg och arbetsbord av metall.
http://www.expressen.se/gt/sa-fortsatter-polisens-jakt-pa-garningsman/

Som vi ser så har ladugården inte längre någon mjölkproduktion. Jag efterfrågade vad som fanns i denna utbyggnaden och fick pm om en person som jag bedömer trovärdig. Personen beskrev detaljrikt vad som fanns vid ladugården och hävdade att denne hade varit där flera gånger. Personen menade att mjölkrummet numera används som slaktrum för traktens jägare.

Citat:
Slaktrummet som antagligen varit där mjölktanken förvarats förr används som slaktrum nu för traktens/markens jägare
Citat:
mjölkrum och utrymme för tanken som nu är slaktrum med metallkrokar i taket att hänga djur i.

Det rapporterades den 22 juni att endast två avspärrningar fortfarande var uppe, MGM:s bostad och detta slaktrum. http://sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx?programid=97&grupp=22199&artikel=61 95415

När kvinnan släpptes togs även avspärrningarna vid bostaden bort vilket innebär, såvitt vi vet, att endast avspärrningarna vid slaktrummet är uppe.
Citat:
Därefter togs avspärrningarna bort från bostaden och poliserna lämnade platsen.
http://www.expressen.se/gt/kvinnans-advokat-hon-ar-valdigt-lattad/

Detta innebär att efter LH:s kropp hittades så har polisen haft ett stort intresse för ett rum som har används för slakt mittemot caféet. Jag gissar på att kroppen vid ett tillfälle har befunnit sig där men i vilket skick det lämnade är i nuläget öppet för spekulationer. Men kanske var det skicket som kroppen hittades i som fick polisen att fokusera på detta rum?

Självklart så finns där många goda invändningar mot att styckning har skett, t ex föräldrarnas identifierande och en tidsaspekt. Dock så tycker jag inte att det är mer smaklöst att diskutera än så mycket annat i tråden och även om jag inte vill spekulera vidare så kan jag inte heller utesluta att kroppen lämnade ladugården mittemot caféet i mer än en del. Tyvärr.
Medlem
wizardinrobes avatar
Citat:
Åklagare och advokat har olika roller som du förväxlar med objektivitetsprincipen.

Verkligen? Den förväxlingen jag ser är att du inte lyckas skilja dina felaktiga föreställningar om andra debattanter från den verkliga världen.

Ingen åklagare har rätt att försvåra rättssprocessen, lika lite som en advokat har.
Objektivitetesprincipen gäller dock bara för åklagare och domstol. Advokater får framhålla vad de vill, och underlåta att nämna att den åtalade dömdes för urinering på allmän plats i 1987.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Nej, det finns inte.
Ju det finns bilder på Lisas döda kropp men vi på Flashback kommer aldrig att se dem. Eller rättare sagt, kommer de att bli sekretessbelagda/hemligstämplade för allmänheten.
Senast redigerad av matematiker 2015-06-24 kl. 15:49.
2015-06-24, 15:08
Medlem
gurkmajjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
Ber om ursäkt. Det jag tidigare angav om avvisning av bevisning gäller tvistemål. Nu pratar vi såklart brottmål.

Möjligheterna att inge ny bevisning i brottmål regleras i 45:17 rättegångsbalken som anger.

Vill part vid huvudförhandlingen åberopa bevis, som han icke förut uppgivit, skall han omedelbart giva rätten och motparten underrättelse om beviset och vad han vill styrka därmed.
Vid äventyr att bevisningen annars kan komma att avvisas, även i brottmål, kan tilläggas. Även om den inte avvisas har den som kör med överrumplingstaktik lyckats irritera rätten.
Senast redigerad av gurkmajja 2015-06-24 kl. 15:11.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in