Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-24, 00:19
Medlem
Tomatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vadvetjagomdet
Jag tar det igen då ni inte verkar förstå.

GM är någon i trakten som förlorar på att litauerna jobbar för AJ.
GM har under lång tid förlorat ekonomiskt på att litauerna jobbar för AJ.
GM har över tid planerat hur han ska få bort litauerna ur bilden. Desperata människor tar till desperata handlingar.
GM uppehåller sig antagligen vid kaféet vid flera stängningstillfällen, denna kväll gör omständigheterna att han slår till.
LH är inte utvald pga att hon är hon, LH är utvald pga omständigheterna. Ensam och avskilt.
GM gör det han ska enligt sin plan och sprider LHs tillhörigheter i riktning mot litauernas bostad.

GM har antagligen tidigare jobbat för AJ. Hans roll har på sikt ersatts av bröderna. Han har svårt att hitta jobb, möjligen är han lite speciell. Hans ekonomi har på sikt drabbats hårt då AJ inte längre anlitar honom. Skulle han ge sig på litauerna direkt så hamnar han snabbt bland misstänkta. Därför planerar han detta som istället dels riktar misstankarna mot bröderna, dels på sikt minskar risken att utländsk svartarbetare tar "hans jobb". Eftersom han tidigare arbetat för AJ så har han god kännedom om byggnader i området och förmodligen har han även kvar nycklar.

Det jag undrar är VEM utförde diverse arbeten hos AJ före brödernas tid?
Vem förlorar på att litauerna under lång tid arbetat för AJ?
Den där lantbrukaren H*lgersson som har/hade anknytning (antagligen jobbat?) till Martorp har kanske mist jobbet?
Han verkar jobba på en grisfarm i Fullösa, norr om Blomberg. Han har ju även koppling till litauern Mantas som spred desinformationen i litauisk media. Han skulle nog njutit av att få sätta åt utlänningarna?
2015-06-24, 00:22
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlosRex
Rhona vet nog inte mer än vad som framkommit i tråden. Efter fyndet konfronterades trion nära bostaden (enligt Expressens fotograf tror jag att det var). Polisen sa att det var ca 500 m från fyndplatsen vilket då inte kan stämma eftersom det är en bit över 1 km mellan Martorp och bostaden.

De kom ikapp dem och säkrade dem (id) efter 500 m sa han*. Sen greps de vid bostaden.

Edit: *polisen Fredman.
Senast redigerad av develi 2015-06-24 kl. 00:24.
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Visessen
Vad jag vill underteckna här är att han nekade och blev dömd vilket tyder på att han med största sannolikhet begått det brottet. Förstår du min poäng? Hur gamla är ni som skriver här inne... Måste förtydliga allt för att de flesta ska förstå. Är jag så otydlig? Vilket fall som så tyder det på att han inte bryr sig speciellt mycket om offret i det fallet där han blev dömd och kan ej erkänna sina fel och sina handlingar.
Fast varifrån har du fått "nekade och dömd"?

Citat:
För tio år sedan när den äldre brodern arbetade för en budfirma så försvann en tv under en transport. Han anklagades och fick betala en mindre summa böter.
– Jag antar att det är det polisen menar, säger brödernas pappa som nyligen drabbats av en hjärtattack.
http://www.expressen.se/gt/brodernas-mamma-jag-kan-inget-ata/
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Det kan det väl, men jag tycker inte det är ett troligt scenario. Låter mer som ett sätt som förhärdade kriminella i en viss situation skulle kunna bete sig på om man inser att det inte går att komma undan med att blåneka.

Okej, tack, ville bara testa tankegången. Det finns ju uppenbarligen något som gör åklagaren säker på att bröderna har med mordet att göra men har inga bevis. Svaga indicier har nämnts i media, vad sjuttsingen skulle det kunna vara, för det borde rimligtvis vara något som trots allt pekar på just de här två personerna.
2015-06-24, 00:23
Medlem
MissMeduzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harvey440
Kanske var tänkt så, men man räknade inte med sånt pådrag från polis o sen att Sverige hade MP?

Men det tog väl ett par timmar innan sökandet drog igång?
Och när det väl gjorde det så hade dom ju sökandet "bakom" sig.
2015-06-24, 00:24
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Oki. Tänkt tvärsom
1. Fynd i ladan av MP
2. Hittas sen i boden på baksidan.
Fast enligt dem på plats, började man med boden efter midnatt.
21.15 avblåste MP.
22.40 sågs en räddningsledningsbil lämna det aktuella området i mycket hög hastighet.
00.30 meddelade Widén att man funnit en kropp.
Citat:
Får vänta tills FUP. Oavsett så har nån läckt info till modern om detaljer.
Det borde vara Jönsson. Grannen ska väl inte ha sådan info.
Senast redigerad av FritzDaCat 2015-06-24 kl. 00:34.
2015-06-24, 00:24
Medlem
djembelelles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harvey440
Kanske var tänkt så, men man räknade inte med sånt pådrag från polis o sen att Sverige hade MP?
De föreställde sig nog kriminalkommissarie med sin assistent, traskande runt i byn i ett par veckor med penna och anteckningsbok. På kvällen när dessa var hos greven på slottet och drack grogg och spelade biljard skulle de enkelt göra sig av med kroppen.
2015-06-24, 00:25
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissMeduza
En av sakerna som får mig att tvivla på att det är balterna är VARFÖR gömma kroppen så nära sin bostad?
Är det inte mer troligt att man i det läget kör så långt ifrån som möjligt?
Lär ju finnas tusentals bättre ställen som dessutom är mer folktomma än ett lantbruk sommartid.

Såvitt jag vet så visar statistik att de flesta mördare som gömmer sina offer väljer en plats relativt nära sin bostad och terräng man känner sig väl bekant med. Vatchareeya Bangsuans mördare valde en plats bara några kilometer från sitt hem och ännu närmare föräldrahemmet som han var uppvuxen i. Trots att han hade jättelika skogsområden i egentligen alla riktningar. I andra fall har offret hittats nergrävd på tomten till det gemensamma huset hon delat med mördaren. Så även om en del mördare transporterar iväg kroppen långt bort så är det knappast ett argument mot litauerna att kroppen hittades där den hittades.
2015-06-24, 00:26
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qwart
Jag skriver väldigt sällan, men har följt flera trådar under Aktuella brott och kriminalfall.
Men jag har då aldrig varit med om nåt liknade vad gäller sjuka orealistiska teorier om vad som hänt Lisa, vem som ligger bakom, och vad motivet är!!

Då har du missat fallet Bangsuan i Boden.

Vad tror du om det här fallet då, vore kul att höra vad en som sällan skriver har för uppfattning, är bröderna skyldiga, vad hände den där kvällen? Du är ju trots allt grön och oförstörd.
2015-06-24, 00:28
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
De kom ikapp dem och säkrade dem (id) efter 500 m sa han*. Sen greps de vid bostaden.

Edit: *polisen Fredman.
"Eller nåt sånt", sa han också!
Han lät inte helt informerad.
2015-06-24, 00:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Fast varifrån har du fått "nekade och dömd"?

http://www.expressen.se/gt/brodernas-mamma-jag-kan-inget-ata/
Fast det är väl enligt hans mamma återigen? Nej enligt den där litauiska polisen blev han dömd. Kvittar för jag vet att han förgripit sig på lisa holm. Det kommer komma ut. Bara att vänta. Man blir inte skadeståndsskyldig om ingen dom va det ett skämt LR?
2015-06-24, 00:30
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Såvitt jag vet så visar statistik att de flesta mördare som gömmer sina offer väljer en plats relativt nära sin bostad och terräng man känner sig väl bekant med. Vatchareeya Bangsuans mördare valde en plats bara några kilometer från sitt hem och ännu närmare föräldrahemmet som han var uppvuxen i. Trots att han hade jättelika skogsområden i egentligen alla riktningar. I andra fall har offret hittats nergrävd på tomten till det gemensamma huset hon delat med mördaren. Så även om en del mördare transporterar iväg kroppen långt bort så är det knappast ett argument mot litauerna att kroppen hittades där den hittades.

Frågan har lyfts ett antal gånger, jag reagerar också på att offret hittades på en plats som bröderna har anknytning till, dock påminns jag hela tiden om fallet där mördaren gömde offret i oljetanken i sitt eget hus, så särskilt ovanligt är det förmodligen inte att en gärningsman gömmer sitt offer i en ganska omedelbar närhet.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in