Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-22, 20:48
Medlem
gurkmajjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Jo, har han DNA som friar eller binder männen så måste han visa det. Det är inte så att det räcker med att åklagaren säger till rätten att "känner nog".
Skälet till att advokaterna har yppandeförbud är ju just att de har tillgång till det som åklagaren håller mot deras klienter.
Till rätten ja, inte till försvaret, om han finner det nödvändigt för fortsatt alt omhäktning. Har han DNA som talar för att de är skyldiga har han ingen skyldighet att redovisa detta till försvararna. Har han DNA som talar för annan GM bör han överväga att besluta om att de ska försättas på fri fot. Men det finns också mellanlägen. DNA från bröderna kan ha säkrats men som kan ges naturliga förklaringar och därmed inte stärker misstankarna.
2015-06-22, 20:48
Medlem
Catings avatar
"– Vi har haft tillgång till åklagarens material från tingsrättsförhandlingarna men har begärt in ytterligare information när det gäller den yngre brodern, säger hovrättsrådet Lars Fridner, till TT.

När det gäller den äldre brodern behöver de tre hovrättsdomarna inga fler yttranden.

– Vi överväger fortfarande det fallet men har det underlag vi behöver, säger Lars Fridner."

Så, enbart begärt yttrande gällande den yngre brodern..

http://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/inrikes/article21007026.ab
2015-06-22, 20:49
Medlem
krackelerars avatar
Citat:
Jag skulle gärna vilja veta vad det är som gör att männen - men inte kvinnan - pekas ut som mördare.
Det skulle ju lika gärna kunna vara kvinnan som gett sig på Lisa och männen som sedan försökt röja bort alla spår för att skydda henne ... om det nu är rätt misstänkta.

Kvinnan städar ju kaféet och hade alltså skäl att finnas på den platsen.
Nej det gör hon inte. Hon har tidagare städat vid 3 tillfällen på kafét i samband med nybyggnationen.
Du far i vanlig ordning iväg med osanning och fantasier som passar dig, inget nytt precis.
2015-06-22, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chrisemil
Nej, för när de häktades så fanns ingen teknisk bevisning, och det är så mycket hon får lov att säga.
Hon får inte uttala sig mer utöver det som sagts innan yppandeförbudet trädde i kraft.
Den tekniska bevisningen kanske inte ens kommer fram förrän den 30e, det räcker att åklagaren säger att de har teknisk bevisning imorgon för att överklagandena ska förloras för bröderna.
Jahapp. Får väl sitta och fortsätta att hoppas på att åklagaren har ett vattentätt case som han bara håller lite på till den 30onde då. Min poäng med mitt första inlägg var hur som helst att det tar en dag att analysera huvudprioriterade DNA-spår (annars en vecka), så de borde funnits tillgängliga vid första häktningsförhandlingarna.

Vi kan väl alla komma överrens om att såvitt försvarsadvokaten känner till finns inga tekniska bevis. Annars skulle hon ju självklart inte säga det.
2015-06-22, 20:50
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adminulator
Hon säger inte att det inte lagts fram nåt om det gjorts det...pust
Nej, och att något saknas omfattas inte av yppandeförbudet - utan det är vad åklagaren har lagt fram som omfattas.
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Jag skulle gärna vilja veta vad det är som gör att männen - men inte kvinnan - pekas ut som mördare.
Det skulle ju lika gärna kunna vara kvinnan som gett sig på Lisa och männen som sedan försökt röja bort alla spår för att skydda henne ... om det nu är rätt misstänkta.

Kvinnan städar ju kaféet och hade alltså skäl att finnas på den platsen.

Hon städade lite där för ett år sedan, när kaféet var nytt.
Medlem
Citat:
Jo, och det är inte "nära" deras hus.
Talar man om att gömma nära så talar man om i anslutning till .. på landet också faktiskt

Säger någon att cykeln står nära ditt hus så förväntar sig ingen att du skall söka en dryg kilometer bort.

Om du gör en buffertzon kring alla platser som är inblandade så finns det väl inte jättemånga hus ändå?
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gurkmajja
Till rätten ja, inte till försvaret, om han finner det nödvändigt för fortsatt alt omhäktning. Har han DNA som talar för att de är skyldiga har han ingen skyldighet att redovisa detta till försvararna. Har han DNA som talar för annan GM bör han överväga att besluta om att de ska försättas på fri fot. Men det finns också mellanlägen. DNA från bröderna kan ha säkrats men som kan ges naturliga förklaringar och därmed inte stärker misstankarna.
Jo, det har de, eftersom försvaret inte kan försvara sin klienter eller verka för dem om de inte vet vad som hålls emot dem.
2015-06-22, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Har du någon förklaring till att de häktade litauerna inte har setts sitta och drägla över godbitarna inne på caféet, om de nu var så sugna?

Så vitt jag vet har dom aldrig ens satt en fotsula på det café golvet.
2015-06-22, 20:52
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av luckybuddhaluke
Om du gör en buffertzon kring alla platser som är inblandade så finns det väl inte jättemånga hus ändå?
Vad har det med saken att göra? Du lär väl enbart bo i ett bostadshuset -- bor du i fler så anger man i vilket hus man menar med "nära".
2015-06-22, 20:52
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whenwewereyoung
På grund av tiden som har gått och som jag tycker är lång tid i detta sammanhang är jag nu inne på samma spår som Leif GW. Det känns inte som rätt GM. En känsla som Leif GW säger, är en känsla och kan vara fel.
Jag försöker komma på olika anledningar till varför de häktade skulle begå detta brott och den enda anledningen jag finner är att de är gravt psykiskt störda och med bakgrund mot hur andra har beskrivit dem och deras beteende verkar det mycket osannolikt.
Jag tycker att allmänheten har rätt att veta mer om vad som ligger till grund för häktningsförhandlingarna för jag tror att det skulle leda till mindre spekulationer som kränker inblandade och anhöriga.
Ju längre tiden går utan att någon information lämnas till allmänheten desto mer kommer allmänheten att tvivla på att saker är rätt.

Om du nu har en bad feeling att fel GM sitter, så vore mer information till allmänheten snarare att spela den riktige mördaren rätt i händerna med detaljer.
Däremot vore det fint om folk tog ett eget ansvar och dämpade sina vildaste idéer med tanke på just anhöriga, det håller jag med om.
2015-06-22, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Öisar´n
Eftersom parkeringen och ytan bakom kaféet består av grus/jord borde man kunna hitta spår av fordon.
Har nu pappan och andra dundrat in där med bilar är det ju olyckligt.
Med tanke på att nycklarna satt i mopeden är ju det uppenbarligen frågan om ett bortförande och borde klassats som det omedelbart klockan 22:00 på söndagen när polisen kontaktades och man borde gått all in.

Eftersom det inte fanns spår av att något hänt på platsen (jag förmodar att man kontrollerat att ingen "återställt" markytan) återstår bara att Lisa måste litat på personen som kom till platsen (eller blivit överraskad av någon som redan var där).
Vilka kan hon litat på... så mycket att hon till och med kanske frivilligt satte sig i en bil?

Känns som att det fordon/redskap som bortförde Lisa inte var stort, då hade förmodligen mopeden åkt med.
Kan va så att hon tog mopeden och påbörjade hemfärden mot skövde. Hon borde ha tagit vägen förbi boende för MGM och vidare förbi FP . Hon kunde då bli utsatt för brottet eller inlåst och MGM körde tillbaka mopeden. Den kortaste vägen till Skövde går förbi de missänkta platserna.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in