Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-22, 22:20
Medlem
2big4yous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maryyy
Vad menar du? Att hon kanske har tagit kort på något "olämpligt"?

Nej.
Så här tror jag det gick till:

*Lisa har haft kontakt en tid med någon person som hon har haft sådant förtroende till att hon kan svara på frågorna "Vad ska du göra i morgon"? "Hur kommer du till jobbet"? "När slutar du"? bla bla.
Denna person kan vara någon hon inte känner,kanske någon som utgett sig för att vara någon annan än han/hon är,personen är psykiskt instabil,sjuka fantasier,etc.
Alternativt är det någon hon känner,kanske någon som känner sig "kränkt" för en händelse,förmodligen en tjej som "anlitar" två killar för att göra "jobbet",hennes eventuella broder och en kompis,om detta är scenariot så har något förmodligen gått fel,alltså,de skulle misshandla och skrämma henne,men hon avlider av skadorna.
chat konversationer i Lisas mobil finns sannolikt med någon av dessa förmodade GM.
What´s up eller motsvarande.

*GM visste när Lisa slutade och att hon åkte moped till och från jobbet,GM åker ut till Blomberg och rekar lite,vad jag vet så fanns det bara en moped i anslutning till byggnaden,alltså Lisas som är lätt att ha uppsikt över när Lisa kommer till den för att åka hem.
Senast redigerad av 2big4you 2015-06-22 kl. 22:22.
2015-06-22, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crillecrille
Jag är inte heller juridiskt kunnig, men nog fan ska jag kunna neka folk tillträde på mina ägor om jag vill. Det spelar ingen roll vem som har försvunnit. På min mark och i mina byggnader är det jag och min familj som huserar. Varför skulle vi släppa in främlingar att rota genom vårt hem? Det är ju helt bisarrt.

Om det hade skett ett allvarligt brott på min mark så hade polisen haft beslut från åklagare om att söka genom fastigheten. Så är det med det. Jag kan känna att det här kan vara värt att gå vidare med. Gör MPS alltid på det här viset? I så fall är det jävligt allvarligt.
Tidigare i vår var det en försvunnen person i Söderhamn han hittades inte på 3 dagar pga av att ägaren till en åker sagt ifrån för att den va nysådd, så säga ifrån får du, även till polis om dom inte har en husrannsakan
Medlem
pancoitalianos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Där sa du något. Litauerna jobbade inte på söndagar. Finns det öht något som placerar dem i närheten av kaféet den dagen Lisa försvann?

Inne på samma sak. Speciellt då det har sagts att bröderna aldrig besökt kafét. Hur fungerar det då i så fall? Satt en av bröderna och åtrådde Lisa på avstånd, som i gamla trubadursånger?
Medlem
maryyys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2big4you
Nej.
Så här tror jag det gick till:

*Lisa har haft kontakt en tid med någon person som hon har haft sådant förtroende till att hon kan svara på frågorna "Vad ska du göra i morgon"? "Hur kommer du till jobbet"? "När slutar du"? bla bla.
Denna person kan vara någon hon inte känner,kanske någon som utgett sig för att vara någon annan än han/hon är,personen är psykiskt instabil,sjuka fantasier,etc.
Alternativt är det någon hon känner,kanske någon som känner sig "kränkt" för en händelse,förmodligen en tjej som "anlitar" två killar för att göra "jobbet",hennes eventuella broder och en kompis.
chat konversationer i Lisas mobil finns sannolikt med någon av dessa förmodade GM.
What´s up eller motsvarande.

*GM visste när Lisa slutade och att hon åkte moped till och från jobbet,GM åker ut till Blomberg och rekar lite,vad jag vet så fanns det bara en moped i anslutning till byggnaden,alltså Lisas som är lätt att ha uppsikt över när Lisa kommer till den för att åka hem.

Låter rimligt. Därför var GM tvungen att förstöra telefonen, för att dölja bevis.
2015-06-22, 22:24
Medlem
Titianas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Ja om några vittnesmål i stort stämmer överens men avviker på någon punkt som kanske är väsentlig.

jag är mer kategorisk än så....endera har han häktningsgrund som stöds av något om då pratar vi inte om en luddig sammanställning av "typ" diverse vittnesmål...eller så har han inte det.

Denna sk kallade sammanställning eller att "vissa åklagare går till häktningshandlingar helt utan papper"....tillåt mig att småle. Bara skitsnack till pressen...vilken åklagare valsar in utan något som helst underlag till TR ..."jamen ni kan väl sy in honom för säkerhets skull"..eller? möjligtvis i skeenden som bråk mellan makar där man i stort sett tagit någon i bar gärning...men INTE i denna form av mordfall. Lite kul är ju att reportrarna är så luttrade att de inte ifrågasätter åklagaren där
2015-06-22, 22:26
Medlem
2big4yous avatar
Citat:
Låter rimligt. Därför var GM tvungen att förstöra telefonen, för att dölja bevis.
Yes,så är det
Medlem
crillecrilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Southharbor
Tidigare i vår var det en försvunnen person i Söderhamn han hittades inte på 3 dagar pga av att ägaren till en åker sagt ifrån för att den va nysådd, så säga ifrån får du, även till polis om dom inte har en husrannsakan
Ja det var ju givetvis olyckligt, men bonden hade säkerligen gått miste om skörd för mycket pengar om man gått skallgång över en nysådd åker.
Medlem
develis avatar
Citat:

.. Trodde denne isf. eftersom sms går att återskapa.
2015-06-22, 22:27
Medlem
Hovrätten inser nog efter den info dom fått att det mycket troligt är gärningsmännen som sitter häktade men rent rättsligt anser dom att bevisningen i nuläget är för tunn för att hålla kvar dom häktade på sannolika skäl.

Därför meddelar man åklagaren detta, att det behövs kompletteras och ger honom samtidigt tid att snabbt skaka fram någon liten teknisk bevisning från proverna som är på analys. Eftersom man ej heller gärna vill släppa ut troliga gärningsmän från häktet.

Tror åklagaren kommer hinna komplettera i ärendet och bröderna förblir därmed sittande.
Senast redigerad av Stockholmskisen 2015-06-22 kl. 22:29.
2015-06-22, 22:27
Medlem
DIdes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hultabultan
Alla teorier om att någon lurpassat på att överfalla Lisa faller på, hur kunde han veta att Lisa skulle bli kvar ensam efter att jobbarkompisarna hade åkt iväg?????

Är helt säker på att det finns ett samband med att jobbarkompisarnas bil lämnade några minuter innan!!!!

Det finns bara tre möjligheter.
1. Hon har gjort upp med att köpa alkohol av någon. Hon tog därför för första gången moppen, för att inte visa för någon.
2. Hon överraskar (blir överraskad av) tjuv(ar) som skulle göra inbrott i kaféet.
3. Hennes jobbarkompisar är på något sätt inblandade.

Bortsett från alternativ ett så är detta det troliga.
Både med tanke på tidsrymden mellan arbetsdagens slut och påbörjan av eftersökning.
Sedan alla kommentarer om att det är uppståndelse så beror nog det mest på att det är på ett förmodat brottsbefriat område och tiden på dygnet kombinerat med en ung flicka.

Jag har själv barn och vi gör vårt bästa för att inte utsätta dem för onödiga risker men när man läser om dessa brott som sker på morgonen, dagtid eller i löparspåret blir man lite återhållsam och intresserad över resultatet. Jag är dock skeptisk i detta fall, återigen, och hyser inga höga hopp om vår polis.

Intuition kommer man inte långt med och har de verkligen läst av telemasterna men ändå inte kunnat sålla ut information beror det på att de sitter med all data men inte vill ta in utomstående analyserare för att vaska fram relevant data. Polisen kan inte hantera nutida information. Gå skallgång och räfsa åkrar kan de, till och med att på försök ta in spåkärringar, men att nyttja teknik....nixpix.
2015-06-22, 22:28
Medlem
Titianas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi

Ja, det torde väl vara en skiljevägg. Inledningsvis var det två byggnader som granskades på Martorp fredag kväll: Den högra ladan m maskinhall och sen den där boden på baksidan.
MP gjorde som sagt fynd i en lada och den högra har en glipa där det är en massa hö. Har svårt att tro att fyndet inte skulle vara just där. Antar att folk har rört sig dagligen i den delen där det finns nötkreatur. Andra fynd verkade relativt lätthittade vid grusvägen - mobil och mobilskal hittades väl av polis eller militär och AJ fann handsken i ladan vid caféet.

Sistnämnda ger en herrans massa söktips om hus som ligger öde, kalkgruvan och annan oändlig terräng på sina ägor - men kollade ingen hans egen gård även om den var arrenderad av nån annan? Han är verkar ju väldigt engagerad och vänligt sinnad till polisen i sina intervjuer...

Just detta fynd har jag svårt att begripa mig på om det inte låg väldigt dolt för MP kan väl inte ha fördjupat sig värst mkt inne i ladan då de knappast var där via en husrannsakan? Hade de haft fri tillgång till alla lokaler hade de väl haft nyckel, men då känns det snarare som ett polisärende.

Källa på att MP gjorde fynd i en lada?
2015-06-22, 22:28
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pancoitaliano
Inne på samma sak. Speciellt då det har sagts att bröderna aldrig besökt kafét. Hur fungerar det då i så fall? Satt en av bröderna och åtrådde Lisa på avstånd, som i gamla trubadursånger?
Det är möjligt. Jag har hört ett och annat när jag har passerat manliga arbetsplatser. Men det har aldrig hänt något. Att dessa litauer skulle gå från att åtrå på avstånd till fullbordat mord på en gång är föga sannolikt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in