Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-23, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Problemet blir ju då faktiskt att pappan inte har något alibi.

Ingen vet ju när hon försvann eller dödades egentligen - utan det man vet är när pappan slog larm.
Han lämnade ju hemmet för att leta efter henne då hon var sen, vilket inte förtar möjligheten att han faktiskt råkat på henne och dödat henne.

Mindre sannolikt - ja, men inget som kan uteslutas genom något alibi för pappan.

Om man inte hade hittat LH:s kropp så skulle vi sitta här nu och spekulera. Och om vi inte skulle ha mer bevis vad vi har nu. De flesta skulle tro att hon har åkt bort med bil, eller hur, och kanske finns inte i närheteen av Cafet. Då skulle alla vara mer eller mindre misstänkta. Även föräldrar.

Men nu har man ju hittat kroppen på ett ställe som bara få har har vetskapen om och tillkång till. De flesta skulle inte ens veta att byggnaderna finns där och ännu flera skulle ens få tanken att gå dit och gömma kroppen, eller mörda någon just där. Just detta säger att GM kände till stället och hade troligtvis varit där anatal gånger och hade nog nycklar dit. Pappan passar väldigt dåligt i detta. Vi vet dock inte om pappan skulle ha kunnat vara vid Cafet redan tidigare tidpunkt vad han själv säger.
Men nej....
2015-06-23, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
Även om de betalar kommer hon med i brottsregistret, med allt vad det innebär.

Men som "anonym" uppgiftslämnare får hon inte ens eftersökas.
2015-06-23, 15:24
Medlem
HenkeEdges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
Ett inte alltför orimligt antagande i mina ögon.

Är det en omöjlighet att HR skulle vilja höra åklagaren för om det skulle vara möjligt till att ändra häktningen till ännu hårdare misstankegrad? Visst finns det: "utom rimligt tvivel" också?

Eller måste det till en ny förhandling för det?

Att det skulle vara orimligare än åt andra hållet är jag med på. Men är det totalt omöjligt?
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Nej, åtgärder efter att brottet utförts är inte medhjälp, det är skyddande av brottsling. Det krävs åtgärder före eller under brottet för att man ska kunna dömas för medhjälp.

Men det kan var så åklagaren inte kan bestämma sig för vilken av bröderna dödat Lisa, så därför häktas båda två för mord.
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MegaTant
Troligtvis har hon suttit i häktet för det mästa i korsförhör. Korsförhör i det här fallet kan vara lämplig när dessa tre personer har levt och arbetat så tajt med varandra. De kunde ens knappt undvika varandra. De levde nära varandra dygnet runt.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Korsf%C3%B6rh%C3%B6r

Korsförhör, som du länkar till, är något som bara kan ske under en rättegång.
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Men som "anonym" uppgiftslämnare får hon inte ens eftersökas.

Tänkte mer om hon nu skulle dömas för överträdelse av yppandeförbudet.
2015-06-23, 15:25
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Nu har Expressen intervjuat: Kvinnans mamma: "Är glad och orolig"
Citat:
Den är den 34-årige kvinnan - gift med den äldre av bröderna - som är misstänkt för att ha skyddat bröderna. Misstankarna kvarstår, men i dag beslutade Göta hovrätt att kvinnan ska släppas fri.
När Expressen når hennes mamma i Litauen så har hon fortfarande inte hunnit tala med sin dotter.
– Jag är både glad och orolig, säger hon.
– Jag är övertygad om att varken min dotter eller att bröderna är kapabla till det de anklagas för.
Nu väntar vi bara på intervjun med kvinnan.
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenkeEdge
Är det en omöjlighet att HR skulle vilja höra åklagaren för om det skulle vara möjligen till att ändra häktningen till ännu hårdare misstanke grad? Visst finns det: "utom rimligt tvivel" också?

Eller måste det till en ny förhandling för det?

Att det skulle vara orimligare än åt andra hållet är jag med på. Men är det totalt omöjligt?

Det finns ingen högre misstankegrad för en häktning. Utom rimligt tvivel krävs emellertid för att ett åtal ska leda till en fällande dom.
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Puffpinglan
Medhjälp till mord kan vara att gömma vapen eller andra bevis, så du behöver inte facepalma.
Nej, det är skyddande av brottsling.
2015-06-23, 15:26
Medlem
cem77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MegaTant
Om man inte hade hittat LH:s kropp så skulle vi sitta här nu och spekulera. Och om vi inte skulle ha mer bevis vad vi har nu. De flesta skulle tro att hon har åkt bort med bil, eller hur, och kanske finns inte i närheteen av Cafet. Då skulle alla vara mer eller mindre misstänkta. Även föräldrar.

Men nu har man ju hittat kroppen på ett ställe som bara få har har vetskapen om och tillkång till. De flesta skulle inte ens veta att byggnaderna finns där och ännu flera skulle ens få tanken att gå dit och gömma kroppen, eller mörda någon just där. Just detta säger att GM kände till stället och hade troligtvis varit där anatal gånger och hade nog nycklar dit. Pappan passar väldigt dåligt i detta. Vi vet dock inte om pappan skulle ha kunnat vara vid Cafet redan tidigare tidpunkt vad han själv säger.
Men nej....

Det där med att få har vetskap om något är ganska ointressant idag. Med google maps och mobiltelefon så kan du hitta varenda ödehus och utedass i närheten av din position.
2015-06-23, 15:26
Medlem
MsCredits avatar
Vi vet alldeles för lite för att misstänka någon alls i den här tråden. Det finns mycket tankar kring varför det är så tyst, varför inget läcker, varför det verkar saknas teknisk bevisning osv osv. Vi måste helt enkelt vänta för att kunna spekulera mer om brödernas skuld eller oskuld.
Så jag tycker vi gör det flashback är bra på, gräver fram information som ännu inte blivit klarlagda. Något som jag förvånas över är att det inte pratas om Lisas relationer- vänner eller ovänner. Pojkvänner, ex, eventuella motiv till svartsjuka. Vad vet vi om dessa personer runtom henne? Var hon singel? En del säger pojkvän, andra expojkvän. Lisa var väldigt vacker och till synes utåtriktad. Kan man utläsa något av hennes sociala medier, någon som utmärker sig? Jag kan inte släppa youtube-klippet som släpptes 13 dagar innan hennes försvinnande.
2015-06-23, 15:27
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The13
15:43
Kvinnan förs in. Hon är blek och rödgråten

15:50
Den 34-åriga kvinnan ger ett helt annat intryck än den tidigare häktade mannen. Hon ser närmast förtvivlad ut.

17:37
Kvinnan ser helt uppgiven och förvirrad ut. Till skillnad mot den först häktade förs hon ut utan handfängsel

Har du en länk?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in