Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-23, 16:33
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Det var en teori om hur man hjälper till vid mord efter mordet skett.
Hur menar du nu?
Man kan inte hjälpa till EFTER att mordet har skett - inte ens om hon levde under ett par dagar.
2015-06-23, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Djupfrys
Så har jag också spekulerat. Bröderna har bett henne ljuga, men hon har inte haft en aning om varför. Och jag stärktes i mina misstankar då hon tydligen inte gjort några medgivanden. Hon är i ett annat land, hon är troligen chockad, hon har suttit i häkte en vecka och förmodligen genomgått rätt långa förhör. Så ljuger hon är det ett rätt tufft fruntimmer.
Rent teoretiskt är det ju en inte helt omöjlig reaktion att säga "nej" på en sådan fråga när polisen står utanför dörren.
2015-06-23, 16:36
Medlem
Någon som känner till om det finns ytterligare syskon (läs manliga) till NB och AB?
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Så borde det vara - men försvaret har ju inte uppfattat det så, eftersom deras invändning handlade om att åklagare fritt kunde uttala sig men de inte bemöta å sina klienters vägnar.
Fast det har ju åklagaren faktiskt inte gjort i det här fallet - tvärtom hänvisat till yppandeförbudet också för egen del - så det är nog mest dumjidder från advokaternas sida.

Och när advokater hemfaller till dumjidder är det nästan alltid för att deras huvudmäns inställning inte tillåter dem att säga något med mera sammanhang och/eller substans. Nu när vi har fått en överprövning av häktningarna med samma resultat kan vi väl konstatera att Min huvudman har blivit misstänkt enbart för att han är litauer rent objektivt är ett påfallande svagt argument?
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Du får nog läsa igenom tidigare konversation. Vi diskuterar vad som är medhjälp till Mord, och att det är ett brott som endast kan utföras innan/och eller under tiden ett mord begås. Inte efteråt.

Mord förutsätter att någon är bragd om livet. Så länge någon är vid liv, är det inte mord, ännu.

Nej men om någon misshandlas allvarligt, X är ej medveten om misshandel när den sker och heller inte där men får veta om den senare och kanske var svårt skadade offer finns. Att inte då tillse att offret får hjälp skulle antagligen kunna medföra ansvar för underlåtenheten att försöka förhindra dödsfall? Särskilt om offret finns på plats x disponerar.
2015-06-23, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Bra rapportring av Lisa Holm fallet:

http://annhelenarudberg2.blogspot.dk/2015/06/lisa-holm-17-ar-saknas.html

http://annhelenarudberg2.blogspot.se/2015/06/har-hittades-lisa-holm.html

Ja intressant att det är i princip timma för timma. Men stämmer det här?
"Förhör medförde husrannsakan och då påträffas Lisa".
Hittade de Lisa hemma hos litauerna? Låter osannolikt. Eller vad menas här?
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eltonovan
Det verkar inte finnas några viiittnen till händelsen at all jag menar någon måste sett nåt kl var liksom runt 18 tiden när allt hände??

Det var en sen söndagseftermiddag ute på landet. Såvitt jag förstår långt ifrån en helt öde plats, men inte heller ett ställe där folk passerar hela tiden.

Rekommenderar dig i övrigt att följa uppmaningen man får från moderatorn när man ska skriva en ny post: Läs sammanfattningarna, sök i tråden. Använd även sökfunktionen på de stora tidningarnas hemsidor om du är intresserad av fallet så får du listor med artiklar du kan gå igenom.

Det har i princip inte framkommit någon information av större värde här i tråden utöver det som står i tidningarna (trots alla inlägg), så om du tror att det ska finnas något smaskigt/spännande/sensationellt här som är bekräftat som sant så kommer du att bli besviken.
Medlem
cem77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skyffla
Rent teoretiskt är det ju en inte helt omöjlig reaktion att säga "nej" på en sådan fråga när polisen står utanför dörren.
Speciellt om man inte ens förstår frågan riktigt. Plötsligt knackar polisen på dörren mitt i matlagningen. Nej eller No är väl isåfall det rimligaste att svara på eventuella frågor man inte förstår eller bryr sig om.
2015-06-23, 16:39
Medlem
djembelelles avatar
Citat:
Du menar att han ljugit när det hävdades att först sökte själv då?
Nej. Han ringde nog polisen tämligen omgående när hon inte var i närheten. Sedan fortsatte han säkert att söka.
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Hur menar du nu?
Man kan inte hjälpa till EFTER att mordet har skett - inte ens om hon levde under ett par dagar.

Ringer man efter hjälp och offret således överlever är det ju inget mord. Mordet blir till delvis av att den som vet om svårt misshandlad person underlåter att agera.
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Fast det har ju åklagaren faktiskt inte gjort i det här fallet - tvärtom hänvisat till yppandeförbudet också för egen del - så det är nog mest dumjidder från advokaternas sida.

Och när advokater hemfaller till dumjidder är det nästan alltid för att deras huvudmäns inställning inte tillåter dem att säga något med mera sammanhang och/eller substans. Nu när vi har fått en överprövning av häktningarna med samma resultat kan vi väl konstatera att Min huvudman har blivit misstänkt enbart för att han är litauer rent objektivt är ett påfallande svagt argument?

Somliga skulle t o m kanske ta till de bevingade orden spela ut rasistkortet för att beskriva fru advokatens pläderingsteknik i just detta fall...
2015-06-23, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Vet vi att han letade efter henne längs vägen?

Har du möjligtvis länk till källa på det? Jag har missat det.

Det är väl ändå rimligast att tro, eftersom det gått en dryg timme sedan Lisa 18.23 meddelat att nu åker jag. Han trodde säkerligen på en olycka/soppatorsk eller liknande efter vägen mellan caféet och bostaden. Att han skulle utgå från att hon inte ens lämnat caféet är enligt mig osannolikt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in