Citat:
Ursprungligen postat av
nantale
Hur kommer rasistkortet in här? Litauerna är av samma ras som vi och även om de kanske är katoliker, ortodoxt kristna eller ateister så är väl ändå ungefär som vi. Dock är de utbölingar på orten och umgås inte med andra där. Bara det kan göra dem misstänkta. De har ungefär lika många beröringspunkter med aktuella platser som alla andra som bor där. Ingen har påstått att de utsatts för rasism i Blomberg, inte deras mamma, deras advokater eller de själva.
God dag yxskaft, susar det extra mycket i skallen, i dag?
Det är just det som är befängt när Lituerna själva tar upp att de är rädda för att bli utpekade som skyldiga, då de är från Litauen. Kvinnorna i deras närhet sväljer denna förklaring med hull och hår. Först mamma i intervjuer om
sina fina pojkar, och nu advokaten om sin
oskyldige klient. Samma sak/ritual varje gång, enligt given mall.
Men det blir intressant när en advokat griper efter halmstrån, och att folk inte fattar att det behövs inte mycket till grunder för att hålla dem häktade i detta skeendet.
Det är olika vad vi tycker är normalt beteende. Jag fäster mig vid hur de uppträdde, och hur de bemöter häktningen, då det faktiskt säger en hel del om vad det för filurer. Vad de har att komma med. Som att de är Litauer som letar efter en katt när hela Sverige oroar sig för Lisa! Och de bor i omgivningarna, men det gör inte de flesta av oss andra som är engagerade.
Det du tycker är fördomar hos mig i tråd efter tråd, är erfarenheter och kunskaper jag har, som senare visar sig vara helt rätt när alla dessa banala och förutsägbara brottslingar avhandlas på forumet. För människor är inte så unika som de vill framstå! Och särskilt inte brottslingar. Om brottslingar finns det forskning som glädjande nog generaliserar i klarspråk. Brottslingar är inte särskilt smarta och gör ofta saker som bara framstår rationellt för dem, inte oss. Därför åker de oftast fast på dumheter, när de förlorar kontrollen. Brottslingar är inte som vanligt hederligt folk!