Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-23, 20:32
Moderator
pewpews avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Nej, jag bor på "landet" och det där är en myt i synnerhet sommartid.

Det har hänt förr dumpandet av kroppen gjorts med hänsyn till tillfälle snarare än god planering.

Tack för hjälpen.
Beror helt på var man bor. Här rings grannarna direkt om man ser något suspekt. Vi har en del romer/polacker som kommer och tigger skrot om somrarna och så fort de siktas så går djungeltelegrafen. Okända bilnummer skrivs upp etc.

Det är inte ovanligt att man blir uppringd av någon som undrar över någon okänd bil som de sett vid någon i deras ögon udda tidpunkt på dygnet.
Medlem
djembelelles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
10:52 beslutade åklagaren att kvinnan skulle släppas. Men männen? Har du någon källa på att HR fick höra från åklagaren om dem?
Nej nu har jag ingen källa. Endast något jag läste att åklagaren lämnade in sina papper innan tidsfristen gick ut. Hade ju varit dumt om han inte gjort det.
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Vilket alltså är ganska väsentligt.
Vi vet att åklagarens bevis byggde på en indiciekedja - inte på något som faktiskt band bröderna till brottet rent objektivt.

Vad skall topsning av pappan ge?
Det är väl ganska naturligt att hitta DNA från honom på saker som tillhör hans dotter eftersom de bor i samma hushåll.

Du vet inte ett skvatt om vilken slags bevisning som håller bröderna häktade på sannolika skäl misstänkta för mord. Med viss möjlighet iaf inte teknisk bevisning, men i övrigt vet du inte någonting om detta.
Inget av vilken typ av bevisning som finns, men vi vet att den är tillräckligt stark för att två rättsinstanser fattar beslut om vad åklagaren hittills begär.

En berättigad fråga efter att ha läst hur du spårar.
Hur kommer det sig att pappan inte anhållits ännu? Önskar en hållbar förklaring.
2015-06-23, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cem77
Till er som totalt avfärdar teorier om "militär" inblandning i brottet kanske ska ta en funderare på det aktuella fallet från Lund. (FB) Mord utanför Lund - Mor och baby hittade i stenbrott

Här är det en svensk militär som dödar fru och barn och kastar dessa ner i ett stenbrott i ett försök att dölja att han dödat dessa.

I LH:s familjs bekantskapskrets finns med största sannolikhet ett antal militärer som varit ute på traumatiserande utlandsuppdrag.

Finns ingen likhet mellan dessa fall. Denna man hade dessutom (i smyg) uppförsäkrat hustruns livförsäkring till drygt 6 miljoner - som skulle utfalla till honom själv.
2015-06-23, 20:34
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
10:52 beslutade åklagaren att kvinnan skulle släppas. Men männen? Har du någon källa på att HR fick höra från åklagaren om dem?

Citat:
Den två sidor långa kompletteringen är i stora delar sekretessbelagd, men det framgår att åklagaren fortfarande väntar analyssvar från NFC (Nationellt forensiskt center, tidigare SKL).
http://www.aftonbladet.se/nyheter/krim/article21010255.ab

Citat:
I handläggningen av den yngre broderns häktningsöverklagan så har hovrätten begärt in ett yttrande från Lars-Göran Wennerholm, något som han har skickat in under tisdagsmorgonen.
– Jag anser att det är sannolika skäl så jag argumenterar för det precis som jag gjorde i tingsrätten, sedan får vi se hur hovrätten bedömer det, säger Lars-Göran Wennerholm.
http://www.expressen.se/gt/i-dag-fattas-beslut-om-haktningen-i-lisa-fallet/

Citat:
Vad är din syn på bevisningen?
– Det är en tunn bevisning. Det är försök till indicier, möjligen. Den innehåller för lite av substans. Det finns ingen teknisk bevisning som binder honom, säger Rönnbäck.
2015-06-23, 20:35
Medlem
reemkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Jag håller inte med. Det ligger inget bostadshus i närheten. Man kan faktiskt gå ut ur bilen och kolla om byggnaden är tom.
Och därmed riskerar man att hitta en livs levande människa i byggnaden, som man antingen måste förklara sig för eller fly ifrån. Troligt att man chansar på det?
2015-06-23, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pewpew
Beror helt på var man bor. Här rings grannarna direkt om man ser något suspekt. Vi har en del romer/polacker som kommer och tigger skrot om somrarna och så fort de siktas så går djungeltelegrafen. Okända bilnummer skrivs upp etc.

Det är inte ovanligt att man blir uppringd av någon som undrar över någon okänd bil som de sett vid någon i deras ögon udda tidpunkt på dygnet.

Stämmer helt med min erfarenhet.
2015-06-23, 20:36
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av reemka
Och därmed riskerar man att hitta en livs levande människa i byggnaden, som man antingen måste förklara sig för eller fly ifrån. Troligt att man chansar på det?
Och - varför skulle man behöva det.

Pappan kunde ju helt naturligt faktiskt ha frågat efter dottern i det läget.
2015-06-23, 20:37
Medlem
Nu har jag läst det mesta, men inte allt, ni har skrivit. Min personliga åsikt är att bröderna inte gjort något men GM vill att alla ska tro att litauerna gjort det. Att LH blev offer är en slump. Däremot var det överlagt mord.

Vem tjänar på att få bort litauerna?

Fundera lite på vilka bevis som finns så fattar ni hur jag tänker.

Desperata människor utför desperata handlingar.
2015-06-23, 20:37
Medlem
Ett tips till alla som vill få ett hum om vem det är som sitter häktad misstänkt för mordet på lisa holm så kan ni börja med att kolla på den äldre broderns Facebook. En tanke slog mig.. Kan det vara så att han har kvar sin facebook för att den utreds just nu? Konstigt att den yngre broderns Facebook är borttagen.. Om det skulle vara någon släkting som tagit bort hans varför inte den äldre broderns? Ingen kunde hans lösenord (kanske finns det något där som talar mer för hur han är än några grannar i byn som endast hälsat några ggr på varandra, då han inte kan behärska svenska språket speciellt bra..)

Jag har nämligen grundligt gått igenom den och som sagt fått egna uppfattningar om vem han är.. Jag är 110% säker på att han försökt/utfört något sexuellt på lisa holm vem som mördat henne låter jag väl vara osagt..
Senast redigerad av Visessen 2015-06-23 kl. 20:41.
2015-06-23, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av reemka

Vad skulle man behöva förklara? Varför skulle man behöva fly? Man går fram och knackar på. Om någon finns där kan man fråga efter vägen till kafét eller till något annat ställe i närheten. Liket har man förstås i bilen då.
2015-06-23, 20:39
Medlem
djembelelles avatar
Citat:

http://www.expressen.se/gt/i-dag-fattas-beslut-om-haktningen-i-lisa-fallet/

Min tanke är att det är en av bröderna som är mördaren. Om det är den yngre av dem och den äldre inte hjälpt till så är han ju oskyldig.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in