2015-06-18, 09:42
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Varför använder du dig av ordet "investera" här ? Man investerar inte i X-Box, man konsumerar skiten och det gör man när man har lust och möjlighet att göra det.
Jag pratade bland annat om företags investeringar i tex kontorsdatorer eller annan utrustning, men nu vet jag i alla fall att märka ord är vad som är intressant.
Citat:
Industrin investerar (i ordets verkliga betydelse) hellre när riskerna är lägre än när de är större.
"Industrin" investerar hela tiden för att få konkurrensfördel gentemot andra.

Det som inte behöver eller kan investeras delas ofta ut till ägarna.

Att sitta på enorma summor eget kapital görs av de företag som har så mycket pengar att de inte vet vad de skall göra av dem, inte på grund av att de avvaktar investeringar.

Företag avvaktar investeringar om framtiden är osäker. Det är det som är risk (i ordets verkliga betydelse).

En eller ett par procents deflation är inte "risk".
Citera
2015-06-18, 17:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Celeno
Jag pratade bland annat om företags investeringar i tex kontorsdatorer eller annan utrustning, men nu vet jag i alla fall att märka ord är vad som är intressant.

"Industrin" investerar hela tiden för att få konkurrensfördel gentemot andra.

Det som inte behöver eller kan investeras delas ofta ut till ägarna.

Att sitta på enorma summor eget kapital görs av de företag som har så mycket pengar att de inte vet vad de skall göra av dem, inte på grund av att de avvaktar investeringar.

Företag avvaktar investeringar om framtiden är osäker. Det är det som är risk (i ordets verkliga betydelse).

En eller ett par procents deflation är inte "risk".

Använder man sig slarvigt av felaktiga uttryck borgar det för missförstånd hos andra. Nog för att just jag fattade vad du menade.

Framtiden är alltid osäker.

Industrin investerar hela tiden, ja, men väljer med omsorg var och när det ska ske. Dagens Sverige är ingen vidare bra investerings-miljö. Investeringar torde göras där risken för felkalkyleringar är som minst. Saker och ting ska skrivas av också och den takt som det ska ske i bör inte bli obehagliga framtida överraskningar.
Citera
2015-06-18, 18:21
Medlem
Smulhamsterns avatar
Hur uppstår generell inflation över alla priser/tillgångar utan att penningmängden ökar?
Citera
2015-06-18, 23:38
Medlem
hakansukkurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smulhamstern
Hur uppstår generell inflation över alla priser/tillgångar utan att penningmängden ökar?
Enbart vid brist på en vara. Så generell inflation kan enbart skapas genom skapandet av nya krediter.
Senast redigerad av hakansukkur 2015-06-18 kl. 23:41.
Citera
2015-06-21, 19:59
Medlem
Citat:
Varför skulle du ha pengarna i madrassen och se dem öka i värde med 1% om året när du kan investera och se dem öka i värde med 8% om året?

Vilken aktie eller obligation kan ge en avkastning som inte minskar i ett deflationssamhälle? Dvs avkastningen från aktier och obligationer kommer hela tiden närma sig 0 % och sen finns det ingen idé att investera annat än i madrassen.

Alternativet är att företagen som sagt sänker lönerna, men då blir ju den reala tillväxten 0. Priserna sänks men lönerna sänks också. I ett sådant scenario kan det också hända att företagen, i jakt på högre vinster, sänker lönerna mer än vad man sänker sina priser, vilket alltså försämrar allmänhetens ekonomi.

Visst låter deflation bra från ett konsumentperspektiv, men det är förödande för företagen och förödande för den finansiella marknaden vilket tillslut kommer bli förödande för hela ekonomin.

Citat:
Du kan ju inte ha dem på banken, de kommer att ta betalt för att förvara pengar i ett deflationssamhälle.

Varför det? Bankerna tjänar ju mer på sin utlåning, då deras räntenetto hela tiden kommer öka i reala termer.

Citat:
Motsatsen; inflation får inte folk att springa ut och handla på sig saker för att de skulle bli dyrare i framtiden.

Det är ju precis det inflationen skapar. Eller snarare ett symbiotiskt förhållande mellan ökad konsumtion och inflation.
Citera
2015-06-21, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hakansukkur
Men för fan, du kan inte gå till ICA och betala med USD heller

En centralbank sköter prisättning av krediter genom styrräntan så ja de har monopol.

Så inga banker har eller borde kunna gå i konkurs? Utan de beroende av det landets valuta skall betala notan för misskötta banker?

Fed infördes inte med anledning av bankkrisen läs Jekyll Island.

Om det inte fanns centralbanker, berätta då hur Swedbank ska kunna föra över 1000 kr digitalt till Nordea? Om du har Swedbank och vill köpa en cykel av mig som har Nordea, hur ska då din bank kunna föra över pengar till Nordea så att jag kan få mina pengar utan Riksbankens hjälp? Genom vilket system ska det då ske? Genom ett privat system? Vem ska äga det systemet?
Citera
2015-06-21, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Nej. Sign Mastermind, du har påstått att centralbanker verkligen kan åstadkomma real tillväxt. Och det är bullshit. Verklig tillväxt är ett resultat av utveckling i en miljö med korrekta förhållanden på marknaden - enligt marknadspris alltså. Och detta kräver marknadsräntor som justerat tillgångspriser nedåt. Det har givit nya investeringstillfällen. Så vad du påstått är i princip helt fel.

Så du menar alltså att fallande tillgångspriser är ett krav för ekonomisk tillväxt?

F.ö kan jag berätta att FED lyckades med sina QE1 och QE2-program skapa en inflation på 2 % samtidigt som BNP-tillväxten var 4 %. Do the math...
Citera
2015-06-21, 21:32
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mastermind-90
Vem ska äga det systemet?
Ingen och alla.

Rekommenderar att du aktiverar dina inlägg. Om 10-20 år kommer du ha extremt roligt åt dem av många anledningar.
Citera
2015-06-21, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Ingen och alla.

Rekommenderar att du aktiverar dina inlägg. Om 10-20 år kommer du ha extremt roligt åt dem av många anledningar.

Är du här igen? Lika efterbliven som vanligt...

"Ingen och alla?" Hur menar du nu? Om Swedbank för över 1000 kr digitalt till Nordea måste det ske via ett system. Någon måste alltså bygga det systemet (idag heter systemet RIX och kontrolleras av Riksbanken). Om om Riksbanken försvinner måste RIX ersättas av ett annat system. "Ingen och alla" ska alltså äga det? Någon ska alltså bygga ett system, där pengar kan flyta fritt utan motpart som dessutom inte har någon ägare? Vem ska betala tekniker att utföra arbeten om systemet hänger sig? Staten? I ett sådant system, vad hindrar Nordea från att knappa in 10 000 000 miljarder och skicka till Swedbank och tvärtom? Vad hindrar från att du och jag kopplar upp oss till systemet och för över lite ettor och nollor till våra bankkonton?

Snälla tänk över saker och ting innan du kommer in i diskussionen.
Svara nu på mina frågor...
Senast redigerad av mastermind-90 2015-06-21 kl. 21:47.
Citera
2015-06-22, 01:16
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Snälla tänk över saker och ting innan du kommer in i diskussionen.
Svara nu på mina frågor...
Jag har redan berättat för dig att du är helt ointressant att diskutera med. Så diskuterar gör vi alltså inte.

Jag var dock vänlig nog att berätta något för dig. Rätt subtil hint, men lite intellektuellt arbete får du göra själv. Du behöver det verkligen.
Citera
2015-06-22, 05:24
Bannlyst
Citat:
Så du menar alltså att fallande tillgångspriser är ett krav för ekonomisk tillväxt?

F.ö kan jag berätta att FED lyckades med sina QE1 och QE2-program skapa en inflation på 2 % samtidigt som BNP-tillväxten var 4 %. Do the math...

Ta bort smileyn. Fallande tillgångspriser är en utomordentlig anledning till återhämtning i ekonomin därför att investeringsklimatet har blivit toppen. Riskerna med investeringar har sjunkit.

Utveckla ditt andra stycke är du bussig. Vilken är din poäng?

Eller ja jo tjena en verklig amerikansk inflation på endast 2% och en real tillväxt på det dubbla. Har du svamp i morgonteet?
Senast redigerad av Mertillen 2015-06-22 kl. 05:31.
Citera
2015-06-22, 08:25
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Vilken aktie eller obligation kan ge en avkastning som inte minskar i ett deflationssamhälle? Dvs avkastningen från aktier och obligationer kommer hela tiden närma sig 0 % och sen finns det ingen idé att investera annat än i madrassen.
Pratar du nominell eller real avkastning här?

Och varför är den nominella intressant alls?

Även om den nominella avkastningen skulle närma sig noll, vilket du förvisso har rätt i, så löser man det enkelt genom att vi har ören. Och när det börjar blir för trångt om en sisådär 500 år så ritar man dit en extra nolla eller två på valutan.
Citat:
Alternativet är att företagen som sagt sänker lönerna, men då blir ju den reala tillväxten 0.
Den reala tillväxten beror på innovationer som skapas.

Menar du att man inte kan ha tillväxt utan nominella löneökningar?
Citat:
Priserna sänks men lönerna sänks också. I ett sådant scenario kan det också hända att företagen, i jakt på högre vinster, sänker lönerna mer än vad man sänker sina priser, vilket alltså försämrar allmänhetens ekonomi.
"Kan hända". Ja, allt kan ju hända här i världen.
Citat:
Visst låter deflation bra från ett konsumentperspektiv, men det är förödande för företagen och förödande för den finansiella marknaden vilket tillslut kommer bli förödande för hela ekonomin.
1% hit eller dit saknar betydelse helt och hållet. Du verkar prata om nåt katastrof-scenario där deflationen är 25% eller nåt, som om hyperinflation skulle vara bättre.
Citat:
Varför det? Bankerna tjänar ju mer på sin utlåning, då deras räntenetto hela tiden kommer öka i reala termer.
Eh, va?
Citat:
Det är ju precis det inflationen skapar.
Nej, va?
Citat:
Eller snarare ett symbiotiskt förhållande mellan ökad konsumtion och inflation.
Det enda det skapar är ett nostalgiskt minne att man fick mer för pengarna för 50 år sedan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in