2015-06-23, 19:31
Medlem
DonLatinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kuckelijuckmuck
Om du verkligen vill gå ner 1 kg per vecka så bör du först fokusera på energin i maten du äter, men kanske även vilken typ av mat du äter. som andra nämnt ovan så ska du då försöka ligga på minus 1000 kcal per dag för att gå ner 1 kg. Att träna bort 1000 kcal per dag kan vara ganska tufft, för ju mindre du väger, desto färre kalorier gör du av med under träning.

Börja därför att undersöka hur många kilokalorier din kropp behöver i nuläget för att bibehålla din vikt (matkalkyl.se brukar funka bra). Sedan måste du dra bort 1000 kcal från det per dag. För mig ex skulle jag få äta ca 500-700 kcal per dag och då måste man vara noga med vad man käkar också. Det kan vara bra att försöka ligga på ett högt proteinintag för att försöka bibehålla lite mer av den muskelmassan som du redan har. Men som sagt, för 500 kcal kan man inte käka så mycket....

I början kan du dock tappa 4-7 kg på en vecka, även om du väger ganska lite. Det är främst vatten, glykogen och tarminnehåll som försvinner. Har själv tappat nästan 4 kg på två dagar nu under min "svältdiet" som ska hålla på 14-18 dagar....

Men, fråga dig också om det verkligen är värt det eller om du istället kan gå ner lite mindre under en längre period. Det är jäkligt jobbigt och kräver en oerhörd disciplin! Annars förstör det nästan mer än vad det ger.

Lycka till!

Ska man äta mycket eller? Stora eller små mellanrum? Ganska små portioner va? Men istället för att krångla till det med + & - kan jag inte bara äta nyttigt och proteinrikt under en hel månad som baseras på bl.a grönisar, kolisar och få kcal?

Tack!
Citera
2015-06-23, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MjaoTse-Bong
Fett gör att du håller dig mätt längre, kombinera animaliskt fett med kött och mycket grönsaker som växer ovan jord.
På den kosten behöver du bara äta typ 2-3 ggr om dagen.

Exempel ägg och bacon till frukost.
Lunch köttbiffar med gräddig sås (vispgrädde + steksky)
Kvällsmat kvarg med färska bär, makrill i tomatsås

Till detta då grönsaker. Har du tränat ät gärna en frukt inom 30 min efteråt.
Och vatten att dricka!
Strunta helt i kalorier. De säger egentligen ingenting.

EDIT: svamp om du gillar det är också nice färsk eller smörstekt ^^

"Strunta helt i kalorier. De säger egentligen ingenting"

MEN HERREGUD! DE BETYDER JU ALLT!

Det sedvanliga LCHF tramset.
Citera
2015-06-23, 19:44
Medlem
Stark-Fisklukts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TeamAncient
Låter vettigt. Gärna något mer utöver promenaderna, tex jogging eller styrketräning.
Ha i åtanke att styrketräning lätt gör dig väldigt hungrig.
Citera
2015-06-23, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DonLatino
Ska man äta mycket eller? Stora eller små mellanrum? Ganska små portioner va? Men istället för att krångla till det med + & - kan jag inte bara äta nyttigt och proteinrikt under en hel månad som baseras på bl.a grönisar, kolisar och få kcal?

Tack!

Hur mycket du kan äta beror på vad du äter. Du kan äta 1000 g broccoli eller välja ca 100 g gelégodis för samma andel kcal (ca 350 kcal). Men broccolin ger dig ju mycket mer, C-vitamin, fibrer m.m. och mättar garanterat mer än 100 g lösgodis.

Är det viktigt för dig att gå ner minst ett kilo i veckan? Om det inte spelar någon större roll om du går ner 0,5 kg eller 1,5 kg så kan du göra så som du beskrivit ovan; ät bara mindre än vad du gör idag. Och rör på dig så förbrukar du extra kalorier (även hushållsarbete och sex räknas).

När du ska äta kan du göra precis hur det passar dig. Finns många olika teorier om det, men i sin helhet verkar det inte spela någon större roll.
Citera
2015-06-23, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stark-Fisklukt
Må så vara.
Citera
2015-06-23, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stark-Fisklukt

Ja, och ligger man på ett stort minus (även lite kolhydrater för egen del) så blir det jävligt jobbigt att lyfta tungt...
Citera
2015-06-23, 20:15
Medlem
DonLatinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kuckelijuckmuck
Hur mycket du kan äta beror på vad du äter. Du kan äta 1000 g broccoli eller välja ca 100 g gelégodis för samma andel kcal (ca 350 kcal). Men broccolin ger dig ju mycket mer, C-vitamin, fibrer m.m. och mättar garanterat mer än 100 g lösgodis.

Är det viktigt för dig att gå ner minst ett kilo i veckan? Om det inte spelar någon större roll om du går ner 0,5 kg eller 1,5 kg så kan du göra så som du beskrivit ovan; ät bara mindre än vad du gör idag. Och rör på dig så förbrukar du extra kalorier (även hushållsarbete och sex räknas).

När du ska äta kan du göra precis hur det passar dig. Finns många olika teorier om det, men i sin helhet verkar det inte spela någon större roll.
Tack så himla mycket, God bless.

Hoppas du får det bra och jag ska ta vara på tipsen och alternativen jag fick från alla i tråden. Speciellt dina.

Tack alla!
Citera
2015-06-23, 20:30
Medlem
MjaoTse-Bongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pajkaslusk

Kalorier betyder ALLT? Srsly?
Citera
2015-06-23, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pajkaslusk

Mja, de berättar ju egentligen bara hur mycket energi man får ur maten om man eldar upp den inte hur mycket energi kroppen faktiskt plockar upp.

De ger dock ändå ett hum och viktigt är att välja mat med hög mättningsförmåga per kalori som kroppen kan tillgodogöra sig. T.ex. Ägg och bacon stekt i mycket smör håller mig mätt betydligt längre än rostade mackor med smör och marmelad även om kalorimängden skulle vara exakt lika.

Gör man så, vilket till då blir typ GI eller LCHF, så behöver man inte hålla på och räkna kalorier.
Citera
2015-06-23, 20:56
Medlem
Lydans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kongo
Mja, de berättar ju egentligen bara hur mycket energi man får ur maten om man eldar upp den inte hur mycket energi kroppen faktiskt plockar upp.

De ger dock ändå ett hum och viktigt är att välja mat med hög mättningsförmåga per kalori som kroppen kan tillgodogöra sig. T.ex. Ägg och bacon stekt i mycket smör håller mig mätt betydligt längre än rostade mackor med smör och marmelad även om kalorimängden skulle vara exakt lika.

Gör man så, vilket till då blir typ GI eller LCHF, så behöver man inte hålla på och räkna kalorier.

För att det håller dig mättare och du på det sättet får i dig mindre kalorier. En diet för odisciplinerade.

Känner man ett stort behov för att tappa vikt, och inte ens söker på internet om olika tillvägagångssätt, så saknar man antagligen lite disciplin från början, och då kan det vara smart att lära sig det på samma gång. Annars håller det aldrig i längden. 2 flugor i en smäll.

Själv gillar jag LCHF då det är mycket proteiner och för att jag alltid föräter mig på kolhydrater, men jag tänker ändå på kalorierna i det när jag väl vill ner lite.
Citera
2015-06-23, 21:10
Medlem
Tjoflos avatar
Var ut på vandring i fyra dagar, promenerad runt 3 mil om dagen, 12 mil. Åt rätt mycket lagad bra mat, nästan inget godis. Gick upp ett kilo. Om du inte fokuserar det mesta på att äta rätt kommer du inte gå ner alls, motion gör så du mår bättre och ser bättre ut och gör det lättare att hålla uppe motivationen. En kalori är inte alltid en kalori
Citera
2015-06-23, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kongo

2.5 kg ovanjordsgrönsaker innehåller lika mycket energi som 100gr. smör. Tar man sedan
hänsyn till omsättningsbar energi hos grönsakerna får man säkerligen öka grönsaksmängden
det 3-dubbla.

Sedan får ni andra bedöma vad som mättar mest och längst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in