Men visst borde litauerna sugit på en kopp kaffe inne på kaféet någon timme efter jobbet, eller en ledig söndag, om de var så sugna på småflickorna. De har jobbat där i åratal, och aldrig setts inne på kaféet.
Dom bodde väl 300 m från cafét, vad tror du kärringen skulle säga om dom spenderade sina surt förvärvade slantar på ett café 300 m hemifrån där hon sitter själv och väntar...jag tror dom hade åkt på en pungspark.
Det där hade jag aldrig tillåtit på min egen fastighet, måste väl falla under olaga intrång eller liknande? Inte minst så är det faktiskt kränkande på flera sätt. Att en människa är försvunnen gör inte att man bara kan släppa allt.
Jag håller nog med Dig om detta. Jag var själv lite fundersam men gruppledaren var helt på det klara med att det fanns ett lagrum som gav tillåtelse till detta i och med att man kunde tänka sig att LH t.ex. kunde skadat sig och sökt hjälp/gömt sig och kunde därigenom hittas vid liv. Han hade t.o.m. ett namn på lagen som jag ej kommer ihåg och detta hade kommit uppifrån Missing Peoples jurister. Själv är jag ingen lagvrängare men det verkar väl logiskt om det vore så i alla fall.
Jag skulle dessutom inte vilja vara den person som nekat en genomsökning som senare skulle visa sig ha räddat ett liv...
Det behöver inte märkas,det är rätt ofta omgivningen står helt chockad när någon grips för mord eller kidnappning och inte har märkt något alls. Kanske var det så att när/om hon överhuvudtaget kom fram till sin moped så stod det någon där och väntade, kanske en svartsjuk kvinna, kanske någon man som hjälpte sin syster/kanske någon mamma som tyckte att hennes dotter alltid drog det kortaste strået. Tvingar Lisa att lägga sig i bagegeluckan och skjuter henne sedan rakt igenom hjälmen,gömmer kroppen och ger sig av. En vild gissning som alla andra här
Antagligen är GM någon/några dom flesta skulle säga "Oj! det kunde vi aldrig tro!!!!"om...ifall det nu inte är litauerna...men det verkar ju märkligt det också....tre stycken som lyckats hålla käften hos polisen i hela två veckor...
Din stora kunskap och höga aktning för hovrättsdomare och domstolsjurister noterad.
Dock:
"Gemene hovrättsdomare fungerar inte i huvudet som gemene flashbackare."
Har de annorlunda huvuden? Utveckla gärna.
Jag har väl inte skrivit att jag respekterar alla utan reservation? Jag har bl.a. läst en del riktigt dumma reservationer genom åren från hovrättsledamöter.
Det andra var ju sagt med viss ironi. Så pass mycket har jag dock å yrkets vägnar kommit i kontakt med jurister genom åren att jag vågar påstå att de inte direkt kommer fram till sina ståndpunkter så lätt och på så lite tillgängliga fakta som många åsiktsglada Flashbackare. En helt annan personlighetstyp så att säga.
Dom bodde väl 300 m från cafét, vad tror du kärringen skulle säga om dom spenderade sina surt förvärvade slantar på ett café 300 m hemifrån där hon sitter själv och väntar...jag tror dom hade åkt på en pungspark.
Går det inte bara att vänta till klockan 11 imorgon, istället för att vi spekulerar vilt? Ta en kaffe under tiden, finns liksom saker att fördriva tiden med.
Min tanke i detta läge är att endera har åklagaren ett trovärdigt vittne i något avseende och då borde det inte vara ett problem med fortsatt häktning...men
den sk sammanställningen av vittnesmål låter bara lul lul...varför skulle han riskera ett frigivande om det fanns ett trovärdigt vittnesmål?
Jag misstänker, tyvärr, att detta är lite av rökridåer av åklagaren för att få till en fortsatt häktning, med en förhoppning om att det hinner inkomma mer bindande bevisning sen.
Ja om några vittnesmål i stort stämmer överens men avviker på någon punkt som kanske är väsentlig.
Jag håller nog med Dig om detta. Jag var själv lite fundersam men gruppledaren var helt på det klara med att det fanns ett lagrum som gav tillåtelse till detta i och med att man kunde tänka sig att LH t.ex. kunde skadat sig och sökt hjälp/gömt sig och kunde därigenom hittas vid liv. Han hade t.o.m. ett namn på lagen som jag ej kommer ihåg och detta hade kommit uppifrån Missing Peoples jurister. Själv är jag ingen lagvrängare men det verkar väl logiskt om det vore så i alla fall.
Jag skulle dessutom inte vilja vara den person som nekat en genomsökning som senare skulle visa sig ha räddat ett liv...
såvitt jag vet och hört då jag gått skallgång med MP så ska vi alltid fråga om lov innan man söker någons utrymmen...typ "får vi titta och ska i ditt soprum"? Jag tror inte MP sökt igenom några sådana utrymmen men de kan ha haft med sig en sökhund...och bett polisen att komma och öppna något misstänkt.
EDIT: Ö:na faller bort
Senast redigerad av Titiana 2015-06-22 kl. 22:26.
Det är över kilometern.
En kaffe kostar ett par tior, eller så. De kunde inte stanna för en kopp kaffe, men de kunde stanna för att våldta och mörda en tjej, och ändå slippa pungspark? Tvärtom, de blev beskyddade.
Eftersom att polis tar i dörrhandtaget samt tittar in genom fönstret på det som beskrivs som maskinhall, kan man utgå från att byggnaden är avdelad med skiljevägg inuti: http://gfx.aftonbladet-cdn.se/image/20957842/380/normal/adf6b1c188133/MFZQRTXYTO7JZEUIRT2CEOOFAZS.JPG
Har en känsla att polisen genom glipan längre ner i byggnaden, fått tillgång till hela byggnaden helt direkt (frågetecken)
Detta i en byggnad som det uppges att MP hittat fynd i, samt även att det uppges att förvaring att nötdjur finns här (daglig tillsyn)
Jag delar ditt intresse. Av dom bilder som finns att tillgå vill man gärna tro att det var just den glipan som då MP konstaterade fynd genom (frågetecken)
Här finns såklart möjlighet att "fynd" inte legat på denna plats hela veckan, utan kanske nyligen var dit-placerat.
En rimlig förklaring till varför inte folk som skött tillsyn av djur har noterat något.
Vidare borde folk som rört sig på gården haft ögonen med sig lite extra - Det fanns ett uttalande från Polisens sida att man bör se över sina ägor, byggnader osv, i sökandet på Lisa. För många människor gissar jag att det föll sig helt naturligt att indirekt söka, med tanke på det enorma pådrag som var.
Hurvida alla fynd var lätthittade vet jag inte, men det har rört sig i direkt anslutning till grusvägar mm.
Ett visst mönster bland vissa fynd som leder från caféet mot MGM-bostad.
Ytterligare några fynd, spretigt fördelade.
En viss förklaring till förhållandevis många fynd kan som sagt säkert tillskrivas den stora sökinsatsen. Väldigt många var ute och trampade..
Ja, det torde väl vara en skiljevägg. Inledningsvis var det två byggnader som granskades på Martorp fredag kväll: Den högra ladan m maskinhall och sen den där boden på baksidan.
MP gjorde som sagt fynd i en lada och den högra har en glipa där det är en massa hö. Har svårt att tro att fyndet inte skulle vara just där. Antar att folk har rört sig dagligen i den delen där det finns nötkreatur. Andra fynd verkade relativt lätthittade vid grusvägen - mobil och mobilskal hittades väl av polis eller militär och AJ fann handsken i ladan vid caféet.
Sistnämnda ger en herrans massa söktips om hus som ligger öde, kalkgruvan och annan oändlig terräng på sina ägor - men kollade ingen hans egen gård även om den var arrenderad av nån annan? Han är verkar ju väldigt engagerad och vänligt sinnad till polisen i sina intervjuer...
Just detta fynd har jag svårt att begripa mig på om det inte låg väldigt dolt för MP kan väl inte ha fördjupat sig värst mkt inne i ladan då de knappast var där via en husrannsakan? Hade de haft fri tillgång till alla lokaler hade de väl haft nyckel, men då känns det snarare som ett polisärende.