Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-22, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
Morgondagens beslut blir oerhört intressant.
Står att åklagaren har till kl. 11.00 på sig att lämna in ett yttrande.

Yttrandet är alltså skriftligt? En ren envägskommunikation?

För att undvika missförstånd, men kanske främst för att kunna precisera om frågetecken uppstår, vore väl en muntlig kommunikation att föredra. Fast det underlättar kanske att ha allt på pränt.
2015-06-22, 19:00
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skyffla
Står att åklagaren har till kl. 11.00 på sig att lämna in ett yttrande.

Yttrandet är alltså skriftligt? En ren envägskommunikation?

För att undvika missförstånd, men kanske främst för att kunna precisera om frågetecken uppstår, vore väl en muntlig kommunikation att föredra. Fast det underlättar kanske att ha allt på pränt.

Det stämmer. Åklagaren kommer få möjlighet att ge in ett yttrande och därefter kommer beslutet fattas.

Bra fråga eftersom försvararen först ville ha muntlig förhandling. Det talar för att det inte är så mycket "frågetecken" utan mer att bevisningen inte är tillräcklig helt enkelt.
2015-06-22, 19:01
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Det kan absolut tolkas som att åklagarens bevisning, såsom den lades fram i tingsrätten, inte övertygat hovrätten.
Jag vill vara lite försiktigare. Det kan definitivt tolkas som att åklagarens bevisning, sådan den skriftligen har lagts fram i tingsrätten inte har övertygat hovrätten givet att försvaret klagar på att de inte kunnat värdera bevisningen tillräckligt.

Det är bara i en mindre del av häktningsöverklagandena som åklagaren hörs. Men spontant skulle jag gissa att hovrätten är mer benägen att kalla åklagaren just om försvaret klagar på sånt.

Vad gäller frågan om huruvida hovrätten kan sänka misstankegraden till skälig misstanke på eget bevåg tror jag det, i analogi med tingsrättsförfarandet som du har påpekat. Men också därför att det, i enlighet med RB 51:3 mom. 2 är den överklagandes ansvar att tala om hur h*n vill ha beslutet ändrat, och jag är ganska säker på att en advokat i ett sånt här läge skulle lägga ett andrahandsyrkande om skälig misstanke om det behövdes för att hovrätten skulle kunna besluta om det. Skälig misstanke är ju nästan lika bra som friande för klienten när så här många dagar har gått.
2015-06-22, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Hur kommer rasistkortet in här? Litauerna är av samma ras som vi och även om de kanske är katoliker, ortodoxt kristna eller ateister så är väl ändå ungefär som vi. Dock är de utbölingar på orten och umgås inte med andra där. Bara det kan göra dem misstänkta. De har ungefär lika många beröringspunkter med aktuella platser som alla andra som bor där. Ingen har påstått att de utsatts för rasism i Blomberg, inte deras mamma, deras advokater eller de själva.

God dag yxskaft, susar det extra mycket i skallen, i dag?

Det är just det som är befängt när Lituerna själva tar upp att de är rädda för att bli utpekade som skyldiga, då de är från Litauen. Kvinnorna i deras närhet sväljer denna förklaring med hull och hår. Först mamma i intervjuer om sina fina pojkar, och nu advokaten om sin oskyldige klient. Samma sak/ritual varje gång, enligt given mall.

Men det blir intressant när en advokat griper efter halmstrån, och att folk inte fattar att det behövs inte mycket till grunder för att hålla dem häktade i detta skeendet.

Det är olika vad vi tycker är normalt beteende. Jag fäster mig vid hur de uppträdde, och hur de bemöter häktningen, då det faktiskt säger en hel del om vad det för filurer. Vad de har att komma med. Som att de är Litauer som letar efter en katt när hela Sverige oroar sig för Lisa! Och de bor i omgivningarna, men det gör inte de flesta av oss andra som är engagerade.

Det du tycker är fördomar hos mig i tråd efter tråd, är erfarenheter och kunskaper jag har, som senare visar sig vara helt rätt när alla dessa banala och förutsägbara brottslingar avhandlas på forumet. För människor är inte så unika som de vill framstå! Och särskilt inte brottslingar. Om brottslingar finns det forskning som glädjande nog generaliserar i klarspråk. Brottslingar är inte särskilt smarta och gör ofta saker som bara framstår rationellt för dem, inte oss. Därför åker de oftast fast på dumheter, när de förlorar kontrollen. Brottslingar är inte som vanligt hederligt folk!
2015-06-22, 19:05
Citat:
Ursprungligen postat av Xfiles
Gällande serievåldtäktsmannen Niklas Eliasson topsade polisen i Örebro 500 män i ”passande ålder och längd” för att hitta gärningsmannen.

"Veckan före gripandet kallades 23-åringen att lämna dna-prov, så kallad topsning, samma måndag som han senare greps. Men på fredagen ringde han och lämnade återbud. Gripandet var dock inte en följd av återbudet, enligt polisen".

http://www.dn.se/nyheter/sverige/orebromannen-ville-inte-bli-topsad/

Jasså, vad bra. Det är exakt så det skall göras. Då hade de honom på kornet iaf, med eller uran topsning.

Nu har jag dock hört att Örebro är typ bäst på att klara upp mord.

Finkamma hela jävla regionen. Kan ju inte vara så många som är under radarn och saknar giltigt alibi?!
2015-06-22, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snowsmile
Skulle vara intressant med en kortfattad lista på rimliga scenarion, och gärningsmän. Då menar jag inte på personbasis utom de som sitter häktade då förstås.

Det har ju florerat den ena skummare teorin efter den andra, skulle vara intressant med en lista
som ni ser som tänkbara i den verkliga världen, gärna med motivation.

4, Överraskade tjuvar, möjligt, men inte troligt, söndag kl 18

Det som gör detta troligt är att gärningen måste skett bara några minuter efter jobbarkompisarna lämnade platsen.

En eller två tjuvar har hållit utkik på kaféet, och när bilen lämnat trodde man det var grönt ljus för ett inbrott. Tjuven (arna) har sedan blivit överraskade av Lisas närvaro, och sedan har det spårat ur!
Är övertygad om att det finns ett samband med att bilen lämnade platsen, och senare utveckling!!!

Litauerna kan mycket väl vara inblandade i detta!
Senast redigerad av Hultabultan 2015-06-22 kl. 19:13.
2015-06-22, 19:06
Medlem
En artikel från tidigare i dag:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/krim/article21003920.ab

'Vice chefsåklagare Lars-Göran Wennerholm säger till Aftonbladet att han inte tagit del av överklagandena och inte heller kallats till hovrätten.

Om det blir en ny förhandling i dag, säger han, så har åklagarsidan möjlighet att presentera eventuella nya bevis.'

Uttrycker chefsåklagaren sig på detta vis för att det finns nya bevis han tänkt lägga fram? Varför ens nämna det annars?
2015-06-22, 19:06
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Jag vill vara lite försiktigare. Det kan definitivt tolkas som att åklagarens bevisning, sådan den skriftligen har lagts fram i tingsrätten inte har övertygat hovrätten givet att försvaret klagar på att de inte kunnat värdera bevisningen tillräckligt.

Det är bara i en mindre del av häktningsöverklagandena som åklagaren hörs. Men spontant skulle jag gissa att hovrätten är mer benägen att kalla åklagaren just om försvaret klagar på sånt.

Vad gäller frågan om huruvida hovrätten kan sänka misstankegraden till skälig misstanke på eget bevåg tror jag det, i analogi med tingsrättsförfarandet som du har påpekat. Men också därför att det, i enlighet med RB 51:3 mom. 2 är den överklagandes ansvar att tala om hur h*n vill ha beslutet ändrat, och jag är ganska säker på att en advokat i ett sånt här läge skulle lägga ett andrahandsyrkande om skälig misstanke om det behövdes för att hovrätten skulle kunna besluta om det. Skälig misstanke är ju nästan lika bra som friande för klienten när så här många dagar har gått.

Hade också tänkt likadant om det inte vore för att hovrätten inte kommer kalla åklagaren muntligen utan endast höra honom skriftligen (då man förelagt honom att inkomma med yttrande senast kl. 11.00 imorgon).

Instämmer också att det säkerligen av överklagandet framgår att försvararna i andrahand yrkat att misstankegraden i vart fall ska sättas ned.
2015-06-22, 19:07
Medlem
Scherings avatar
Så länge det inte är uppenbart att skäl för häktning saknas så kommer det att bli fortsatt häktning imorgon.
Jag ser det i alla fall som helt uteslutet att männen släpps (mot polisens och åklagarens vilja) innan DNA-bevisningen är analyserad. Ingen rådman tänker riskera att vara den som släppte en mördare för att de inte pallade vänta ett par veckor på DNA-bevisning. Då lägger de hellre ribban lite lägre ifall det behövs, mindre riskfyllt.

Hänger förresten inte bara advokaterna upp sig på misstankegraden? Detta handlar väl alltså egentligen bara om hur ofta häktningsförhandlingen måste göras om framöver.
2015-06-22, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hultabultan
Det som gör detta troligt är att gärningen måste skett bara några minuter efter jobbarkompisarna lämnade platsen.

En eller två tjuvar har hållit utkik på kaféet, och när bilen lämnat trodde man det var grönt ljus för ett inbrott. Tjuven (arna) har sedan blivit överraskade av Lisas närvaro, och sedan har det spårat ur!

Litauerna kan mycket väl vara inblandade i detta!

Skulle väl aldrig göra ett inbrott på en liten dags kassa...... när dom hade så gott som 20 000 i månaden...
2015-06-22, 19:11
Medlem
Tänk på Ida i Trollhättan, där släpptes GM för att sedan omhäktas efter 22 dagar.
Det tar tid med utredning och provsvar, så Litauerna kan mycket väl släppas i morgon
för att sedan omhäktas när ett relevant provsvar kommer.
2015-06-22, 19:12
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Hade också tänkt likadant om det inte vore för att hovrätten inte kommer kalla åklagaren muntligen utan endast höra honom skriftligen (då man förelagt honom att inkomma med yttrande senast kl. 11.00 imorgon).
Då måste det rimligen vara nåt ganska specifikt som hovrätten vill ha svar på. Att åklagaren kallas händer ju då och då, men det här är en variant som jag inte har varit med om tidigare.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in