Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-22, 21:07
Medlem
Grandiosos avatar
Är du nöjd med hur utredningen går?

Ja, jag är nöjd med utredningen. Absolut, säger Lars-Göran Wennerholm.

Kriminologen Leif GW Persson har riktat kritik mot att åklagarsidan verkar ha tunt på fötterna i utredningen mot männen. Lars-Göran Wennerholm vill dock inte kommentera den kritiken i dag.

Jag vet inte vad han vet och inte vet, men det är jag som har insyn i utredningen och jag som är förundersökningsledare. Jag har inte läst och hört allt vad han har sagt så jag kommenterar inte det. Det får stå för honom, säger han.
http://www.expressen.se/gt/aklagaren-avslojar-56-sidors-vittnesmal/

"Nöjd med utredningen. Absolut." - knappast så man uttrycker sig som åklagare om man
känner att det håller på att barka åt fanders med hela skiten...och man har ett mindre kul
nederlag att inkassera under dagen som följer med innebörden att det sker
frisläppanden och ditten och datten.
Nej, tror inte det faktiskt.
Och sen är det en prima kommentar han avlämnar angående den sjukt överskattade
herr Persson: denne har ingen insyn i fallet, ingen som helst, och därför blir det föga värt
vad han behagar klämma ur sig för synpunkter om vad som hänt och inte hänt i ärendet
och vad det ena med det andra kan innebära för nånting för fallets utveckling.
2015-06-22, 21:08
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laxvik
En av dessa personer personer sitter frihetsberövad i ärendet. Det är inte lantbrukaren. Viss skillnad.
Men, en dag hoppas jag att allt klarnar.
Visst är det så men din historia är fortfarande helt befängd.
2015-06-22, 21:09
Medlem
Det behövs möjligen inte teknisk bevisning för att dömma dessa personer. De är på sannolika skäl misstänkta vilket antagligen antyder att det finns starka kopplingar till BO och MGM. Kanske har MGM lyckats förstöra större delen av bevisen och fått bort DNA spåren, men samtidigt finns en stark misstanke att MGM faktiskt gjort det då och kroppen kanske upphittats i ett område bara MGMs haft tillgång till vid tidpunkten. Möjligtvis finns även viss bevisning (vittnesmål?) att de förstört bevis. Kanske ertappades MGMs av MSP när de förstörde bevisning vilket sätter dom i en mycket knivig situation. dessa personer behöver möjligtvis alltså INTE släppas trots bristande teknisk bevisning.
2015-06-22, 21:09
Medlem
CarlosRexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Jag skulle gärna vilja veta vad det är som gör att männen - men inte kvinnan - pekas ut som mördare.
Det skulle ju lika gärna kunna vara kvinnan som gett sig på Lisa och männen som sedan försökt röja bort alla spår för att skydda henne ... om det nu är rätt misstänkta.

Kvinnan städar ju kaféet och hade alltså skäl att finnas på den platsen.

Hon har städat vid något tillfälle för ca ett år sedan, nu behövs hon inte mera har Lena sagt.

Har också tänkt att det kan vara hon med man utgår väl att det är män när en ung flicka blir mördad, byggt på statistik.
2015-06-22, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Jag tycker inte han är "stöddig" däremot trygg med en gedigen förundersökning. Jag tror han har rätt.

Citat:
Ursprungligen postat av chrisemil
Ja, förvånar inte mig om han är stöddig. Men sen vet vi hur kvällstidningarna är också.
Finns det någon video på denna intervju, eller möjligtvis audio? så man kan se/höra?

jag menade inte stöddig som negativt kaxig, jag menade att man är självsäker nog att vinna
2015-06-22, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Intressant tanke.
Bör inte vara några problem, finns väl ingen som har exakt lika DNA
2015-06-22, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Nej, varför det? Det är inte helt ovanligt att fel person/personer misstänks inledningsvis.

för att vi "flashare", gw etc har fört fram flera alternativa gärningsmän som vi bett polisen undersöka. får hoppas de undersöka och analyserar alla möjliga scenarion.
2015-06-22, 21:12
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av add315
Det behövs möjligen inte teknisk bevisning för att dömma dessa personer. De är på sannolika skäl misstänkta vilket antagligen antyder att det finns starka kopplingar till BO och MGM. Kanske har MGM lyckats förstöra större delen av bevisen och fått bort DNA spåren, men samtidigt finns en stark misstanke att MGM faktiskt gjort det då och kroppen kanske upphittats i ett område bara MGMs haft tillgång till vid tidpunkten. Möjligtvis finns även viss bevisning (vittnesmål?) att de förstört bevis. Kanske ertappades MGMs av MSP när de förstörde bevisning vilket sätter dom i en mycket knivig situation. dessa personer behöver möjligtvis alltså INTE släppas trots bristande teknisk bevisning.
Att få bort DNA spåren blir svårt för att inte säga omöjligt, sen beror det på om hon blivit våldtagen?
Skillnad när man hittar lik efter månader där föruttnelse förstört spåren.
2015-06-22, 21:12
Medlem
gurkmajjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Nej, försvaret får tillgång under utredningens gång - just för att det skall kunna tillvarata klientens rättigheter hela vägen.

Dessutom - de skall faktiskt ha möjlighet att förbereda sig före rättegång de också.

Grundregeln är insyn för försvaret, det kan uppstå att vissa uppgifter måste döljas - men ett DNA prov som friar eller binder hör inte till den kategorin.

Att försvaret har insyn handlar också om att styra upp utredningen så att den inte rakar iväg åt pepparn - eftersom bemötandet av uppgifter som framkommer kan leda förundersökningen i en annan riktning.
Om det, som jag skrev, inte är "till men för utredningen" ja, vilket åklagaren avgör helt godtyckligt.

Sen blir det givetvis svårt för åklagaren att hålla på avgörande bevisning hur länge som helst eftersom konsekvensen av detta kan bli att försvaret kan begära kompletterande utredningar, förhör mm mm.

Försvaret har alltid erinranstid på FUP.
2015-06-22, 21:13
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Så vitt jag vet har dom aldrig ens satt en fotsula på det café golvet.

Nej just det, vilket beror på att de sparar pengar och intar sitt kaffe hemma på trappen!

Jag tycker åklagaren gör ett ynkligt intryck:

"Det stora allmänintresset gör också att vi måste vara oerhört försiktiga. Vi vill inte ha en misslyckad utredning utan vi vill ha en lyckad utredning och då är det väldigt viktigt att vi i nuläget är väldigt försiktiga med vad vi går ut med."

Ok, jag och många med mig vill nog i första hand ha fast en mördare...

Nå, två saker som legat bröderna i fatet kan förklaras på ett enkelt sätt:
1. Deras konstiga beteende vid mötet med MP. Om t.ex. de hittade fyndet före MP och språkförbistringen ställde till det, eller att den gjorde det ändå.
2. Motståndet vid gripandet, handfängsel etc. Om de är helt oskyldiga kan de ha reagerat med upprördhet, lite språkförbistring här också räcker. Om de varit skyldiga, hade de nog inte blivit direkt överraskade.

Jag tror mördaren är en ensam galning. Troligen en ogift ungkarl eller en yngling. Från trakten och med bil.
2015-06-22, 21:13
Medlem
cem77s avatar
Citat:
Jag tycker inte han är "stöddig" däremot trygg med en gedigen förundersökning. Jag tror han har rätt.

Om åklagaren haft något ytterligare att tillföra hade han gjort det idag för att inte riskera ett frisläppande. Nu ville HR sova på saken och räddade honom ytterligare ett antal timmar.
2015-06-22, 21:14
Medlem
HenkeEdges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xzeeed
Jag tror en springande punkt i väntan på teknisk bevisning som binder MGM till gärningen (dna, mastning osv) är MP:s vittnesmål om mötet och beteendet, här kan det finnas oklarheter som advokaten utnyttjar i överklagandet till HR. Det kan också vara vissa frågetecken kring vilka mer än MGM som har tillgång till byggnaderna till exempel. Vi får se.

Övertygad om att vi snart kommer stå med antingen ett mycket välbyggt case, alternativt tre personer släppta ur häkte. Tycker många resonerar märkligt när det gäller både vart spåren hittats och att det skulle vara konstigt att MGM skulle förvarat BO just där hon återfanns ("så nära hemmet" osv). Jag tyckte och skrev att GM och BO skulle sökas från säteriet och österut redan innan någon gripits. GM kan helt enkelt underskattat polisens och allmänhetens förmåga att eftersöka BO. Utvecklar detta i tidigare inlägg, men det finns en logik i denna förklaringsmodell.

Det kan inte nog mycket påpekas att det var MP-fyndet och sedermera gripandet av MGM som faktiskt ledde fram till BO(!) under en mycket begränsad tidsperiod- de exakta omständigheterna här vet bara polisen och åklagaren. Men innan denna serie av händelser så var spåret ganska kallt (åtminstone officiellt).

Ja man kan inte kritisera polisen direkt för gripandet av MGM även om dom är oskyldiga. Det är ju så många osannolika slumpar som isåfall har inträffat som gör att BO hittas.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in