Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-23, 19:14
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av irishrage
Hur vet vi att det är LH som sms hem att hon blir 1,5h sen och inte mördaren?
Vem sa att SMS:et skulle innehålla att hon blir 1,5h sen? Jag bar bara läst att hon skulle åka hem.
2015-06-23, 19:15
Medlem
reemkas avatar
Citat:
Då vet du inte mycket om polisarbete.
Snälla, kan du inte berätta hur mycket du vet om polisarbete? Har du läst några kriminalromaner, eller har du sökt till polisskolan en gång för några år sedan, eller är du rent av polis? Jag är rätt nära att avfärda dig som prakttroll, som inte kan sluta tjata om ditt "kvalificerade polisarbete" och pappa-teorier. Det känns helt enkelt som att har lite för höga tankar om dina egna kunskaper.
2015-06-23, 19:16
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av reemka
Skulle hon ha sms:at att hon var på väg hem och sen bara bestämt sig för att stanna kvar sisådär 1,5 timme? Visst, det är ju möjligt, men hur långsökt på en skala? Om hon var en som brukade göra så hade kanske inte föräldrarna blivit oroliga i första taget?
Det är väl möjligt att någon dök upp precis efter att hon SMS:at.
Eller att hon SMS:at för att de var överenskommet att hon skulle göra det när hon slutat - och hon tänkte att hon kunde förklara bort en försening vid hemkomsten.

Citat:
Sen, hur troligt är det öht att en förälder dödar sitt barn? Och sedan försöker sopa undan spår och dessutom gömma kroppen i en byggnad i närheten (som föräldern antagligen inte har någon koppling till alls)? Hur långsökt på en skala?
Det vore inte första gången en förälder dödar sitt barn och försöker gömma kroppen - nej.
Inte heller första gången de i efterhand drar igång en sökkedja och framträder som oroliga föräldrar.

Citat:
Hade det inte varit så fantastiskt långsökt hade det kommit fram för länge sen i tråden, att pappan inte är klok på en fläck. Det här är ju bara en galen fantasi av några detektiv-wannabes som inte heller vet något om pappan. Han är mest troligt en helt vanlig förälder, tror du inte?
Eller tvärtom -- just att pappan inte är klok på en fläck kanske är upphovet till tystnaden.
Folk som känner dem kanske vet att han har ett sjuhelvetes humör men inte vill tro att han skulle kunna döda - och därför väljer att hålla käften för att inte onödigt dra blickarna till honom.

Om och i så fall vilken problematik eller inte problematik som kan finnas i familjen vet vi inte ett skit .. det har varit väldigt tyst kring familjen. Ovanligt tyst faktiskt.
Medlem
RobertoSavianos avatar
Blir irriterad på att de inte erkänner. Bevisningen verkar uppenbarligen stark och jag tror den kommer bli ännu starkare längre fram.

Erkänn, åtala, lås in, släng iväg nycklarna.
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Vänligen beskriv fortsättningen:
- Pappans koppling till Martorp. Vetskap om gården. Tillträde till gården. Det är nämligen där Lisa anses ha hittats 2,7 km från caféet.

Annars faller allt på sin orimlighet.
Nej, att gömma något i omgivningen kan man göra utan detaljkännedom om trakten .. inte helt ovanligt faktiskt.
2015-06-23, 19:17
Medlem
reemkas avatar
Citat:
hur vet vi att det är LH som sms hem och inte mördaren?
Det vet vi inte. Enligt dig kanske det var pappan som sms:ade till sig själv?
2015-06-23, 19:17
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av reemka
Skulle hon ha sms:at att hon var på väg hem och sen bara bestämt sig för att stanna kvar sisådär 1,5 timme? Visst, det är ju möjligt, men hur långsökt på en skala? Om hon var en som brukade göra så hade kanske inte föräldrarna blivit oroliga i första taget?

Sen, hur troligt är det öht att en förälder dödar sitt barn? Och sedan försöker sopa undan spår och dessutom gömma kroppen i en byggnad i närheten (som föräldern antagligen inte har någon koppling till alls)? Hur långsökt på en skala?

Hade det inte varit så fantastiskt långsökt hade det kommit fram för länge sen i tråden, att pappan inte är klok på en fläck. Det här är ju bara en galen fantasi av några detektiv-wannabes som inte heller vet något om pappan. Han är mest troligt en helt vanlig förälder, tror du inte?

Tidigare funderade någon om det fanns någon i skjulet bakom fiket som överföll henne. Kanske, och kanske de inte överföll henne utan bjöd henne röka på en braj med dem.??? Och kanske hon gör det, nån gång är väl första gången för alla flumungar?

Vi vet väldigt lite om vad som hänt eller varför
2015-06-23, 19:18
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113

Om och i så fall vilken problematik eller inte problematik som kan finnas i familjen vet vi inte ett skit .. det har varit väldigt tyst kring familjen. Ovanligt tyst faktiskt.

Vilket bara är bra och sunt. Men för hobbydetektiver förstår jag det måste vara plågsamt.
2015-06-23, 19:18
Medlem
Tomatos avatar
Jag begriper fortfarande inte vad den där SD-Litauern har för motiv med att ljuga för litauisk media?
Att ena brodern erkänt men inte varit den som dödat, nyckel hänger i lada där handsken hittas o.s.v.
Kan det varit för pengar? Endast för att sprida skit eller är han inblandad?
http://m.lrytas.lt/lietuvos-diena/kriminalai/svedijoje-suimti-du-lietuviai-itariami-nepilnametes-nuzudymu.htm
2015-06-23, 19:20
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Ledsen om jag startar en trådsanning nu.

* Sedan ladan vid caféet blev avspärrat har bröderna mest hållit till på Martorp, om jag fattat det rätt.

* MPS-söket utökas allt eftersom mer söderöver i riktning mot Martorp.

* Det är först när MPS börjar närma sig Martorp som bröderna blir "otrevliga".
Inget av ovanstående har sagts!
Citat:
* Fyndet. Som leder från Lisa till där kroppen hittas kan vara just (som OY nämnt) ett halmstrå + kopplad till personlig tillhörighet från Lisa (Lisa hade noterade jag tre örhängen i vardera örsnibb)

* OM öronsmycket dessutom var kontaminerat for specialhundarna som ett streck till fyndplatsen

Bara en tanke.
Väldigt avancerat. Det kan ha gått till ännu enklare.
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Nej, att gömma något i omgivningen kan man göra utan detaljkännedom om trakten .. inte helt ovanligt faktiskt.

Jag skrev:
BESKRIV. För om det ska ältas pappan i ena änden av fallet - så ska det hålla i andra änden.
Det är sen kväll när han anländer till caféet. Han ska ha god lokal kännedom. Han har kort tid på sig innan polis anländer.

Edit: Ser nu att du i inlägg efter mitt diskutera kränkande. Jag diskuterar däremot logik, rimlighet.

Go ahead.
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Tidigare funderade någon om det fanns någon i skjulet bakom fiket som överföll henne. Kanske, och kanske de inte överföll henne utan bjöd henne röka på en braj med dem.??? Och kanske hon gör det, nån gång är väl första gången för alla flumungar?

Vi vet väldigt lite om vad som hänt eller varför
Tidigare spekulerades väldigt vilt och kränkande kring Lisas egen del i att bli utsatt .. då var det okej.
Man undrar ju lite varför folk i tråden tror att det var mindre kränkande än att konstatera att pappan faktiskt inte har heltäckande alibi som tar bort alla möjligheter.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in