2015-06-23, 16:09
Medlem
Pakanajuhlas avatar
Hej!

Har en gummibåt som är 335cm lång med uppblåsbar köl och akterspegel i plywood. 4hk nuvarande men det går rätt trögt framåt.
Båten känns ganska stadig för en gummibåt och max motor är 15hk.

Har hittat en 20hk och vill reda ut huruvida denna kommer vara "smart" att hänga på. Gammal tvåtaktare som jag tror delar cylindervolym med 25hk.

Kommer att släpa gummibåten efter segelbåt så troligtvis måste motorn hängas av varje gång gummibåten bogseras. Behöver inte tas upp på segelbåten utan bara läggas på durken i gummibåten.

Nuvarande motor 4hk väger 22kg.
En 15hk väger ungefär 33kg.
Denna 20hk väger 45kg.

Hur hanterbar är en 20hk motor? Tycker inte 45kg låter som så hemskt mycket.

Vikten är ett problem för tyngdfördelningen vid körning men det tänkte jag lösa med buntband, ett kvastskaft och att sitta i fören.
Främst är jag dock rädd att ha sönder akterspegeln.
Plywooden är 2.5-3 centimeter tjock och förstärkt till 5cm under och runtom motorfästet som utgjörs av ett litet men kraftigt aluminiumbleck.

Vid vilka situationer belastas akterspegeln som mest och när är det den vanligtvis knäcks?
Citera
2015-06-23, 18:24
Medlem
Vad säger tillverkaren om max motorstyrka på just din båt? Det måste finnas en anledning till att de valt just den gränsen.

Om du fäster en för tung motor på akterspegeln på din båt kan det hända en hel del saker:
- det händer inget märkbart
- aktern ligger väldigt djupt när båten ligger still
- båten blir så baktung att den blir ostyrbar
- båten blir så baktung att den har svårt att komma över planingströskeln

De största farorna för akterspegeln är att du gasar för mycket. Du kommer då att trycka motorn genom akterspegeln, och båten kommer att ta in vatten. Observera att detta kan hända även med väldigt lugn acceleration: så småningom har skrovet nått sin maxfart men du fortsätter gasa, och all extra motorstyrka gå i det läget åt till att kröka akterspegeln.
Citera
2015-06-24, 04:59
Medlem
dvraptors avatar
Även om akterspegeln klarar 45kg så blir 20hk lite våldsamt till den båten. En 10-15 hästare räcker för att få upp den i planing med 3 vuxna i.

Ska du dessutom dra den efter en segelbåt och lyfta av och på motorn bör du glömma en 20hk.
Citera
2015-06-24, 18:55
Medlem
OlleVieros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xpqr12345
Vad säger tillverkaren om max motorstyrka på just din båt? Det måste finnas en anledning till att de valt just den gränsen.

Om du fäster en för tung motor på akterspegeln på din båt kan det hända en hel del saker:

De största farorna för akterspegeln är att du gasar för mycket. Du kommer då att trycka motorn genom akterspegeln, och båten kommer att ta in vatten. Observera att detta kan hända även med väldigt lugn acceleration: så småningom har skrovet nått sin maxfart men du fortsätter gasa, och all extra motorstyrka gå i det läget åt till att kröka akterspegeln.

Det finns givetvis en anledning till det. Dom vill säkra upp sitt ansvar och därför så pallar säkert en båt godkänd för 15 hästar tio till, men sedan är det stopp. Jag har i många år haft en 20-hästare på en av båtarna som bara är godkänd för 15 och det har inte hänt någonting även vid rätt grov sjö.
Citera
2015-06-24, 22:56
Moderator
Oddballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dvraptor
lyfta av och på motorn bör du glömma en 20hk.

Känns som att risken är ganska hög för att den motorn kommer att hamna på sjöbotten - sanna mina ord...
Citera
2015-06-26, 00:23
Medlem
Dejads avatar
Om du ska lyfta till och från båt så är ett block och en lina du kan använda för att hjälpa till när du ska lyfta på och av. Kan skicka några bilder om du vill se.

En bra sele för motorn är inte helt fel så du lyfter rakt ovanför tyngdpunkten. Meeen jag tror att du inte ska lyfta på så mycket mer än vad båten klarar av.
Citera
2015-06-26, 18:29
Medlem
OlleVieros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dejad
Om du ska lyfta till och från båt så är ett block och en lina du kan använda för att hjälpa till när du ska lyfta på och av. Kan skicka några bilder om du vill se.

En bra sele för motorn är inte helt fel så du lyfter rakt ovanför tyngdpunkten. Meeen jag tror att du inte ska lyfta på så mycket mer än vad båten klarar av.

Allt sådan här är ju relativt. En tvåtakts fyrahästare väger väl 15 kg, medan en fyrtaktare väger 25 kg. Man hänger inte på så mycket extra vikt när det börjar närma sig 20 hk.
Citera
2015-06-26, 20:34
Medlem
Pakanajuhlas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xpqr12345

Tack för svar.
Har nu testat olika vikter i bak med nuvarande 4hk och det vore nästan en fördel att ha lite mer tyngd där. Med bara en person i båten tenderar propellern att kavitera om man inte sitter allra längst bak. Aktern trycks knappt ner när motorn hängs på.
Bla. med tanke på det sista du sade om akterspegeln ges planerna upp på 20 hk och kommer istället att leta 10-15. Det är en gammal båt men jag vill att den ska hålla några år till.
Borde även vara lätt att knäcka den om jag har för tung last och försöker få båten över en planingströskel som egentligen borde vara omöjlig med rekommenderad motor.

Citat:
Ursprungligen postat av Oddball
Känns som att risken är ganska hög för att den motorn kommer att hamna på sjöbotten - sanna mina ord...
Stämmer nog, är uttråkad i sommar och hade hoppats på ungefär detta: https://www.youtube.com/watch?v=nhmN5um1LzA
Citat:
Ursprungligen postat av Dejad

Sele är en extremt bra idé, har en simpel bärrem/axelrem till den gamla motorn för att ta den från bakluckan till stranden och det är guld värt.
Hade från början tänkt att bara helt enkelt skruva loss och vicka upp motorn på durken i gummibåten och surra fast den de gånger den skall dras efter. Mer vikt på släp men iallafall inte 45kg som hänger och skumpar.

En hissanordning vore kanske bättre, och nödvändig även med en 15hk. Kan du slänga upp en bild vore det toppen.

Citat:
Ursprungligen postat av OlleViero
Allt sådan här är ju relativt. En tvåtakts fyrahästare väger väl 15 kg, medan en fyrtaktare väger 25 kg. Man hänger inte på så mycket extra vikt när det börjar närma sig 20 hk.
Båten är ganska gammal, och rekommendationen gäller nog 2-takt i det här fallet skulle jag tro.
Rimligtvis mindre relevant med vikt på en modernare båt, precis som du säger.
Senast redigerad av Pakanajuhla 2015-06-26 kl. 20:39.
Citera
2015-06-26, 21:47
Medlem
DennisOlofs avatar
Pakanajuhla, strunta i hästkrafterna och fokusera på hur tung motorn är och du orkar lyfta utan allt för stora problem. Det är detta som borde sätta gränsen för vilken vikt på motorn du maximalt kan ha.

Sedan kan man ju alltid försöka hitta en mer kraftfull motor som har samma vikt, det skiljer ju lite på effekt osv, beroende på vilken typ av motor man väljer. Jag skulle nog tippa på att runt 30kg är max för en motor som man behöver hantera till och från.

Och får du ut runt 15hk från den motorn jämfört med vad du har idag, dvs 4hk så kommer det nog blir rätt stor skillnad. Varför inte försöka få tag i någon motor du kan låna och testa som har runt 15kh så kan du se hur det blir och då vet du om det kommer passa dig eller om du verkligen behöver mer hästkrafter. Samt om du orkar lyfta motorn utan allt för stora problem, kan också vara bra om andra kan hantera motorn (även om du kan), det kan ju vara en fördel om fler kan montera på motorn och inte bara du.
Citera
2015-07-05, 15:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pakanajuhla
Hej!

Har en gummibåt som är 335cm lång med uppblåsbar köl och akterspegel i plywood. 4hk nuvarande men det går rätt trögt framåt.
Båten känns ganska stadig för en gummibåt och max motor är 15hk.

Har hittat en 20hk och vill reda ut huruvida denna kommer vara "smart" att hänga på. Gammal tvåtaktare som jag tror delar cylindervolym med 25hk.

Kommer att släpa gummibåten efter segelbåt så troligtvis måste motorn hängas av varje gång gummibåten bogseras. Behöver inte tas upp på segelbåten utan bara läggas på durken i gummibåten.

Nuvarande motor 4hk väger 22kg.
En 15hk väger ungefär 33kg.
Denna 20hk väger 45kg.

Hur hanterbar är en 20hk motor? Tycker inte 45kg låter som så hemskt mycket.

Vikten är ett problem för tyngdfördelningen vid körning men det tänkte jag lösa med buntband, ett kvastskaft och att sitta i fören.
Främst är jag dock rädd att ha sönder akterspegeln.
Plywooden är 2.5-3 centimeter tjock och förstärkt till 5cm under och runtom motorfästet som utgjörs av ett litet men kraftigt aluminiumbleck.

Vid vilka situationer belastas akterspegeln som mest och när är det den vanligtvis knäcks?

När båten kör genom vågor med fullgas utan gasuppsläpp och det nyss var bara små krusningar på vattenytan så kan akterspegeln knäckas om man har kombinationen stor/stark motor samt gammal/sliten akterspegel på en från början ej rejäl (för motorn) båt.

Det var iaf det som hände för många år sedan i Väsbyviken (del av Mälaren). Motorn bröt sig helt loss och återfanns såvitt jag vet ej.

Först toppvarv med liten roddbåt + stor motor på fullgas på kav lungnt vatten.
Svallvågor från annan båt som det skulle "Lekas i" förmodar jag.
Knak när akterspegeln ger sig.
Blev ett jävla tok-övervarv när motorn plöttsligt knappt fick nått motstånd alls, den gör ett par frivarv i luften, slår i kåpan i vattenytan och sen blev det väldigt tyst väldigt fort när den hamnade under ytan helt... ;-)

MVH PP
Citera
2015-07-08, 22:20
Medlem
Jag har faktiskt gjort det du tänker. Har en gummibåt som är godkänd för 5hk, men kört med 15hk.
Akterspegeln är ganska bra dimnensionerad och den har klarat det. Dock så har det varit svårt
att hantera den. Att köra själv med båten är nästan igen ide, skiten blir för baktung och vid gaspådrag sticker nosen upp i himmelen. Är man 2 funkar det bättre , men väl upp i fart så får man sitta och hålla
i gasreglaget för kung o fosterland då den vill dra åt höger o vänster. Den var dock en skitkul "leksak" och den var snabb som fan. Vart endel reaktioner på sjön kan man säga
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in