Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-22, 20:22
Medlem
Fruktansvärt när vissa slår sig för bröstet och tycker att vi i Sverige är procentiellt duktiga att lösa mord :-( För mig är ett olöst mord ett för mycket. Nolltolerans vill vi ha inget annat. Tror att det går prestige i detta fallet. Ska vi medborgare inte kunna gå säkra längre? Ska det bli medborgar garden som finansierar egna dna undersökningar utav misstänkta. Får ont i magen har själv barn får ont i magen för att Lisas familj och vänner eventuellt ska få leva i ett evighets vacuum utan vettiga svar vad hände vem tog vårt barn ur daga....
2015-06-22, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Öisar´n
Som företagare har jag väldigt svårt att förstå om inte polisen är "mycket intresserad" av AJ då allt som skett är på hans ägor och i hans byggnader.
Funderar även på om hans midsommarfirande inte är ett spel för galleriet i och med hans "frikostiga sista intervju".
Han kanske istället satte sig ner på ett lugnt ställe och intervjuades av utredare

Nja, tycker inte det är så konstigt.
Om du som arbetsgivare har en eller två anställda som varit hos dig i 5-6 år och de varit felfria (i det privata och i det sociala på arbetsplatsen) och de sen gör något korkat, utan att du ser det.
Visst du kommer vittna och säga att de är änglar, du kanske t.om starkt tvivlar, vilket AJ gör nu, inget fel med det.
Det säger dock inte att alla är oskyldiga, eller?
2015-06-22, 20:24
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trapizo
Jag undrar om Lisa Holm tyckte om katter!

Bra tanke!
Ja, det gjorde hon nog
Det finns en vineo (eller vad det heter) längre bak itråden, där hon bollar med en katt. Hon är 15 år där och ser ut som en kaka man gärna vill smaka...
2015-06-22, 20:24
Medlem
På grund av tiden som har gått och som jag tycker är lång tid i detta sammanhang är jag nu inne på samma spår som Leif GW. Det känns inte som rätt GM. En känsla som Leif GW säger, är en känsla och kan vara fel.

Jag försöker komma på olika anledningar till varför de häktade skulle begå detta brott och den enda anledningen jag finner är att de är gravt psykiskt störda och med bakgrund mot hur andra har beskrivit dem och deras beteende verkar det mycket osannolikt.

Jag tycker att allmänheten har rätt att veta mer om vad som ligger till grund för häktningsförhandlingarna för jag tror att det skulle leda till mindre spekulationer som kränker inblandade och anhöriga.

Ju längre tiden går utan att någon information lämnas till allmänheten desto mer kommer allmänheten att tvivla på att saker är rätt.
2015-06-22, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adminulator
Eller att det svajar på de lägre nivåerna men är bra på högre nivåer.

Ja vi har ju Göran Lambertz
2015-06-22, 20:26
Bannlyst
Bland dom drygt 36.000 inläggen i denna tråd finns det säkert femtioelva tidigarer teorier/spekulationer som jag nu ska ge mej på;

Jag tror att brottsrubriceringen så småningom kommer att ändras till vållande av annans död alt. dråp.

Broder den yngre stöter troligtvis på BO, börjar tafsa, varpå Lisa svarar med en svidande handflata alt. en spottloska i ansiktet på GM. GM tappar omedelbart kontrollen på denna "smädelse" och skickar ut en rak höger varpå Lisa faller handlöst bakåt och landar hårt med bakhuvudet mot en sten. Skallen krossad och döden infinner sig. Panik uppstår bland bröderna och istället för att tillkalla ambulans så följer istället undanröjandeförsöken. Finns inget egentligt uppsåt, finns inget mordvapen, finns egentligen inget att tekniskt bevisa. Därav polisarbetets problematik för närvarande.

Således behövs ett erkännande av händelseförloppet från GM:s sida. Ju längre GM är häktad desto större sannolikhet för att psykbrytet kommer och fallet uppklaras.
2015-06-22, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Bra tanke!
Ja, det gjorde hon nog
Det finns en vineo (eller vad det heter) längre bak itråden, där hon bollar med en katt. Hon är 15 år där och ser ut som en kaka man gärna vill smaka...

Tänk om trion är oupptäckta seriemördare som har med sig en katt för att locka offer...Lisa ska till att åka i väg..men så ser hon en gullig kisse och ska bara klappa den innan hon åker....
Medlem
Artikel från expressen 10 juni. Det ter sig alltså tämligen osannolikt att det DNA-spår inte skulle vara säkrade vid det här laget, eller?

"På ett dygn kan NFC:s experter få fram en DNA-profil på beslaget. Gruppchefen Anna Granlund uttalar sig inte om specifika fynd som analyseras, utan endast generellt.

Hon berättar:

– Det tar normalt sett en vecka från det vi har spårsäkrat till vi får en färdig DNA-profil. Är det extra speciellt och jätteviktigt, som när det har varit skjutningar, kan vi jobba både dag och natt. Då kan vi få en DNA-profil till nästa dag. Men det här händer bara några få gånger om året."

http://www.expressen.se/gt/kodnamnet-hjalper-polisen-att-hitta-lisa/
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blofeldt
Det behövs inga tekniska bevis för häktning och eventuellt fällande dom. Jämför med det så kallade "Kakelugnsmordet" i Stockholm 1962 som begicks på Drottninggatan 95. Vare sig kropp mordvapen eller brottsplats fanns. Ändå blev det fällande dom på livstidsstraffarbete.

Fallet finns beskrivit på youtube

Tack för en intressant mordutredning. Rekommenderas -->

https://www.youtube.com/watch?v=Rd07DrHZANE
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whenwewereyoung
På grund av tiden som har gått och som jag tycker är lång tid i detta sammanhang är jag nu inne på samma spår som Leif GW. Det känns inte som rätt GM. En känsla som Leif GW säger, är en känsla och kan vara fel.

Jag försöker komma på olika anledningar till varför de häktade skulle begå detta brott och den enda anledningen jag finner är att de är gravt psykiskt störda och med bakgrund mot hur andra har beskrivit dem och deras beteende verkar det mycket osannolikt.

Jag tycker att allmänheten har rätt att veta mer om vad som ligger till grund för häktningsförhandlingarna för jag tror att det skulle leda till mindre spekulationer som kränker inblandade och anhöriga.

Ju längre tiden går utan att någon information lämnas till allmänheten desto mer kommer allmänheten att tvivla på att saker är rätt.

Jag har också börjat tvivla, men samtidigt tänker jag att det lätt blir så när det inte kommer annat än luddig information.
Vill veta vad som hänt nu! Mystiken funkar i en film eller i en tv-serie, men inte i verkligheten!
2015-06-22, 20:30
Medlem
ATLAS64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dongfeng
Bland dom drygt 36.000 inläggen i denna tråd finns det säkert femtioelva tidigarer teorier/spekulationer som jag nu ska ge mej på;

Jag tror att brottsrubriceringen så småningom kommer att ändras till vållande av annans död alt. dråp.

Broder den yngre stöter troligtvis på BO, börjar tafsa, varpå Lisa svarar med en svidande handflata alt. en spottloska i ansiktet på GM. GM tappar omedelbart kontrollen på denna "smädelse" och skickar ut en rak höger varpå Lisa faller handlöst bakåt och landar hårt med bakhuvudet mot en sten. Skallen krossad och döden infinner sig. Panik uppstår bland bröderna och istället för att tillkalla ambulans så följer istället undanröjandeförsöken. Finns inget egentligt uppsåt, finns inget mordvapen, finns egentligen inget att tekniskt bevisa. Därav polisarbetets problematik för närvarande.

Således behövs ett erkännande av händelseförloppet från GM:s sida. Ju längre GM är häktad desto större sannolikhet för att psykbrytet kommer och fallet uppklaras.
Även isåfall brott mot griftesfriden!
2015-06-22, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Öisar´n
Som företagare har jag väldigt svårt att förstå om inte polisen är "mycket intresserad" av AJ då allt som skett är på hans ägor och i hans byggnader.
Funderar även på om hans midsommarfirande inte är ett spel för galleriet i och med hans "frikostiga sista intervju".
Han kanske istället satte sig ner
på ett lugnt ställe och intervjuades av utredare

Var min första tanke med.
Han ville genomföra en intervju (igen) mest för att få det sagt så ingen ska bli misstänksam när han plötsligt inte är hemma.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in