Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-23, 17:23
Medlem
djembelelles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasselmuz
Nej det vet vi inte. Men det jag svarade på var en teori om att det inte finns tekniska bevis mot pappan, att det inte ens skulle vara kollat.
Du skrev att det inte finns tekniska bevis mot de häktade.
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av isakat
Återstår väl att se hur mycket yppandeförbudet är värt , då kvinnan är tillbaka i Litauen och talar ut i litauisk media.

Vad ska hon berätta menar du? Hon kan knappast veta vad som har sagts om bröderna vad gäller deras häktningsförhandlingar.
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av djembelelle
Displayen hittades på ett tidigt stadium.

Finns inga som helst uppgifter om att hennes mobil har hittats. Mobilfodral, delar av den däremot. Men jag skulle ha varit mer tydlig och skrivit "resten av hennes mobil".

Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Men de hade hittat fodralet och del av mobil, eller refereras "del av mobil" som skalet? Om det är verkligen del av mobil så låter det för mig som att någon pillat isär något om än inte trasig i sig som slagits sönder....simkorthållardelen, , minnessticka eller liknande?

Den kan ha gått/slagits sönder när som helst fram tills den hittades. Mobilen kan även ha varit död innan den ska ha gått sönder i vissa bitar. Denna diskussion handlar alltså om att bara för att mobildelar påträffas långt bort och att mobilen lämnade nätet runt 18.30, så betyder det inte att ett överfall måste ha gjorts snabbt och varit över på några minuter. Du får gärna läsa hela konversationer som andra har, innan du själv vill va med i dom.
2015-06-23, 17:24
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av katw
Vem har påstått det här? Något verkar du störa dig på angående hennes utseende och påstådda skötsamhet.

Att folk orkar skriva såna här teorier tyder bara på att ha för lite att göra.
Ja, verkligen.
Är man lite vaken kan man ju göra en kalkyl över vad som är mest sannolikt huruvida det är bröderna, som bor i området, eller Lisas pappa som pulat in hennes prylar - och lik - lite här och var i trakten utan att bli upptäckt. Och när man gjort den kalkylen kan man ju fråga sig om det är värt att ödsla tid på att lägga fram en svag hypotes som dessutom sannolikt är väldigt kränkande för anhöriga till ett brottsoffer.

Och utseendet?
Ja, Lisa såg definitivt bättre ut än medeltjejen, så det är mycket troligt att en småfull kille kan ha gjort någon form av närmanden.
Senast redigerad av FritzDaCat 2015-06-23 kl. 17:35.
2015-06-23, 17:24
Medlem
bokfodrals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bokfodral
Är väl medveten om att jag både tänker och skriver spontant och impulsivt, men kan fyndet ha varit nån nyckel?
Polisen visste säkert under sökandets gång, hur diverse nycklar till olika utrymmen kunde se ut, och då räckte det nog med bara en beskrivning av denna eventuella nyckel för att omdirigera patrullen?

Det står förvisso att de behövde bryta sig in till där Lisa fanns, men vi vet ju inte om det var i form av dörr eller skåp.

Citerar mig själv då tråden går så fort, men kan fyndet ha varit en nyckel?
2015-06-23, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av irishrage
Yppandeförbud renderar i de flesta fall böter, alltså inget allvarligt.

Hur menar du, brukar yppandeförbud även innebära böter?
2015-06-23, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MegaTant
Jag har en känsla att när MP kom till Martorp så hittade de där en av bröderna eller båda i närheten av liket. MP såg väl "nåt", kanske det luktade lik, såg brödernas reaktioner och kallade poliser på platsen. Under tiden gick bröderna hem. Strax därefter gick poliserna hem till bröderna och grep de.
Har samma teori som du. Och MPs iakttagelser har lett till att de på sannolika skäl är misstänkta för mord utan teknisk bevisning. Det blir allt för skumt om litauerna varit inne dör liket hittades utan att larma och kanske även försökt dölja
Medlem
Varför inriktar sig GW mot endast kvinnan nu? Ok hon har varit häktad, men släppts. Om bröderna fälls så kommer hon lätt åtalas också! Bara för att hon släppts så betyder inte det att fallet är uppklarat, och det är inte särskilt svårt att åklaga en medbrottsling fastän att denna släppts! (Egen erfarenhet)
GW har blivit gammal och rutten!
Det brukar vara svårt att hitta ledande bevis till någon som förstört bevis, kanske bara är jag som ser det så.
Medlem
irishrages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Hur menar du, brukar yppandeförbud även innebära böter?
Jag menar det är ingen stor sak om hon har fått yppandeförbud och sen glappar lite på käften.
2015-06-23, 17:27
Medlem
knegiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
Det finns ingen högre misstankegrad för en häktning. Utom rimligt tvivel krävs emellertid för att ett åtal ska leda till en fällande dom.

Kan Tingsnotarien utveckla resonemanget om bevisvärdering i en häktningsförhandling? Krävs det t.ex. individuell koppling (fingeravtryck el. likn.) eller räcker det med sannolikhet (tillgång till en låst lokal)? Räcker det att visa att NN har haft möjlighet att utföra gärningen eller måste åklagaren styrka att NN sannolikt är gärningsman?

Eftersom teknisk bevisning tycks saknas i nuläget och inte allt för många tänkte på litauer de första dagarna så är det intressant hur mycket åklagaren kan åstadkomma i övrigt.
Medlem
Nordanvindarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Alla kör väl inte lika lugnt som dig. 100 km/tim innebär att en mil tar 6 minuter.

Nej, det gör det inte. Det kräver att man kan läsa vägen.

Du ser inte en moppe i diket från fel körbana.

Nej, det är det naturliga att starta vid utgångspunkten om man letar efter någon. Man avsynar vägen dit så att personen inte är stående, sökande mer noggrant tar man upp från utgångspunkten.

Nu vet ju alla som har läst här på Flashback en tid att du är en idiot som ALDRIG kan ge dig eller få ut något ur skallen när du väl börjat veva om något så att du får din efterlängtade uppmärksamhet.

Men jag ska göra ett enkelt ärligt försök:

Jag har flera nära bekanta i trakten och är väl förtrogen med Kinnekulle och områden där omkring.

Så här är det: Det är helt jävla omöjligt att hålla en snitthastighet på 100 km/tim på dessa vägar. Läs igen: Det är helt jävla omöjligt. Vissa sträckor kan du knappt hålla 50 på om du inte vill köra in i en jävla kyrkomur eller braka rakt ut i buskarna eller något gammalt stenbrott i någon av de skarpa kurvor som det finns hur många som helst av. Och skulle du ändå köra som en idiot lär du frontalkrocka förr eller senare.

En viss del av sträckan går att köra i 100 km/tim, men en stor, stor del av sträckan är krokiga småvägar med dålig sikt. Inte ens om du är rallyproffs skulle du kunna hålla 100 i snitt.

Släpp nu detta för helvete.

(Vet att just DU inte kan släppa det micro113. Det ligger inte i din natur. Jag skriver till alla andra som eventuellt tänker svara dig. Jisses...)
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av djembelelle
Du skrev att det inte finns tekniska bevis mot de häktade.

Okej, det fanns inte tekniska bevis mot de häktade.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in