Citat:
Ursprungligen postat av
kurt-sune
Om du studerar den utzoomade grafen på 10-åringen och lägger till att reallönerna stärkts rejält så blir det lättare att förstå varför det inte är en bubbla.
Byggandet hänger inte med heller på långa vägar mot var som skulle behövas, vilket också trissar upp priserna.
Och är jag en torsk verkligen, jag som har rekordlåga kostnader och en bostad som stigit rejält i värde?
Jag gillar inte att sätta etiketter på folk, men eftersom jag blir kallad foliehatt för att jag för med mig sunt förnuft till bordet tänkte jag inte vara sämre när jag talar tillbaka.
Tycker inte om ordet bolånetorsk heller, eftersom allt inte är svart eller vitt.
Sedan handlar den här tråden fortfarande inte om din bostadskarriär eller hur utsatt du personligen är för risk, det handlar om ett systemfel som fortsätter underhållas av just det du nämner, att det är billigt att låna skitmycket pengar, pengar som aldrig kan betalas tillbaka.
Du nämner att de låga kostnaderna är det som motiverar prisuppgången, det om något är väl högrisk eftersom detta kan förändras, och när det sker finns det en enorm nersida.
Vi ser inga tecken på att vi i närtid får se den typ av strukturella förändringar som skulle skapa ett ras, men vi kan inte förutse andra saker, saker som händer i vårt närområde, vilket i den globala ekonomin sträcker sig rätt långt utanför våra gränser.
Jag säger att det finns en bubbla, eftersom det inte finns några andra fundamentala skäl till den enorma uppgång som varit förutom att pengar varit billigt.
Bostadsbrist? , nej utan billiga pengar hade inte folk trissat upp priserna.
Det går bra för sverige? , nej det gör det inte.