Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-22, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pancoitaliano
Eftersom det är riktigt smart av tjuvarna att slå till när det är ljust ute

platsen är ju uppenbart väl skyddad och det hörs inget...

de kanske visste att området "dog" efter kl 18....
2015-06-22, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vallero
Tja, med tanke på försvarets protester och åklagarens lama respons ser det här ut att rinna ut i sanden. DNA verkar vara ute ur bilden, iaf vad det det gäller direkta, bindande bevis. Har gått för lång tid. Hade de hittat något konkret så hade det presenterats vid det här laget. Försvaret skriker "ingen som helst teknisk bevisning" och det hade de inte gjort om det nu fanns någon.

Försvarets jobb är väl att protestera, annars kan dom ju lika gärna föra sin egen talan. Åklagaren lama respons kan ju faktiskt bero på att dom har allt som behövs i bevisväg redan. Bara för att vi inte vet om något mer betyder ju inte att dom inte vet mer.
2015-06-22, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallas
Jag håller nog med Dig om detta. Jag var själv lite fundersam men gruppledaren var helt på det klara med att det fanns ett lagrum som gav tillåtelse till detta i och med att man kunde tänka sig att LH t.ex. kunde skadat sig och sökt hjälp/gömt sig och kunde därigenom hittas vid liv. Han hade t.o.m. ett namn på lagen som jag ej kommer ihåg och detta hade kommit uppifrån Missing Peoples jurister. Själv är jag ingen lagvrängare men det verkar väl logiskt om det vore så i alla fall.
Jag skulle dessutom inte vilja vara den person som nekat en genomsökning som senare skulle visa sig ha räddat ett liv...

MP knackar på varje husägare och frågar ifall de får leta i deras trädgård.
2015-06-22, 22:16
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krackelerar
Kafét har inte funnits på orten i åratal. Åratal betyder flera år. Du ÄR konstaterat dum.
Ett eller flera år spelar ingen roll, de har aldrig setts på kaféet.
2015-06-22, 22:17
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Något som slår mig är att om någon av bröderna är skyldig så är det nog den äldre, snarare än den yngre vilken det spekulerats mest om.
Det är inte främst beroende på att han kan tänkas vara less på sin feta fru, utan mer pga yttrandena från domare och åklagare.

HR ska höra åklagaren imorgon om den yngre brodern, endast den yngre.
Angående den äldre har de tillräckligt underlag.
Underlag för vad, häktning?
Annars borde han väl bli frisläppt?

Alltså får jag det till, att den yngre brodern möjligen kan komma att släppas imorgon men den äldre garanterat blir kvar i häkte.

Fast HR kanske planerar att släppa båda imorgon?
2015-06-22, 22:18
Medlem
Säg till mig om jag förstått detta fel.

Åklagaren måste imorgon ha (mer eller utveckla sina) bevis för Hovrätten om varför de två bröderna sitter häktade? Eller har jag fel?

Förstår mig inte riktigt på allt det här.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pungspark63
Dom bodde väl 300 m från cafét, vad tror du kärringen skulle säga om dom spenderade sina surt förvärvade slantar på ett café 300 m hemifrån där hon sitter själv och väntar...jag tror dom hade åkt på en pungspark.

Instämmer. Jag är dessutom inte så säker på att litauerna ens sett Lisa någon gång under den tiden som hon jobbade på kafét. Hon hade jobbat endast vid 6-7 tillfällen. På helgerna förstås eftersom hon gick i skolan på vardagarna. Litauerna var lediga på söndagarna. De kunde inte heller vetat att Lisa för första gången åkte moppe till jobbet den 7 juni. Om det är så att någon av dem dödat Lisa så tror inte att det beror på att de skulle ha åtrått henne från ladutaket.
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krackelerar
Kafét har inte funnits på orten i åratal. Åratal betyder flera år. Du ÄR konstaterat dum.

Dessförinnan bedrevs väl restaurangverksamhet där några år? Kanske inte samme ägare men det verkar som att det bär sig att ha ett matställe där, med anställda, trots att det ligger på ett så litet ställe. Vilket antagligen betyder att många som inte bor på orten passerar. Ett litet kluster av jordbruksfastigheter måste ju medföra en hel del transporter och hantverks/servicetjänster, allt mellan veterinär, hovslagare och servande av maskiner.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lordhoff
MP knackar på varje husägare och frågar ifall de får leta i deras trädgård.
Jo, så har jag också varit med och gjort tidigare gånger jag varit med och sökt.
2015-06-22, 22:20
Medlem
crillecrilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallas
Jag håller nog med Dig om detta. Jag var själv lite fundersam men gruppledaren var helt på det klara med att det fanns ett lagrum som gav tillåtelse till detta i och med att man kunde tänka sig att LH t.ex. kunde skadat sig och sökt hjälp/gömt sig och kunde därigenom hittas vid liv. Han hade t.o.m. ett namn på lagen som jag ej kommer ihåg och detta hade kommit uppifrån Missing Peoples jurister. Själv är jag ingen lagvrängare men det verkar väl logiskt om det vore så i alla fall.
Jag skulle dessutom inte vilja vara den person som nekat en genomsökning som senare skulle visa sig ha räddat ett liv...
Jag är inte heller juridiskt kunnig, men nog fan ska jag kunna neka folk tillträde på mina ägor om jag vill. Det spelar ingen roll vem som har försvunnit. På min mark och i mina byggnader är det jag och min familj som huserar. Varför skulle vi släppa in främlingar att rota genom vårt hem? Det är ju helt bisarrt.

Om det hade skett ett allvarligt brott på min mark så hade polisen haft beslut från åklagare om att söka genom fastigheten. Så är det med det. Jag kan känna att det här kan vara värt att gå vidare med. Gör MPS alltid på det här viset? I så fall är det jävligt allvarligt.
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Instämmer. Jag är dessutom inte så säker på att litauerna ens sett Lisa någon gång under den tiden som hon jobbade på kafét. Hon hade jobbat endast vid 6-7 tillfällen. På helgerna förstås eftersom hon gick i skolan på vardagarna. Litauerna var lediga på söndagarna. De kunde inte heller vetat att Lisa för första gången åkte moppe till jobbet den 7 juni. Om det är så att någon av dem dödat Lisa så tror inte att det beror på att de skulle ha åtrått henne från ladutaket.
Där sa du något. Litauerna jobbade inte på söndagar. Finns det öht något som placerar dem i närheten av kaféet den dagen Lisa försvann?
Medlem
krackelerars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Något som slår mig är att om någon av bröderna är skyldig så är det nog den äldre, snarare än den yngre vilken det spekulerats mest om.
Det är inte främst beroende på att han kan tänkas vara less på sin feta fru, utan mer pga yttrandena från domare och åklagare.

HR ska höra åklagaren imorgon om den yngre brodern, endast den yngre.
Angående den äldre har de tillräckligt underlag.
Underlag för vad, häktning?
Annars borde han väl bli frisläppt?

Alltså får jag det till, att den yngre brodern möjligen kan komma att släppas imorgon men den äldre garanterat blir kvar i häkte.

Fast HR kanske planerar att släppa båda imorgon?
Att bara den ene brodern släpps förefaller helt osannolikt om den andre häktas.
Bägge häktas eller så släpps bägge bröderna, tror dock de omhäktas.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in