Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-23, 17:51
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Groggman-FL
Kvinnan är alltså fri hum undrar vad hon ska göra nu ? Hon lär ju inte få åka hem till Ryssland är väl fortfarande misstänkt . Nu ska hon alltså tebax till platsen där hon greps och där dom hitta LH hon lär väl inte gå och ta en fika va? Tror nästan det är minst lika jobbigt för henne att vara fri en att sitta kvar men klart hennes chanser att klara sig har ju ökat och visst jag tror hon mycket väl kan klara sig man hoppas ju att hon har börjat snackat lite om vad hon vet och att det är därför hon släpps men det troliga är nog ändå att det måste vara betydligt svårare att fälla någon för skyddande av brottsling än mord !!

Hon är från Litauen, låt vara rysk medborgare men vare sig hon eller ens hennes föräldrar behöver inte ens någonsin bott i Ryssland.
2015-06-23, 17:52
Medlem
pancoitalianos avatar
Det var ju fan vad många tycker om att snöa in sig på små detaljer och fabulera kriminalromaner. åklagaren verkar rätt så säker på sin sak, TR och HR går på dennes linje. Självklart vill försvarsadvokaterna försvara sin klient med alla medel. Svårare än så är det inte.

Det som intresserar mig nu är motivet, om det var något planerat eller impulsivt, typ våldtäkt som gick fel.
2015-06-23, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av djembelelle
Som jag minns det så ser man MGM som beter sig konstigt, vilket anmäls till polisen. Polisen jagar ikapp dem och gör id-kontroll och fotograferar dem och släpper dem sedan. Fyndet görs i närheten av där MGM rörde sig och polisen åker och griper dem .Därefter hittas brott offer.

Japp, det är så jag också uppfattat det. Jag bara kortade ned det hela. Med att polisen "tog hand om" MGM så menade jag just det du skrev att de jagade ikapp och gjorde id-kontroll, jag bara hoppade över biten med att de också släpptes direkt efter det.

Men om jag uppfattat det rätt så hittades fyndet av MP i samband med att MGM uppträdde konstigt. Så polisen hade två val, gå direkt till fyndet eller gå direkt till MGM och kontrollera dem, och polisen valde att börja med det sistnämnda för att därefter gå vidare och inspektera fyndet som MP gjort.
Medlem
reemkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Så nu är fokus på vad som kan vara kränkande för anhöriga. Som om att spekulationerna på att LH blev styckad och sedan till grismat inte skulle varit sårande för anhöriga till henne. Om man inte kan skriva någonting som kan uppfattas som kränkande i ett fall där alla anhöriga är svenskar och pappan är militär, så bör man kanske lägga ned FB, i alla fall ABoK-forumet. Det som man läsa här kan man - med få undantag - oftast också går att läsa på Avpixlat och Exponerat.
Det handlar väl mer om att pappa-teorin är så sanslöst långsökt och löjlig så Palme-utredningen framstår som genialisk. Att det säkerligen är kränkande för anhöriga är nog underordnat.
Medlem
bokfodrals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Hur kan en nyckel kopplas direkt till Lisa utan att man undersöker vilket lås nyckeln går till? Den enda nyckel som där och då skulle kunna kopplas direkt till Lisa borde vara en nyckel märkt Lisas nyckel.

Jag spekulerar utifrån att de fick bryta sig in, att då efteråt förstå vikten av fyndet.
2015-06-23, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adamantis
Det som sägs är att i samband med att MP hittar ett fynd påträffar de också MGM och dessa beter sig konstigt. Därför tar polisen hand om MGM på en gång just för att dessa uppträdde misstänksamt INNAN de kontrollerar vad fyndet är.

När de väl kontrollerar fyndet så konstaterar de att det kan kopplas till Lisa. De säger aldrig att fyndet inte kopplades till Lisa.

Gällande det avgörande fyndet som föranledde brödernas anhållande kanske var ett klädesplagg som tillhörde LH. De kläder som nämnts är jeans eller svarta/mörka mjukisbyxor, rosa Lloyd jacka. LH var ju mycket mindre i både längd och kroppsstorlek jämfört med den häktade kvinnan. LH's kläder kan ha hittats i anslutning till häktade brödernas bostad.

Många av LH's tillhörigheter har ju redan hittats i närområdet, men har inte lagt märke till att några kläder nämnts i media.

Kan ju vara att jag missat detta-
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Så nu är fokus på vad som kan vara kränkande för anhöriga. Som om att spekulationerna på att LH blev styckad och sedan till grismat inte skulle varit sårande för anhöriga till henne. Om man inte kan skriva någonting som kan uppfattas som kränkande i ett fall där alla anhöriga är svenskar och pappan är militär, så bör man kanske lägga ned FB, i alla fall ABoK-forumet. Det som man läsa här kan man - med få undantag - oftast också går att läsa på Avpixlat och Exponerat.
OK, då vet vi att du driver en vendetta mot alla som skriver kränkningar med politiska förtecken i en anda som du inte gillar, och tycker att detta legitimerar att utnyttja just denna händelse oavsett vad Lisas anhöriga kan tycka och känna.
Om hypotesen hade varit rimlig hade det inte varit samma sak att misstänka pappan, men nu är den inte det eftersom bröderna redan har tagits med handen i syltburken.
Senast redigerad av FritzDaCat 2015-06-23 kl. 17:59.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Korsförhör, som du länkar till, är något som bara kan ske under en rättegång.

Nej, det tror inte jag. Jag själv har varit med om ett korsförhör på en polisstation. Det är inte konstigare som så att förhöraren vill veta om alla partners berättelser om saken, händelsen eller situationen stämmer med varanadra. Förhöraren går från ett rum till ett annat i tur och ordining och de som förhörs får inte träffa varandara däremellan.

Den här kvinnans roll i häktet kan ha från början varit just att berätta i korsförhör vad dessa bröder höll sig till, sysslade med, när och hur. Ensam eller tillasammans osv. Förhöraren sedan ställde samma frågor till bröderna var för sig. Om kvinnan hade inte häktats hade mycket av viktig information blivit okänd eller risken har varit att hon försvann. Situationen hade blivit helt ohållbar.
2015-06-23, 17:56
Medlem
djembelelles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pancoitaliano
Det var ju fan vad många tycker om att snöa in sig på små detaljer och fabulera kriminalromaner. åklagaren verkar rätt så säker på sin sak, TR och HR går på dennes linje. Självklart vill försvarsadvokaterna försvara sin klient med alla medel. Svårare än så är det inte.

Det som intresserar mig nu är motivet, om det var något planerat eller impulsivt, typ våldtäkt som gick fel.
Ja det är verkligen dagsaktuella gå vidare och släppa nonsensteorierna. Våldtäkt är en rimlig händelse.
2015-06-23, 17:59
Moderator
OYs avatar
Det finns vittnesmål i utredningen som försvaret och tingsrätten inte har fått ta del av, de kan inte bedöma vittnesmål som läggs de misstänkta till last.

Får en åklagare verkligen göra så, har man inte rätt att få ta del av vad som läggs en till last?
Medlem
aftrmths avatar
Det här med god lokalkännedom..

Tycker det hela talar för raka motsatsen egentligen.. eller det talar för en kännedom som ett par gästarbetare skulle ha ungefär.

Något händer, flickan dör. GM måste göra sig av med kroppen och alla saker som hör där till. De har inte en aning om vad Missing People är eller hur det fungerar.. de har absolut inte föreställt sig att en smärre armé kommer och vänder på varenda grässtrå. Så vad gör de? De sprider ut allt i terrängen i tron att det inte kommer hittas.

Alla fynden har ju mer eller mindre hittats inom en yta som grovt motsvarar lagom gångavstånd från litauernas bostad. Dessutom är ju alla byggnader som varit avspärrade eller intressanta i utredningen på ett eller annat vis kopplat till bröderna. De har väl helt enkelt gjort sitt bästa för att gömma undan alla bevis inom det område som de faktiskt behärskar, gården/ladan/byn med omnejd.

Lägg därtill på suspekt beteende som direkt får polisen att fatta misstankar och att de blir skäligen häktade av två instanser..
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av reemka
Det handlar väl mer om att pappa-teorin är så sanslöst långsökt och löjlig så Palme-utredningen framstår som genialisk. Att det säkerligen är kränkande för anhöriga är nog underordnat.
Jag tror inte heller att det är hennes pappa som har dödat henne. Det har jag sagt flera gånger nu.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in