Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-23, 20:06
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
... Väntar fortfarande på koppling till Martorp.

Gäsp.

Varför måste han ha "koppling"till Martorp. Har han kört dit eller hämtat Lisa vid något tillfälle innan eller besökt cafeet som ägs av en bekant till frun så har han antagligen hyfsad kännedom om platsen. Som sagt kör man bara förbi och kollar sig omkring kan man säkert se var folk rör sig frekvent och inte.

Nu tror jag inte specifikt det är han men givet den statiistiska sannolikheten finns det väl inget som gör det omöjligt att han skulle vara per automatik utanför undersökningsradarn i ett initialt skede.
2015-06-23, 20:07
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Du kanske fungerar så att du enbart har kännedom om din egen bakgård, de allra flesta människor gör inte det - utan har också kännedom om andra platser.
Dessutom - att förövaren skall ha "god lokalkännedom" är ett antagande. Ett antagande som också gjorts i andra fall och sedan visat sig inte alls stämma.

Den som placerat Lisa på Martorp vet följande:
- ATT gården finns.
- ATT gården är obevakad vissa tider som möjliggör placering av kroppen.

Detta sker via antingen att vederbörande vet det själv eller har en medarbetare.
....Att hitta dit är inte ens rimligt dvs 2,7 km bort i annat fall.

Fattar du öht vad jag försöker få fram?
2015-06-23, 20:07
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av camling
Intressant...hur vet du att inget binder de till platsen, var du där som vittne?. Har du glömt att hon som slutade tidigare på cafét såg en silvrig bil som stod parkerat konstigt...med minst 2 personer i?. Eller skiter du i vissa fakta som kommit fram?
Vilket inte binder pappans kollegor till platsen.

Eller hur skulle det göra det menar du?

Det kan ju ha varit vem som helst i den bilen.
2015-06-23, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av djembelelle
Hur vet vi att teknisk bevisning saknas idag? Att teknisk bevisning saknades för en vecka sedan vet vi.

Yppandeförbudet skulle inte ha förhindrat åklagaren att berätta om att det finns teknisk bevisning. Hade det funnits så hade MGM inte överklagat häktningen.
2015-06-23, 20:08
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Ja, det är sant. Men om det skulle hittas hårstrån eller annat med DNA från pappan på lokalen där kroppen blev funnen så vore det väl någon typ av bevis?

Luktar lite desperation från hobbydetektiven? Allt för att två skötsamma litauer absoluuuut inte kan va GM.
2015-06-23, 20:09
Moderator
Pentyls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Men som "anonym" uppgiftslämnare får hon inte ens eftersökas.
Om jag inte minns fel, trumfar yppandeförbud i vart fall meddelarfrihetens efterforskningsförbud för tolkar, advokater, poliser etc.
Det stämmer, det är 44 kap, 2 § i Offentlighets och sekretesslagen som detta bestäms. Uppgifter som rätten bestämt inte får uppenbaras kan inte meddelas någon, journalist eller annan, med skydd av meddelarfriheten såsom den uttrycks i Tryckfrihetsdförordningen eller Yttrandefrihetsgrundlagen.

Samma regel låser fast advokater i ett generellt yppandeförbud rörande klient.
2015-06-23, 20:09
Medlem
micro113s avatar
Citat:
- ATT gården finns.
Vilket många utöver ortsbor vet.

Citat:
Nej, det kan ju faktiskt vara så enkelt att man passerar och ser att den är obevakad för tillfället.
Mer planering än så behövs inte.

Citat:
Detta sker via antingen att vederbörande vet det själv eller har en medarbetare.
Jodå, pappan har körkort och helt uppenbart förmågan att sig drygt fyra mil på egen hand, låt oss gissa att det inte maxade hans gräns för att framföra bil

Citat:
Nej, faktiskt inte.
2015-06-23, 20:10
Medlem
djembelelles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Yppandeförbudet skulle inte ha förhindrat åklagaren att berätta om att det finns teknisk bevisning. Hade det funnits så hade MGM inte överklagat häktningen.
Överklagandet begärdes förra veckan och behandlades idag. Överklagan avslogs. Kanske för att vissa bevis presenterades?
2015-06-23, 20:11
Medlem
Nu måste jag säga att jag ändrat min åsikt om iaf den äldre brodern, jag tror han är nummer 1 gärningsman och tror att det är något sexuellt LH blivit utsatt för.
2015-06-23, 20:11
Medlem
cem77s avatar
Till er som totalt avfärdar teorier om "militär" inblandning i brottet kanske ska ta en funderare på det aktuella fallet från Lund. (FB) Mord utanför Lund - Mor och baby hittade i stenbrott

Här är det en svensk militär som dödar fru och barn och kastar dessa ner i ett stenbrott i ett försök att dölja att han dödat dessa.

I LH:s familjs bekantskapskrets finns med största sannolikhet ett antal militärer som varit ute på traumatiserande utlandsuppdrag.
2015-06-23, 20:12
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
- ATT gården finns.

Han kör väl förbi gården om han någon gång åker till cafeet, antingen när Lisa hämtas eller skjutsas dit eller om han och frun besökt fiket som drivs av hennes väninna.
2015-06-23, 20:13
Medlem
sillynamnams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Vilket inte binder pappans kollegor till platsen.

Eller hur skulle det göra det menar du?

Det kan ju ha varit vem som helst i den bilen.

Men det var ju du som hävdade att det inte fanns något som band dem till platsen. Hur kunde du veta det?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in