Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-22, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xzeeed
Jag tror en springande punkt i väntan på teknisk bevisning som binder MGM till gärningen (dna, mastning osv) är MP:s vittnesmål om mötet och beteendet, här kan det finnas oklarheter som advokaten utnyttjar i överklagandet till HR. Det kan också vara vissa frågetecken kring vilka mer än MGM som har tillgång till byggnaderna till exempel. Vi får se.

Övertygad om att vi snart kommer stå med antingen ett mycket välbyggt case, alternativt tre personer släppta ur häkte. Tycker många resonerar märkligt när det gäller både vart spåren hittats och att det skulle vara konstigt att MGM skulle förvarat BO just där hon återfanns ("så nära hemmet" osv). Jag tyckte och skrev att GM och BO skulle sökas från säteriet och österut redan innan någon gripits. GM kan helt enkelt underskattat polisens och allmänhetens förmåga att eftersöka BO. Utvecklar detta i tidigare inlägg, men det finns en logik i denna förklaringsmodell.

Det kan inte nog mycket påpekas att det var MP-fyndet och sedermera gripandet av MGM som faktiskt ledde fram till BO(!) under en mycket begränsad tidsperiod- de exakta omständigheterna här vet bara polisen och åklagaren. Men innan denna serie av händelser så var spåret ganska kallt (åtminstone officiellt).

Ingen kommer aldrig att få veta exakt hur situationen utspelade sig med MP, fyndet och bröderna. Vem som gjorde vad, hur den ene reagerade på den andre och hur den andre reagerade på den ene då ingen videoinspelning på det finns. Hur många var de från MP som fann fyndet? Hur långt ifrån kunde bröderna iaktas? När kom den första reaktionen dessa emellan och ifrån vilken av parterna? Ingen vet något. Det man vet är att en "smart polisman" lagt ihop 1 och 1 som lett till gripandet och om det stämmer får man väl utgå ifrån att brödernas reaktion kom omedelbart efter MP:s fynd(eller strax innan)i alla fall utan att MP först gjort några närmanden, tecken eller ljud mot bröderna.
Senast redigerad av PhantasyStar 2015-06-22 kl. 19:51.
2015-06-22, 19:48
Medlem
rotesaus avatar
Bara en simpel fråga:
Om åklagaren nu visar sig ha ytterligare bevisning och/eller stärkt bevisning (vilket han hintat om i media-artiklar), har försvarsadvokaterna fått ta del av det innehållet idag?
2015-06-22, 19:49
Medlem
Någon som har koll på lisas ex eventuella dejter ? Vad umgicks hon med för folk, träffa hon killar med dåliga rykten osv, någon som vet något och vill berätta?
2015-06-22, 19:49
Medlem
everythingiss avatar
http://www.expressen.se/gt/aklagaren-avslojar-56-sidors-vittnesmal/
2015-06-22, 19:50
Medlem
om vi här på flaschback kunde få reda på lite mer dataljer så kanske vi skulle kunna hjälpa till att lösa detta.
2015-06-22, 19:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Har du aldrig läst eller sett en deckare? Försvaret får bara reda på så lite som möjligt genom hela utredningen. Det finns ju absolut ingen orsak för polisen att spela ut sina bästa kort innan man behöver göra det. När det gäller grova brott där MGM kan sitta häktad länge så brukar det normalt sett hållas ett eller max två förhör per vecka så man har inte bråttom precis. Däremot så måste alla kort upp på bordet en viss tid innan det väcks åtal. Försvaret har rätt att gå igenom samtlig bevisning som polisen har tänkt använda vid rättegången och också begära ytterligare utredning av bevis som de tycker kräver det enligt objektivitetsprincipen.
Jag läser deckare frekvent. Både Svenska och utländska. Vad har det med saken att göra? I det här fallet utgår vi från Svensk rättspraxis och då gäller det.
2015-06-22, 19:51
Medlem
Timeouts avatar
Åklagaren avslöjar: 5–6 sidors vittnesmål
Lars-Göran Wennerholm har hållit en mycket låg profil sedan häktningsförhandlingarna i tisdags. Trots påtryckningar från medier angående fallet, och utsvävande spekulationer i sociala medier, har han lagt locket på – tills nu.
– I morgon händer det lite grejer, säger han när Expressen når honom på måndagskvällen.
Tisdagen blir en viktig dag i utredningen då häktningstiden för den 34-åriga kvinnan, som häktats skäligen misstänkt för grovt skyddande av brottsling, går ut. Åklagaren måste presentera ny bevisning om inte kvinnan ska släppas fri.

Menar han något mer än omhäktningsförhandlingen mot kvinnan?

Väntar på labbsvar
Men en del svar måste du väl ha fått från NFC nu när det gått nio dygn och dessutom att bröderna topsats redan tidigare?
– Jag kommenterar inte den biten i nuläget. Vi har skickat in en hel del saker till NFC och de jobbar med det.
– Det stora allmänintresset gör också att vi måste vara oerhört försiktiga. Vi vill inte ha en misslyckad utredning utan vi vill ha en lyckad utredning och då är det väldigt viktigt att vi i nuläget är väldigt försiktiga med vad vi går ut med.

Är du nöjd med hur utredningen går?
– Ja, jag är nöjd med utredningen. Absolut, säger Lars-Göran Wennerholm.
http://www.expressen.se/gt/aklagaren-avslojar-56-sidors-vittnesmal/
2015-06-22, 19:52
Medlem
Citat:
Det är ett enormt allmänintresse och det har gått mer än nio dygn sedan personerna greps. Vad kan du säga om arbetet med förundersökningen?
– Jag förstår det, och efter häktningsförhandlingen så gick vi ut och sa att jag inte har för avsikt att kommentera, utan det är när något nytt händer som man kan gå ut med det.

Alltså, inget nytt på över 9 dagar
2015-06-22, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zambora
Jag läser deckare frekvent. Både Svenska och utländska. Vad har det med saken att göra? I det här fallet utgår vi från Svensk rättspraxis och då gäller det.

Nej, du har helt fel. Som sagt:

Citat:
For example, the suspect and their defense counsel have the right to continuous full disclosure of whatever emerges during the preliminary enquiry - albeit, on the condition that this can be accomplished without harming the enquiry (RB 23:18). The defendant and defense counsel only have the unconditional right to full disclosure of copies of the preliminary enquiry if the prosecutor decides to bring charges (RB 23:21).

I kombination med åklagarens egna ord:

Citat:
– Det finns åklagare som går på häktningsförhandlingar helt papperslösa och det finns åklagare som har med nästan hela förundersökningen, säger han.
Senast redigerad av adminulator 2015-06-22 kl. 19:55.
2015-06-22, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Man kanske skulle ha avvaktat något med de där gripandena på fredagskvällen.
Istället valt att hålla dessa tre personer under stenhård övervakning några dygn och
hoppats på att man skulle göra nånting som blev direkt avgörande för deras fall.
Som att ta dem på bar gärning när de grävde ner kroppen vilket jag själv tror att man hade
för avsikt att göra bara trycket lättade lite runt omkring dem med mindre intensiva
sökinsatser.

Vad var det nu som föranledde ingripandet mot dem egentligen? Det måste ha varit nånting
påtagligt tycker man. Inte bara förhållandet att de befann sig tämligen nära platsen där
Lisas kropp kom att påträffas.
Var det sista fyndet man gjorde ett klädesplagg som kunde säkerställas vara Lisas?
Befann sig nån av litatuerna i närheten av det då när folket från MP dök upp eller hur
ligger det till?

Sedan ska man kanske undvika att dra alltför stora växlar av den senaste händelseutvecklingen
i fallet. Där man alltså genom dagens besked om att man vill höra åklagaren innan beslut
fattas om vidare häktning eller ej tenderar att bingras uppfattningen att bevisläget
är närmast katastrofalt uselt i dagsläget, att man egentligen inte har ett dugg rejält på
fötterna gentemot de häktade.
De lär kvarbli i häkte dock även efter morgondagen gissas det här dock.

Tålamod är nu ingen egenskap som är direkt framträdande för merparten av flashbackfolket,
men här gäller det faktiskt att bara kunna vänta lite så ska nog allt falla på plats
så småningom; provsvar anländer - det måste få ta sin tid, så är det nu bara - och
när väl så skett, när alla analyser är lyckligen slutförda, då ska det nog klarna ordentligt
här och det lär dröja ett bra tag innan Litauen får hem de här tre medborgarna.
http://asrs.arc.nasa.gov/publications/directline/dl5_hurry_title.jpg

Jag tror som du. Ju mer gedigen förundersökning som görs desto längre tid tar det för resultat att komma fram. Och då först faller bitarna på sin plats.

Och då blir resultatet också väldigt robust.
2015-06-22, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av privatspanarna
ok ..

för den delen betalar det flesta med kort ... så jag kan inte tänka mig att det är några stora pengar i det kassa skåpet ,
2015-06-22, 19:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DIde
Med tanke på att polisen själva gick ut med att de baserade gripandet på polisiär "intuition" och med den "lilla" erfarenhet av svenska polisens kompetens jag har så tror jag inte att polisen vet vad de gör.
De har löjlig uppklarandestatistik och är tandlösa i sina befogenheter.

...men nej, jag fattar inte heller vad polisen sysslar med i sverige.
Då är det hög tid att du om du har förmågan insuper kunskap om hur den Svenska polisen arbetar. Att några stolpskott på Flashback utan rimlig anledning ifrågasätter Polisen i Sverige drar enbart ett löjes skimmer över sig. Att vara okunnig och naiv är ok men att uttrycka sitt missnöje utan grund blir enbart pinsamt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in