2015-06-24, 00:30
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Visessen
Fast det är väl enligt hans mamma återigen? Nej enligt den där litauiska polisen blev han dömd. Kvittar för jag vet att han förgripit sig på lisa holm. Det kommer komma ut. Bara att vänta. Man blir inte skadeståndsskyldig om ingen dom va det ett skämt LR?
Enligt dem fick han böter och är känd av dem sedan tidigare .. varifrån har du fått "nekade".

Han fick böter - vilket inte är samma sak som skadestånd.
2015-06-24, 00:31
Medlem
Vet vi exakt var kroppen hittades ens? Så mycket utsvävande som kan vara helt osanna.
2015-06-24, 00:33
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Okej, tack, ville bara testa tankegången. Det finns ju uppenbarligen något som gör åklagaren säker på att bröderna har med mordet att göra men har inga bevis. Svaga indicier har nämnts i media, vad sjuttsingen skulle det kunna vara, för det borde rimligtvis vara något som trots allt pekar på just de här två personerna.

Att indicierna är svaga är väl vad jag vet ett påstående från en av advokaterna. Jag bryr mig i princip inte om vad advokater säger till sina klienters försvar, särskilt inte när de på fullt allvar börjar veva om rasism som en tänkbar grund för beslutet att häkta.

Men du har rätt i - jag har själv funderat lite i de banorna - att det kan finnas saker som är oerhört svåra att förklara bort på ett rimligt vis för bröderna. Indicier som måhända inte räcker för ett mordåtal, men samtidigt gör det snudd på helt osannolikt att de inte haft kännedom om den döda kroppen och/eller någon form av beröring/kontakt med Lisa. Är väl inte helt osannolikt när brödrakärleken sviktar under trycket av häktningen och hotet om ett livstidsstraff att man skulle kunna börja skylla på bror sin.

Dock tror jag fortfarande mer på scenariot att bröderna nekar och kommer att göra så tills de ev. konfronteras med tyngre bevisning (om sådan finns/kommer att finnas). Om bara en är skyldig till själva mordet (vilket verkar mest rimligt att ha som hypotes i brist på all info som skulle kunna peka åt annat håll) så kommer antingen medhjälparen till att sopa undan spåren börja prata när han tror att det inte går att komma undan längre. Eller så kommer den skyldige att försöka ta på sig allt för att försöka rädda sin bror.

Vi vet ju heller inte vad de kan ha pratat om för taktik innan de greps. För de måste ju ha räknat med att de skulle kunna komma att bli gripna. Jag utgår här ifrån att båda två åtminstone har full kännedom om brottet och deltagit till något del i uppstädningsarbetet.

Allt detta givetvis under förutsättning att bröderna inte är oskyldiga.
2015-06-24, 00:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MissMeduza
Men det tog väl ett par timmar innan sökandet drog igång?
Och när det väl gjorde det så hade dom ju sökandet "bakom" sig.

Jag håller med dig. HADE d vart bröderna som gjort detta så hade dom inte lagt nära sitt eget hus. Därför jag hela tiden påpekat att d inte är dom o att nån försöker få d o se ut som dom.

Tror bröderna är smartare än de verkar, o har mer skillz än o bli ertappade med ett lik i sin bakgård OM de skulle vilja mörda. Tex finns väl en massa oljefat ute på en bondgård, en flicka på 17 år får plats i en sån. Lägg henne där, fyll den med grus. Dumpa i en sjö vid tillfälle, lr fyll den med bensin om den ska stå kvar, då luktar d mindre lik iaf..osv osv
2015-06-24, 00:34
Avslutad
En fundering. Om nu kroppen placerats hyfsat nära kaféet, borde inte polisen ha hunnit genomsöka en radie på 1.5 km på någon dag? Kanske t.om. hittat LH rätt fort? Tänker nu om LH hölls ''fången'' någonstans, då lär väl GM fått panik med polis och MPS i närområdet?
2015-06-24, 00:35
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FritzDaCat
Enligt dem på plats, började man med boden efter midnatt.
21.15 avblåste MP.
22.40 sågs ett ledningsfordon lämna Martorp i väldigt hög hastighet.
00.30 meddelar Widén att man funnit en kropp.
Det borde vara Jönsson. Grannen ska väl inte ha sådan info.

Några tider dess emellan:
Kl 21. MP avbryter sök iom gripanden, men meddelar tid och plats för träff morgondagen.
kl 21.50 Tekniker är på plats, är vid byggnaden. Troligen menas ladan med maskinhall som bröts upp. ( detta är troligen högra ladan iom med att det rapporteras från entré, dvs synligt)
Kl 22.05 ses tekniker komma ut ur byggnaden och prata med polis på utsidan. En av dem tar upp telefon och ringer direkt.
Kl 22.20 Polisen meddelar tid 23.30 för forum för press att ställa frågor.
kl 22.20 spärrar polisen av ett större område på vänster sida gården (utvidgar baksida vä)
Kl 23 skäller hundarna kraftigt från baksidan. Belysning tänds upp där.
kl 23.15 ändras tiden för pressträff, flyttas fram 15 min.
2015-06-24, 00:36
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Visessen
Att han nekat va enligt pappan tror jag går att läsa i tidningen
Nej, att en TV-försvann under en transport han gjorde och att fick böter för det sägs av pappan .. han nämner inte huruvida hans son nekade eller tog på sig ansvaret.

Att en TV försvann under transport innebär ju inte heller nödvändigtvis att det är sonen som stulit den - det kan någon annan ha gjort, han var dock ansvarig för lasten.

Citat:
För tio år sedan när den äldre brodern arbetade för en budfirma så försvann en tv under en transport. Han anklagades och fick betala en mindre summa böter.
– Jag antar att det är det polisen menar, säger brödernas pappa som nyligen drabbats av en hjärtattack.
http://www.expressen.se/gt/brodernas-mamma-jag-kan-inget-ata/
2015-06-24, 00:37
Medlem
MissMeduzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Såvitt jag vet så visar statistik att de flesta mördare som gömmer sina offer väljer en plats relativt nära sin bostad och terräng man känner sig väl bekant med. Vatchareeya Bangsuans mördare valde en plats bara några kilometer från sitt hem och ännu närmare föräldrahemmet som han var uppvuxen i. Trots att han hade jättelika skogsområden i egentligen alla riktningar. I andra fall har offret hittats nergrävd på tomten till det gemensamma huset hon delat med mördaren. Så även om en del mördare transporterar iväg kroppen långt bort så är det knappast ett argument mot litauerna att kroppen hittades där den hittades.

Detta vet jag.
Oftast så begravs/göms offer som har familjär eller annan närmare anknytning till mördaren nära.
Medan random offer placeras med mer avstånd. Och oftast mer synliga.
Förvisso måste det inte alltid vara så.
Därför är det för mig konstigt.
Senast redigerad av MissMeduza 2015-06-24 kl. 01:09.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harvey440
Jag håller med dig. HADE d vart bröderna som gjort detta så hade dom inte lagt nära sitt eget hus. Därför jag hela tiden påpekat att d inte är dom o att nån försöker få d o se ut som dom.

Tror bröderna är smartare än de verkar, o har mer skillz än o bli ertappade med ett lik i sin bakgård OM de skulle vilja mörda. Tex finns väl en massa oljefat ute på en bondgård, en flicka på 17 år får plats i en sån. Lägg henne där, fyll den med grus. Dumpa i en sjö vid tillfälle, lr fyll den med bensin om den ska stå kvar, då luktar d mindre lik iaf..osv osv

Tror du kanske någon varit ute på NBs Facebook, och kanske när dom såg hur besatt han är utav sex att dom då ville skylla detta på litauerna? Hahahaha!!! VAKNA . Man lägger inte ut bevisning vid ens egna hus.... Eller hur? Men varför inte? Lite som med Facebook man skriver inte att man är lycklig om man inte är det? Man ljuger inte för att man gör inte det? Osv?
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Även åklagaren själv kan besluta om yppandeförbud verkar det som. Det har varit uppe i tråden innan. Ganska intressant att sätta sig in i för då förstår man bättre hur en förundersökning fungerar och hur mycket försvaret kan hora runt i media.

http://www.aklagare.se/Aklagarens-roll/Rattegangen/Yppandeforbud/

Intressant läsning, men man frågar sig hur korrekt det som står där är:

I en granskning som riksdagens justitieutskott publicerade år 2004 framgår att yppandeförbud används mycket sällan. Cirka 1/3 av landets tingsrätter uppgav att man inte alls tillämpat yppandeförbud under den period som undersökningen omfattade – åren 2001 och 2002.

Och:

Enligt samma rapport förefaller det vara ännu mer ovanligt att åklagare beslutar om yppandeförbud under utredningsstadiet. Det finns ingenting som tyder på att förhållandena i mitten av 2010-talet avviker från hur det var tio år tidigare.

I de rättsfall som diskuteras här på Flashback är det ju snarare regel än undantag att yppandeförbud används och advokaterna klagar över det.

Man undrar också vad åklagarmyndigheten menar med detta:

Mycket talar också för att åklagaren inte heller kan hänvisa till meddelarfriheten. Ett beslut om yppandeförbud gör därför ingen skillnad för åklagarens möjligheter att berätta för andra om vad som sagts bakom stängda dörrar.

"Mycket talar" Varför denna tvekan om huruvida lagen också gäller för åklagare?
2015-06-24, 00:38
Medlem
Zebrastripes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vadvetjagomdet
Jag tar det igen då ni inte verkar förstå.

GM är någon i trakten som förlorar på att litauerna jobbar för AJ.
GM har under lång tid förlorat ekonomiskt på att litauerna jobbar för AJ.
GM har över tid planerat hur han ska få bort litauerna ur bilden. Desperata människor tar till desperata handlingar.
GM uppehåller sig antagligen vid kaféet vid flera stängningstillfällen, denna kväll gör omständigheterna att han slår till.
LH är inte utvald pga att hon är hon, LH är utvald pga omständigheterna. Ensam och avskilt.
GM gör det han ska enligt sin plan och sprider LHs tillhörigheter i riktning mot litauernas bostad.

GM har antagligen tidigare jobbat för AJ. Hans roll har på sikt ersatts av bröderna. Han har svårt att hitta jobb, möjligen är han lite speciell. Hans ekonomi har på sikt drabbats hårt då AJ inte längre anlitar honom. Skulle han ge sig på litauerna direkt så hamnar han snabbt bland misstänkta. Därför planerar han detta som istället dels riktar misstankarna mot bröderna, dels på sikt minskar risken att utländsk svartarbetare tar "hans jobb". Eftersom han tidigare arbetat för AJ så har han god kännedom om byggnader i området och förmodligen har han även kvar nycklar.

Det jag undrar är VEM utförde diverse
arbeten hos AJ före brödernas tid?
Vem förlorar på att litauerna under lång tid arbetat för AJ?
Tror att du kan vara på rätt spår som du tänker. Man ska inte heller glömma att
det är ganska så främlingsfientligt i hela Skaraborg och de som var med och sökte har hetsat upp varandra och man verkligen har hittat fel och tyckt att bröderna betett sig konstigt. Det är väl inte konstigt om de skulle bete sig annorlunda efter en sån här händelse. Klart att de blir lika berörda som alla andra. De bor ju i området där allt sker. Sen kan det ju bli lite kulturella skillnader i sättet att agera vid en sån typ av händelse.
2015-06-24, 00:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Nej, att en TV-försvann under en transport han gjorde och att fick böter för det sägs av pappan .. han nämner inte huruvida hans son nekade eller tog på sig ansvaret.

Att en TV försvann under transport innebär ju inte heller nödvändigtvis att det är sonen som stulit den - det kan någon annan ha gjort, han var dock ansvarig för lasten.

http://www.expressen.se/gt/brodernas-mamma-jag-kan-inget-ata/

Då blir man dömd att betala skadestånd och blir man dömd finns där bevis.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in