Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-18, 02:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xbaser
Jag är av uppfattningen att Martorp skiljer sig en del i struktur mot de flesta eller rent ut sagt alla andra gårdar i den närmaste omgivningen. Därför borde det i mitt tycke, ha varit en av de främsta kandidaterna för en spaningsledare att låta hundar vädra sina nosar vid, om man starkt misstänkte att Lisa eller Lisas kvarlevor fanns kvar i omgivningen.

Har tidigare noterat inlägg om Lisas moped men inte funnit den info som intresserar mig. Har någon trovärdig info kommit upp i tråden om exakt var mopeden stod parkerad i första läget och var den återfanns?
Sett framifrån med ladan bakom ryggen, är höger kortsida av cafe' utesluten pga uppfart till villa. Framsida består av cafe'bord med sittplatser.
Fanns då moped på vänster kortsida, innan eller efter den igenbommade porten, endast med insyn från förbipasserande från vägen eller ifrån ladan på andra sidan vägen om man förutsätter att gästparkering var tom eftersom cafe't var stängt, eller var moped troligen parkerad och/eller återfunnen på baksidan av byggnaden invid gallerförråd, sopcontainer och flera andra hushålls-sopkärl, en plats med enbart viss insyn (pga vegetation) från den villa vars uppfart alltså går på höger kortsida?
Just här kan ett tänkt överfall utföras av någon som gömt sig i växtligheten på åkerfältet, bakom sopcontainer eller under själva byggnaden som står på en plintgrund t ex men man riskerar upptäckt från den bakomliggande villan i dagsljus.

Någon som har info eller har sett info från annan skribent om detta?
Moppen stod parkerad här:

http://nlt.se/image_processor/1.4063680.1434089846!/image/616034706.jpg_gen/derivatives/wide/616034706.jpg?maxWidth=1730&maxWidthInline=595&max Height=868&maxHeightInline=400

mer exakt position vet vi inte.
2015-06-18, 02:51
Medlem
AREA-51s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kohen
Jag tror det här med att man har skurit henne i bitar eller skärt huvudet av henne kan stämma. Det är det som är det bestialiska.
Det går inte ihop eftersom föräldrarna identifierade henne.
Om hon var i bitar, då hade identifieringen dragit ut på tiden.
Och så var inte fallet.
2015-06-18, 02:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Interesant värdering av Kriminalkommentatorn Hasse Aro, tycker at ALLA borde se detta video interview med HA:

http://www.tv4.se/nyhetsmorgon/klipp/hasse-aro-kanske-%C3%A4r-fallet-s%C3%A5-bestialiskt-att-polisen-famlar-3185772

Hasse Aro: "Kanske är fallet så bestialiskt att polisen famlar"

KLIPP MÅNDAG 15/6 KL 07:51
LÄNGD 5:24
Kriminalkommentatorn Hasse Aro sammanfattar vad som är känt i utredningen kring mordet på Lisa Holm.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Hasse_Aro

Det var tydligen en av poliserna sjäva som beskrev hur fasansfult det var det poliserna var vittne till när dom hittade Lisa Holm's krop !!!

https://www.facebook.com/pages/Polisen-%C3%96stra-Skaraborg/552708458105097

Polisen Östra Skaraborg
June 14 at 10:46am ·
LISA
En stor vältränad man vars rygg det står Polis på sitter och skakar och gråter bakom ett uthus. En vitblek tekniker stirrar hålögt ut i tomma intet och en hundförare har borrat in sitt ansikte i hundens päls. Platsen är Kinnekulle och för en stund sedan har beskedet om Lisa kommit.
Att beklaga sorgen till Lisas nära och kära känns så ynkligt i sammanhanget. Man önskar man kunde göra något mer.

Det där lämnar ju fritt för spekulationer men behöver inte vara så konstigt.
"Presskonferens" efter midnatt där man bara bekräftar att kroppen är hittad och tre personer är häktade var för att allmänheten skulle få reda på det. Titta bara på denna tråden hur den väcker folks intresse. Det var likadant uppe på Kinnekulle. Missing People och hela bygden engagerade sig. INKLUSIVE poliskåren. Jag var inne hos några polismän i deras central uppe på Blomberg och jag har aldrig sett poliser vara så på hugget (på ett positivt sätt) och intresserade som här. Man märkte på hela insatsen att de var otroligt engagerade.
Att de mådde dåligt när man fann kroppen tror jag berodde på anspänningen och att de helt enkelt kanske trodde att de skulle finna henne levande (OM de nu gick in i en byggnad), men i stället var hon död. Jag tror att besvikelsen knäckte dem vid detta tillfälle.
Medlem
Beatass avatar
Citat:
Interesant värdering av Kriminalkommentatorn Hasse Aro, tycker at ALLA borde se detta video interview med HA:

http://www.tv4.se/nyhetsmorgon/klipp/hasse-aro-kanske-%C3%A4r-fallet-s%C3%A5-bestialiskt-att-polisen-famlar-3185772

Hasse Aro: "Kanske är fallet så bestialiskt att polisen famlar"

KLIPP MÅNDAG 15/6 KL 07:51
LÄNGD 5:24
Kriminalkommentatorn Hasse Aro sammanfattar vad som är känt i utredningen kring mordet på Lisa Holm.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Hasse_Aro

Det var tydligen en av poliserna sjäva som beskrev hur fasansfult det var det poliserna var vittne till när dom hittade Lisa Holm's krop !!!

https://www.facebook.com/pages/Polisen-%C3%96stra-Skaraborg/552708458105097

Polisen Östra Skaraborg
June 14 at 10:46am ·
LISA
En stor vältränad man vars rygg det står Polis på sitter och skakar och gråter bakom ett uthus. En vitblek tekniker stirrar hålögt ut i tomma intet och en hundförare har borrat in sitt ansikte i hundens päls. Platsen är Kinnekulle och för en stund sedan har beskedet om Lisa kommit.
Att beklaga sorgen till Lisas nära och kära känns så ynkligt i sammanhanget. Man önskar man kunde göra något mer.

"För en stund sedan har beskedet om Lisa kommit"
Inte säkert att de sett henne, bara fått beskedet.
Medlem
Man hittade tydligen också eventuellt ett kvitto som skulle till hört henne, på i ladan där man hittade

handsken/handskarna.

Se här:
http://www.dn.se/nyheter/sverige/grafik-har-mordades-lisa-holm/

Som någon sa tidigare, jobbade dom överhuvudtaget på söndagen.

Kan hon har tappat handsken och kvittot där redan på lördagen eller på morgonen
på söndagen.

Kan hon ha handlat något åt dom som hon har överlämnat till dom, där av att dessa saker har hamnat i ladan.

kan någon av killarna tagit sig hem från jobbet med mopeden tillsamman med LH och att då LH har blivit rammad.
Och kan i såfall LH ha ramlat av mopden påvägen hem till där killarna bor.

Och då kan dom i princip haft hennes kropp i närheten av där dom bor ett tag och sedan flyttat på kroppen.

En sak är säker dom som är inblandade i det jobbar eller känner någon som jobbaroch som har access till gården där LH hittades. Kan inte vara hur många som helst
Senast redigerad av larsnilssonabcd 2015-06-18 kl. 02:55.
2015-06-18, 02:54
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ..anonym..
Visar ju bara att Hasse Aro är en jävla fjant utan trovärdighet.

Varför skulle polisernas högst naturliga reaktioner över att hitta en mördad 17-åring indikera något annat än att de hittat just en mördad 17-åring? Varför skulle det indikera att mordet var extra bestialiskt?

Därför att poliser är proffs och ser otroligt mycket otäcka saker i deras jobb utan att reagera så starkt.
Jag är själv sjuksköterska och har sett mycket otäcka saker och vet hur det fungerar, man utvecklar någon sorts känslomässigt skal som man bär när man är på jobb, samma sak gäller poliser.
2015-06-18, 02:55
Medlem
Citat:
Därför att poliser är proffs och ser otroligt mycket otäcka saker i deras jobb utan att reagera så starkt.
Jag är själv sjuksköterska och har sett mycket otäcka saker och vet hur det fungerar, man utvecklar någon sorts känslomässigt skal som man bär när man är på jobb, samma sak gäller poliser.
Jag kan säga att mördade 17-åringar eller ens mord är extremt ovanligt i Skaraborg. Det är inte stockholmspoliser vi snackar om.
2015-06-18, 02:55
Medlem
CarlosRexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
De påstås ju ha jobbat på taket till ladan, men om de gjorde det samma dag som försvinnandet har jag inte sett några uppgifter på.

Har sett på foto att det är korrugerad plåt man lägger på taket. Det fattas bara ett par plåtar sedan är det klart iaf sidan till vägen. Tror inte de jobbade denna söndag eftersom det blåste ganska kraftigt och sådana plåtar är ett väldigt vindfång. Var med för något års sedan att bygga en vägg med sådana plåtar och någon dag fick vi avbryta för det blåste för mycket.
2015-06-18, 02:57
Medlem
AREA-51s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larsnilssonabcd
En sak är säker dom som är inblandade i det jobbar eller känner någon som jobbaroch som har access till gården där LH hittades.
Absolut, och dessa herrar hade fritt tillträde till arbetsgivarens ägor och är väl förtrogen med omgivningen. Man rör sig som bäst i de områden man känner sig tryggast.
2015-06-18, 02:57
Medlem
Citat:
För mig, och jag tror för många andra, är det nytt att det var en polis som beskrev hur chockade poliserna var när dom hittade Lisa's kropp.
Gör det inte inntryck på dig att det var en polis som postade det inlägget?, och så på polisens egen Facebook ?
Det gjorde väl ett sympatiskt intryck för mig när jag första gången hörde det, dvs för - som sagt - flera dagar sedan! Eftersom det - som sagt - stötts och blötts i tråden tidigare och är uppkomsten till fåniga trådsanningar (som tack och lov verkar ha dött ut nu) ser jag inte poängen med att dra upp det igen...
Som sagt, gammal info. Och ja, vi vet alla att det var polisen som postade detta poetiska i sina sociala medier.
2015-06-18, 02:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vapersnake
Precis det jag menade, det är ologiskt att godsägarna skulle göra så men även ologiskt att man dumpar massa bevis såpass nära sitt hem sedan dumpar liket på sin arbetsplats eller fd. arbetsplats.

Kan väl likväl vara någon som spanat/följt LH en längre tid, kanske någon hon känner ifrån sina egna hemtrakter, skolan eller liknande som då visste vart hon jobbade etc, hon var ju en väldigt söt tjej!

Annars någon som är hemmahörande i trakten samt känner till vem som äger vilka lador samt hur aktivt dem besöks. Enda anledning jag kan komma fram till varför man gömmer den inomhus är att dem tänkt göra sig av med den i ett senare skede.

De teorier om att dem ska ha slängt ut det genom förarposition påväg från cafeet till dump-platsen köper jag inte, jag tror isåfall bevisen slängdes påväg IFRÅN platsen.

Det som talar emot att det är en "beundrare" sedan länge är att denna platsen låg 4-5 MIL från Skövde. En lokal Kinnekulleförmåga hade bara haft tre veckor på sig (hon hade bara jobbat där tre helger) att förbereda sig. En Skövdebeundrare skulle ta sig dessa mil och dessutom hinna bli förtrogen med omgivningen - OCH dessutom ha turen att få det perfekta tillfället utan vittnen, kamp osv.

Att hon gömdes inomhus är väl inte helt bekräftat, men OM det är så är det ju troligt att kroppen skulle vidare så småningom.

Utslängda grejer på vägen från brottsplats eller något annat vet vi inte. I chocktillstånd kan folk göra vad som helst. Ett exempel: en kompis körde ihjäl en gubbe på ett övergångsställe (gubben hade ett självmordsbrev i fickan) som kastade sig framför bilen. Kompisen körde ca 50 meter upp på en gräsmatta och när polis/ambulans kom satt han kvar i bilen med vindrutetorkarna på. Logiskt?
2015-06-18, 03:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av larsnilssonabcd
Man hittade tydligen också eventuellt ett kvitto som skulle till hört henne, på i ladan där man hittade

handsken/handskarna.

Se här:
http://www.dn.se/nyheter/sverige/grafik-har-mordades-lisa-holm/

Som någon sa tidigare, jobbade dom överhuvudtaget på söndagen.

Kan hon har tappat handsken och kvittot där redan på lördagen eller på morgonen
på söndagen.

Kan hon ha handlat något åt dom som hon har överlämnat till dom, där av att dessa saker har hamnat i ladan.

kan någon av killarna tagit sig hem från jobbet med mopeden tillsamman med LH och att då LH har blivit rammad.
Och kan i såfall LH ha ramlat av mopden påvägen hem till där killarna bor.

Och då kan dom i princip haft hennes kropp i närheten av där dom bor ett tag och sedan flyttat på kroppen.

En sak är säker dom som är inblandade i det jobbar eller känner någon som jobbaroch som har access till gården där LH hittades. Kan inte vara hur många som helst

Mopeden påträffades ju orörd som jag förstår det med nyckel i, så hon han aldrig så långt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in