Citat:
Ursprungligen postat av
xpqr12345
Vad säger tillverkaren om max motorstyrka på just din båt? Det måste finnas en anledning till att de valt just den gränsen.
Om du fäster en för tung motor på akterspegeln på din båt kan det hända en hel del saker:
- det händer inget märkbart
- aktern ligger väldigt djupt när båten ligger still
- båten blir så baktung att den blir ostyrbar
- båten blir så baktung att den har svårt att komma över planingströskeln
De största farorna för akterspegeln är att du gasar för mycket. Du kommer då att trycka motorn genom akterspegeln, och båten kommer att ta in vatten. Observera att detta kan hända även med väldigt lugn acceleration: så småningom har skrovet nått sin maxfart men du fortsätter gasa, och all extra motorstyrka gå i det läget åt till att kröka akterspegeln.
Tack för svar.
Har nu testat olika vikter i bak med nuvarande 4hk och det vore nästan en fördel att ha lite mer tyngd där. Med bara en person i båten tenderar propellern att kavitera om man inte sitter allra längst bak. Aktern trycks knappt ner när motorn hängs på.
Bla. med tanke på det sista du sade om akterspegeln ges planerna upp på 20 hk och kommer istället att leta 10-15. Det är en gammal båt men jag vill att den ska hålla några år till.
Borde även vara lätt att knäcka den om jag har för tung last och försöker få båten över en planingströskel som egentligen borde vara omöjlig med rekommenderad motor.
Citat:
Ursprungligen postat av
Oddball
Känns som att risken är ganska hög för att den motorn kommer att hamna på sjöbotten - sanna mina ord...
Stämmer nog, är uttråkad i sommar och hade hoppats på ungefär detta:
https://www.youtube.com/watch?v=nhmN5um1LzA
Citat:
Ursprungligen postat av
Dejad
Om du ska lyfta till och från båt så är ett block och en lina du kan använda för att hjälpa till när du ska lyfta på och av. Kan skicka några bilder om du vill se.
En bra sele för motorn är inte helt fel så du lyfter rakt ovanför tyngdpunkten. Meeen jag tror att du inte ska lyfta på så mycket mer än vad båten klarar av.
Sele är en extremt bra idé, har en simpel bärrem/axelrem till den gamla motorn för att ta den från bakluckan till stranden och det är guld värt.
Hade från början tänkt att bara helt enkelt skruva loss och vicka upp motorn på durken i gummibåten och surra fast den de gånger den skall dras efter. Mer vikt på släp men iallafall inte 45kg som hänger och skumpar.
En hissanordning vore kanske bättre, och nödvändig även med en 15hk. Kan du slänga upp en bild vore det toppen.
Citat:
Ursprungligen postat av
OlleViero
Allt sådan här är ju relativt. En tvåtakts fyrahästare väger väl 15 kg, medan en fyrtaktare väger 25 kg. Man hänger inte på så mycket extra vikt när det börjar närma sig 20 hk.
Båten är ganska gammal, och rekommendationen gäller nog 2-takt i det här fallet skulle jag tro.
Rimligtvis mindre relevant med vikt på en modernare båt, precis som du säger.