Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-24, 14:29
Medlem
wizardinrobes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Jag har begärt att få ta del av åklagarens yttrande till HR igår. Det blev dock inte mycket kvar efter att domstolen tog fram tuschpennan. http://speedy.sh/P29rD/201506231140.pdf
Nog kan man utläsa att åklagaren inte har något på fötterna, han säger i princip: "Vänta ni bara".

En skandal är vad det är.

Några här i denna tråd inbillar sig at professor LGW Persson har ändrat ståndpunkt, det har han inte.
Jan hoppas litauerna är skyldiga, för annars är detta en skandal av dimensioner som får anhållandet av 33-åringen i Palmemordet att jämföras med en feluppringning.
2015-06-24, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttad
På bio kanske men inte då det gäller den Svenska verkligheten.

Det är alltid polisen som identifierar kroppen. En väg är att bruka hjälp från nära anhöriga och det kan göras på flera sätt.

Det räcker således med att polisen tar ett fotografi på flickans ansikte som t.ex. någon förälder bekräftar identiteten med.
Ja, det kan t.o.m. räcka med ett fotografi på något särskilt kännetecken om väldigt speciellt.

Men jag understryker att det är polisen som identifierar och att nära anhörigas hjälp är ett av många sätt att få det gjort.

Du skrev att det betyder att de sett kroppen.....har du någon källa på det?

Nope, jag erkänner att jag hade fel i detta anseendet.
Men jag tror fortfarande att det till 100% är Lisas kropp man hittat!
Även om föräldrarna endast sett en bild så är det väl rätt så bindande?

Läste detta:
https://polisen.se/Om-polisen/Sa-arbetar-Polisen/Identifiering-av-offer/
2015-06-24, 14:35
Medlem
djembelelles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Eftersom frågorna säkert behandlar vart de rör sig, koppling till olika fynd, hur och varför de varit på olika platser vid olika tidpunkter, så har åklagaren/förhörsledaren givetvis blottat åtminstone delar av teorier som åklagaren har.
Kanske går det inte att få ut mer ur detta, men jag tänker att det man vill ha ut av kvinnan är var hon befann sig vid vissa tidpunkter som är viktiga i fallet och om bröderna då var närvarande eller om dom berättat vart de skulle etc, och att detta sedan vägts mot vad bröderna och vittnen berättat. Nåt annat behöver hon väl inte ta del av?
Kanske finns ingen i tråden som har full insikt i detta.
2015-06-24, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wizardinrobe
Nog kan man utläsa att åklagaren inte har något på fötterna, han säger i princip: "Vänta ni bara".

En skandal är vad det är.

Några här i denna tråd inbillar sig at professor LGW Persson har ändrat ståndpunkt, det har han inte.
Jan hoppas litauerna är skyldiga, för annars är detta en skandal av dimensioner som får anhållandet av 33-åringen i Palmemordet att jämföras med en feluppringning.

Nja ändrat tonfall, det betyder inte ändrat ståndpunkt, inte för min del ialf. Han lät lite försiktigare. Betyder ingenting, och det är bara för att det är så hemligt allting som alla hakar upp sig på småsaker och ingenting...
2015-06-24, 14:38
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av djembelelle
Kanske går det inte att få ut mer ur detta, men jag tänker att det man vill ha ut av kvinnan är var hon befann sig vid vissa tidpunkter som är viktiga i fallet och om bröderna då var närvarande eller om dom berättat vart de skulle etc, och att detta sedan vägts mot vad bröderna och vittnen berättat. Nåt annat behöver hon väl inte ta del av?
Kanske finns ingen i tråden som har full insikt i detta.
Ingen i tråden har någon som helst koll på vilka frågor hon faktiskt fått - men eftersom hon är misstänkt för skyddande av brottsling så lär ju frågorna ha handlat om hur de andra agerat och vad hon har haft för roll i det.
Det går inte att förhöra henne utan att ta upp misstankarna mot de andra och omständigheter kring det om det skall vara någon som helst mening med förhör.
2015-06-24, 14:38
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Nej, det lär hon inte ha fått göra. Skilda häktningsförhandlingar innebär ju skilda PM - och hon får veta vad åklagaren har mot henne - inte mot de andra.

Inte ett fall som detta, då hon är misstänkt för att ha skyddat brottsling, och brottslingarna är de medmisstänkta, är jag inte så säker på att hon undanhålls allt som åklagaren har mot de övriga eftersom ett sätt för kvinnan att bli frikänd är att de övriga inte begått något brott över huvud taget.
2015-06-24, 14:39
Medlem
wizardinrobes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
Säg att hon vid häktningen fått reda på huruvida Lisas kropp var styckad eller inte, eller att hon om hon suttit häktad en längre tid då man visste dödsorsaken, och sedermera släpps. Det vore inte särskilt roligt för Lisas anhöriga att se dessa uppgifter på löpsedlarna runt om i landet.
Du vet lika gott som jag att detta INTE är anledningen. Att pressen inte kan styra sig är ett problem som inte hör hit, när man fär reda på sanningen, så lär ju tidningaran slå upp om hon var styckad ändå, så det spelar ingen roll.

Både du och jag vet att Lisa inte blev styckad, jag är mer upptagen av Sveriges rättssystem, som ju verkar höra hemma i någon 1800-tals roman Alexandre Dumas.
2015-06-24, 14:40
Medlem
djembelelles avatar
Citat:
Ingen i tråden har någon som helst koll på vilka frågor hon faktiskt fått - men eftersom hon är misstänkt för skyddande av brottsling så lär ju frågorna ha handlat om hur de andra agerat och vad hon har haft för roll i det.
Det går inte att förhöra henne utan att ta upp misstankarna mot de andra och omständigheter kring det om det skall vara någon som helst mening med förhör.
Jag menade koll på hur det går till i allmänhet utifrån egen erfarenhet i branschen.
2015-06-24, 14:41
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Newflash31
Finns det bilder på den döde kroppen ? Någon nämnde detta längre bak i tråden hade varit intressant att ta en titt på.

Du har inte bidragit till mycket i tråden överhuvudtaget.
Och du har en synnerligen ohälsosam agenda.
Dina tidigare inlägg visar att du är mest intresserad av att veta om hon våldtagits eller ej.
Och nu detta fikande efter bilder på döda kroppar.
Jag hänvisar dej till Gore-trådadarna.
Dina fantasier får nog mer näring där

Jag hoppas att fler härinne ruskar lite på sina förvirrade skallar och försöker förstå att de båda bröderna sitter där de sitter av en anledning. Som även nu Hovrätten gett utryck för. Tråden går bara på tomgång då det saknas information. När svaren från NFC börjar komma så kanske åklagaren släpper lite mer information. Som det är nu så har denna tråd förvandlats till något av det mest utflippade jag läst på och och dar.
2015-06-24, 14:41
Medlem
le_flonks avatar
Vet man om hon mördades på fyndplatsen?
2015-06-24, 14:42
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
Inte ett fall som detta, då hon är misstänkt för att ha skyddat brottsling, och brottslingarna är de medmisstänkta, är jag inte så säker på att hon undanhålls allt som åklagaren har mot de övriga eftersom ett sätt för kvinnan att bli frikänd är att de övriga inte begått något brott över huvud taget.
Nej, för hennes del spelar det ingen roll om de begått brott eller inte - det är huruvida hon varit medveten om det och varit behjälplig med att dölja det som är avgörande.

Medbrottslingar brukar för övrigt inte få ta del av varandras PM och protokoll när det är skilda förhandlingar - utan först när Fup delges i sin helhet så får de veta hur åklagaren agerat mot de övriga.

Edit:
"Allt" lär hon däremot inte undanhållas - eftersom det lär framgå i förhör med henne vad han anser att hon varit delaktig i - vilket då också omfattar de övrigas agerande.
2015-06-24, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BrutalSten
Vad är det som tar så lång tid. Vill ju veta vad som var dödsorsaken och om det var våldtäkt inblandat. Dom har ju kroppen så tycker att det är konstigt att det tar flera veckor utan att någon information kommer. Eller har jag missat något?

Håller med dig om att det tar lång tid. särskilt som det verkar vara ett starkt prioriterat ärende från labbet. Och jag vet oxå att fler här på fb har den uppfattningen. infon ut till allmänheten verkar kraftigt begränsad.

presskonfer lör den 13 var ju som hasse aro sa...konstigt agerande. om det berodde på omorganisation av polisdepart eller själva brottet...eller nåt annat..
Senast redigerad av Ezetrol 2015-06-24 kl. 14:48.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in