2015-06-23, 06:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusetsEgna

Väldigt många i den här tråden verkar dock vara religiöst övertygade om att räntan aldrig kommer gå upp över 3%. Ha då i åtanke att 10-årsräntan gått från 0,22 till 1,07 på 2 månader. Ni verkar inte förstå att det kan gå väldigt snabbt.

10-åringen: https://www.avanza.se/index/om-indexet.html/18995/10-ars-ranta
Just nu speckas det om US ska öka 0,25...
Vi får väl se. Jag tror inte du kan öka till normalränta på minimum 4% (2% inflation+ 2% avkastning)
2015-06-23, 07:00
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusetsEgna
Väldigt många i den här tråden verkar dock vara religiöst övertygade om att räntan aldrig kommer gå upp över 3%. Ha då i åtanke att 10-årsräntan gått från 0,22 till 1,07 på 2 månader. Ni verkar inte förstå att det kan gå väldigt snabbt.

10-åringen: https://www.avanza.se/index/om-indexet.html/18995/10-ars-ranta

Jag tycker att du ska ta och zooma ut den där grafen lite för att få ett bättre perspektiv på den långsiktiga trenden.

Sätt gärna exempelvis år 2000 som start så ser du att den lilla uppgången på 10-åringen är nada i sammanhanget och en naturlig rörelse.

Men med foliehattsglasögonen på kan det ju bli svårt förstås....
Senast redigerad av kurt-sune 2015-06-23 kl. 07:19.
2015-06-23, 07:05
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alap
Han bodde nog I ett gammalt meth lab I Oakland.
Eller så saknar ni förmåga att ta in information, och har ett märkligt behov av att skriva ut den inkompetensen i pannan.
2015-06-23, 08:01
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Syntocinon
Nej, men man identifierar en bubbla varje dag. På landsbygden ser vi hus som knappt ökat på 20-30 år tex. I Pajala var det miljonfräs när gruvan skulle upp...

Du skriver att vi har haft en bubbla i minst 15 år men ändå tror du inte att priserna någonsin ska falla ned till den nivån som gällde då. Hur får du det att gå ihop, varför ska inte priserna ned dit om redan de priserna var alldeles för höga? Var det trots allt inte en bubbla då?

Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Jag tycker att du ska ta och zooma ut den där grafen lite för att få ett bättre perspektiv på den långsiktiga trenden.

Sätt gärna exempelvis år 2000 som start så ser du att den lilla uppgången på 10-åringen är nada i sammanhanget och en naturlig rörelse.

Dessutom visar det här som jag skrivit att de som är överdrivet rädda för högre räntor kan binda räntan i 10 år till låga räntor. Personligen skulle jag inte rekommendera det men den som är väldigt rädd kan göra det.
2015-06-23, 08:02
Medlem
Citat:

På samma sätt kan man ju studera kurvan över bostadspriser, då blir det ju väldigt tydligt att senaste 15 åren avviker kraftigt från den normala uppgången.

Men med bolånetorskglasögonen på kan det ju bli svårt förstås....
2015-06-23, 08:05
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highbanker
På samma sätt kan man ju studera kurvan över bostadspriser, då blir det ju väldigt tydligt att senaste 15 åren avviker kraftigt från den normala uppgången.

Tänker man ett steg längre så visar tioåringen att marknaden är övertygad om att vi ska ha mycket låga räntor under överskådlig tid och då är priserna fortfarande låga. Det är väldigt billigt med dessa räntor att bo i attraktiva bostäder i centrala lägen.
2015-06-23, 08:09
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highbanker

Om du studerar den utzoomade grafen på 10-åringen och lägger till att reallönerna stärkts rejält så blir det lättare att förstå varför det inte är en bubbla.

Byggandet hänger inte med heller på långa vägar mot var som skulle behövas, vilket också trissar upp priserna.

Och är jag en torsk verkligen, jag som har rekordlåga kostnader och en bostad som stigit rejält i värde?
Senast redigerad av kurt-sune 2015-06-23 kl. 08:15.
2015-06-23, 08:13
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Dessutom visar det här som jag skrivit att de som är överdrivet rädda för högre räntor kan binda räntan i 10 år till låga räntor. Personligen skulle jag inte rekommendera det men den som är väldigt rädd kan göra det.

Det kan man ju naturligtvis göra, men det är oerhört korkat att binda räntan på så lång tid och troligtvis extremt dyrt.

Bättre att i sådana fall fokusera på amortering istället för att skänka bort pengar till banken.

För att inte tala om ränteskillnadsersättningen om man behöver sälja i förtid. Nej rörliga lån ska det vara!
2015-06-23, 08:14
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Om du studerar den utzoomade grafen på 10-åringen och lägger till att reallönerna stärkts rejält så blir det lättare att förstå varför det inte är en bubbla.

Och är jag en torsk verkligen, jag som har rekordlåga kostnader och en bostad som stigit rejält i värde?

De anser att du är en torsk för att det hela tiden sedan du köpte har varit en bubbla och att du därför på sikt kommer förlora pengar, detta trots att de inte tror det kommer falla ned till den nivån. Ja det är svårt det här men ungefär så tänker de.

Citat:
Du skriver att vi har haft en bubbla i minst 15 år men ändå tror du inte att priserna någonsin ska falla ned till den nivån som gällde då. Hur får du det att gå ihop, varför ska inte priserna ned dit om redan de priserna var alldeles för höga? Var det trots allt inte en bubbla då?

2015-06-23, 08:18
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Det kan man ju naturligtvis göra, men det är oerhört korkat att binda räntan på så lång tid och troligtvis extremt dyrt.

Bättre att i sådana fall fokusera på amortering istället för att skänka bort pengar till banken.

För att inte tala om ränteskillnadsersättningen om man behöver sälja i förtid. Nej rörliga lån ska det vara!

Helt enig om att det är dumt att binda räntan men de som är övertygade om att räntorna kommer stiga kraftigt har möjligheten att binda i 10 år till mycket lägre räntor än de tror på. Till den räntan blir bokostnaderna med dagens priser fortfarande väldigt låga.
2015-06-23, 08:27
Medlem
Citat:

Byggandet hänger inte med heller på långa vägar mot var som skulle behövas, vilket också trissar upp priserna.

Jag gillar inte att sätta etiketter på folk, men eftersom jag blir kallad foliehatt för att jag för med mig sunt förnuft till bordet tänkte jag inte vara sämre när jag talar tillbaka.

Tycker inte om ordet bolånetorsk heller, eftersom allt inte är svart eller vitt.

Sedan handlar den här tråden fortfarande inte om din bostadskarriär eller hur utsatt du personligen är för risk, det handlar om ett systemfel som fortsätter underhållas av just det du nämner, att det är billigt att låna skitmycket pengar, pengar som aldrig kan betalas tillbaka.

Du nämner att de låga kostnaderna är det som motiverar prisuppgången, det om något är väl högrisk eftersom detta kan förändras, och när det sker finns det en enorm nersida.

Vi ser inga tecken på att vi i närtid får se den typ av strukturella förändringar som skulle skapa ett ras, men vi kan inte förutse andra saker, saker som händer i vårt närområde, vilket i den globala ekonomin sträcker sig rätt långt utanför våra gränser.

Jag säger att det finns en bubbla, eftersom det inte finns några andra fundamentala skäl till den enorma uppgång som varit förutom att pengar varit billigt.

Bostadsbrist? , nej utan billiga pengar hade inte folk trissat upp priserna.

Det går bra för sverige? , nej det gör det inte.
2015-06-23, 08:32
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Tror du bör lugna dig ett litet snäpp med detta, fundamentalt ska ju nämligen priserna öka. Tex med inflation, men kan ju variera vad man föredrar använda. Om han tror att vi har haft en bubbla i 15 år ska vi i sådana fall ned den bit som inte förklaras av "vad vi nu förankrar den naturliga ökning i".

Om vi sedan gör en Kurt-Sune och antar att bostäder är en rimlig monetär investering ska vi även lägga till en naturlig ökning av reellt värde.

Själv började jag grubbla runt 2009-2010, då med tanken att vi höll på att skapa en bubbla - liksom dampet som nu hittat minusränta (och minskat KPI-inflation på kuppen) tyckte jag vi behövde hålla tillbaka hushållens kreditdriv. Verkligheten har så att säga följt min modell så jag har ingen anledning idag att plötsligt tro att vi inte har skapat just en bubbla. Idag vore jag inte speciellt tagen på sängen om en krasch skulle innebära ner 50% (jag skulle bli väldigt tagen på sängen av mer än 50%, men det läskiga är ju att inte ens det är helt omöjligt).

Sen om det är fel och vi har hittat en väldigt unik utveckling (långsamma marknader brukar inte riktigt plötsligt bete sig såhär och sedan stabilisera), och att det är en slump att det följer prognosen så sure, jag hävdar inte att jag är ett dugg säker.

Vi får se när marknaden testas som sagt.
Senast redigerad av Trillske 2015-06-23 kl. 08:34.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in