Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-23, 20:39
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pewpew
Beror helt på var man bor. Här rings grannarna direkt om man ser något suspekt. Vi har en del romer/polacker som kommer och tigger skrot om somrarna och så fort de siktas så går djungeltelegrafen. Okända bilnummer skrivs upp etc.

Det är inte ovanligt att man blir uppringd av någon som undrar över någon okänd bil som de sett vid någon i deras ögon udda tidpunkt på dygnet.
Verkligen - så ni sitter vid landsvägen och antecknar bilnummer...

Är det en särskild utsedd till det eller engagerar det hela byn?

Att en bil passerar eller syns i en by är knappast särskilt misstänkt liksom --- byn ligger liksom inte i en återvändsgränd i skogen. Den har bland annat ett kafé där det stannar massa mystiska bilar och tar en fika t ex.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
10:52 beslutade åklagaren att kvinnan skulle släppas. Men männen? Har du någon källa på att HR fick höra från åklagaren om dem?

Jag tror att det är rätt så självklart att åklagaren hördes för båda bröderna.
Annars hade minst en av förhandlingarna varit avklarade igår!
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av djembelelle
Min tanke är att det är en av bröderna som är mördaren. Om det är den yngre av dem och den äldre inte hjälpt till så är han ju oskyldig.
Ja, det är fullt möjligt att det är så.
2015-06-23, 20:40
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chrisemil
Jag tror att det är rätt så självklart att åklagaren hördes för båda bröderna.
Annars hade minst en av förhandlingarna varit avklarade igår!
Fast han hördes inte gällande någon av dem, han fick lämna in skriftlig komplettering gällande den yngre brodern men inte den äldre.
2015-06-23, 20:40
Medlem
MissMeduzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pewpew
Beror helt på var man bor. Här rings grannarna direkt om man ser något suspekt. Vi har en del romer/polacker som kommer och tigger skrot om somrarna och så fort de siktas så går djungeltelegrafen. Okända bilnummer skrivs upp etc.

Det är inte ovanligt att man blir uppringd av någon som undrar över någon okänd bil som de sett vid någon i deras ögon udda tidpunkt på dygnet.

Så är det här med. Bor mellan två stora gårdar så verkligen landet.
Därför tror att balterna betett sig konstigt och vägrat öppna etc just pga den orsaken. Obehöriga ska hållas undan, så enkelt är det. AJ kanske sagt till dom att hålla koll i området lite extra med tanke på stölder som skett.
Att MP kommer gör ingen skillnad för dom. Dom lyssnar på chefen.
2015-06-23, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bikergirl
Jag har redan svarat på den frågan. Infon kommer från en privatperson som var på plats när polisen hittade henne. Kan inte alls veta hur säker källan är. Jag har fått andrahandsuppgifter, personen menade att kroppen var i 5 delar. Jag hoppas absolut att det finns någon form av teknisk bevisning oavsett om det pekar mot bröderna eller någon annan.

Med privatperson menar du någon från MP?
Medlem
djembelelles avatar
Har den yngre broderns advokat yttrat sig om bevis etc?
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vadvetjagomdet
Nu har jag läst det mesta, men inte allt, ni har skrivit. Min personliga åsikt är att bröderna inte gjort något men GM vill att alla ska tro att litauerna gjort det. Att LH blev offer är en slump. Däremot var det överlagt mord.

Vem tjänar på att få bort litauerna?

Fundera lite på vilka bevis som finns så fattar ni hur jag tänker.

Desperata människor utför desperata handlingar.

Eftersom du ställer frågan. Vem gör det enligt dig?
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Jag tror att någon/några faktiskt kan han brutit mot yppandeförbudet.
Utan att det har kommit ut på annat sätt än till Alhem, då?
2015-06-23, 20:44
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adamantis
Kroppen hade inte hittats än.

Och fortfarande, polisen har ju sagt att fyndet var kopplat till Lisa.

Om det var en nyckel skulle ju MGM kunna skylla på att de var där för att de letade efter nyckeln som de tappat.

Men fyndet var ju kopplat till Lisa och MGM hade rört sig vid just det området när MP gjorde fyndet och då betett sig konstigt. När polisen väl granskade fyndet så blev MGM då misstänkta och intagna till förhör. Några timmar efter det hittas kroppen.

Polis tog in MGM till förhör innan de granskade fyndet. Därefter hittades kroppen.
2015-06-23, 20:46
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissMeduza
Så är det här med. Bor mellan två stora gårdar så verkligen landet.
Därför tror att balterna betett sig konstigt och vägrat öppna etc just pga den orsaken. Obehöriga ska hållas undan, så enkelt är det. AJ kanske sagt till dom att hålla koll i området lite extra med tanke på stölder som skett.
Att MP kommer gör ingen skillnad för dom. Dom lyssnar på chefen.
Nja...

Det gick ett antal dagar mellan Lisas försvinnande och tills hon hittades. Bröderna jobbade i omgivningen. Det kan knappast ha undgått dem vad som hade hänt och att det letades. Om vi ponerar att de är oskyldiga så bör vi nog se dem som mänskliga varelser precis som alla andra, och utrustade med sunt förnuft. Då fattar man att det är av vikt att det får letas efter en försvunnen person.

Här i tråden låter det ibland lite som om förhållandet mellan AJ och hans anställda är som det var för hundra år sedan här i Sverige. En burdus patron som pekar med hela handen vars anställda lyder hans minsta vink. Jag är inte så säker på att det är riktigt så, även om hans utländska anställda nog är måna om att sköta jobbet bra i rädsla för att annars bli av med det.
2015-06-23, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Verkligen - så ni sitter vid landsvägen och antecknar bilnummer...

Är det en särskild utsedd till det eller engagerar det hela byn?

Att en bil passerar eller syns i en by är knappast särskilt misstänkt liksom --- byn ligger liksom inte i en återvändsgränd i skogen. Den har bland annat ett kafé där det stannar massa mystiska bilar och tar en fika t ex.

Jo, i min glesbygd känner man alla bilar. T.o.m. motorljudet ...

Caféet ligger efter en asfalterad "större" väg, men avviker man från det t.ex. mot Martorp så noteras man säkert.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in