Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-22, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
Bra fråga. Det första föder väl det andra men jag tror dem är väldigt nära att släppa dem.
För ponera att HR i dag fällt TR:s bevisning och släppt bröderna fria samtidigt som åklagaren de facto har sedan förra tisdagen fått in ny, starkare, bevisning ... då hade det väl snabbt börjat ropas om ett juridiskt haveri?

Det vill man väl till varje grad undvika, tänker jag.
2015-06-22, 17:06
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skyffla
För ponera att HR i dag fällt TR:s bevisning och släppt bröderna fria samtidigt som åklagaren de facto har sedan förra tisdagen fått in ny, starkare, bevisning ... då hade det väl snabbt börjat ropas om ett juridiskt haveri?

Det vill man väl till varje grad undvika, tänker jag.

Exakt, och det är därför, om jag får gissa, just p.g.a. dessa situationer som det inte föreligger något förbud mot att åberopa ny bevisning i hovrätten. Den opraktiska juridiska sörjan som annars skulle uppstå kan i vissa fall bli alltför grötig.
2015-06-22, 17:06
Medlem
Citat:
I regel nej. Men om åklagarens övriga bevisning är tillräckligt svag så kanske...jag misstänker att om åklagaren inte har någon teknisk bevisning redo kommer han argumentera för full halls att den är på ingående och att hovrätten inte bör häva häktningen förrän denna inkommit.

Obduktionen är en sak för sig. Men kommer åklagaren förklara hur det kommer sig att det inte hittats någonting graverande i MGMs bil eller deras bostad, i deras kläder osv (jag antar att så är fallet eftersom det fortfarande saknas teknisk bevisning)?
2015-06-22, 17:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av isakat
Verkar som yppandeförbudet bara tillkommit för att dölja hur lite de i själva verket vet.
Det här inlägget påvisar enbart hur dåligt insatt du är i hur vårt rättsväsen fungerar. Yppandeförbud är inget ovanligt. Av vilken anledning ska en massa människor läcka om fallet till media/allmänheten i ett känsligt utredningsläge?
2015-06-22, 17:07
Medlem
Det behövs inga tekniska bevis för häktning och eventuellt fällande dom. Jämför med det så kallade "Kakelugnsmordet" i Stockholm 1962 som begicks på Drottninggatan 95. Vare sig kropp mordvapen eller brottsplats fanns. Ändå blev det fällande dom på livstidsstraffarbete.

Fallet finns beskrivit på youtube
2015-06-22, 17:08
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
I regel nej. Men om åklagarens övriga bevisning är tillräckligt svag så kanske...jag misstänker att om åklagaren inte har någon teknisk bevisning redo kommer han argumentera för full halls att den är på ingående och att hovrätten inte bör häva häktningen förrän denna inkommit.
Fast är bevisningen bedömd som för svag för en fällande dom så släpps de åtalade av HR.
Nog för att DNA kan ta tid att få fram men rimligtvis ges den här typen av fall företräde.
Vore ett jäkla bakslag om fel personer anhålits och häktas.
I Pernilla Theorin fallet från Avesta så anhölls först ett ex. sen en andra man för att slutligen landa på den som sedemera blev huvudmisstänkt.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zambora
Det här inlägget påvisar enbart hur dåligt insatt du är i hur vårt rättsväsen fungerar. Yppandeförbud är inget ovanligt. Av vilken anledning ska en massa människor läcka om fallet till media/allmänheten i ett känsligt utredningsläge?

Det fanns tydligen inget att läcka.
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Obduktionen är en sak för sig. Men kommer åklagaren förklara hur det kommer sig att det inte hittats någonting graverande i MGMs bil eller deras bostad, i deras kläder osv (jag antar att så är fallet eftersom det fortfarande saknas teknisk bevisning)?

Har han inte hittat något alls, över huvud taget, och det är såsom jag tror att hovrätten tvivlar på befintlig bevisning då sitter åklagaren illa till.
2015-06-22, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hannahj
Vad ar det som inte sager att det ar tvart om? Kvinnan har mordat och dom tva mannen skyddar henne? Hon var till ladan for att gora nagot och litauerna fiskade eller vad dom gjorde och hon kort hem i panik och berattar. Skickar broderna att ta reda pa kroppen och grejjerna, dom slanger lisas saker efter vagen och kroppen bevarar dom sa lange pa en plats for att sedan flytta den. Men det blir formycket nar MPS borjar soka i omradet och manga poliser ar dar. Kroppen blir kvar i flera dagar pa gomdstallet och tillslut kommer polisen i kapp.

Vad tror ni?

Kvinnan har fått väldigt lite uppmärksamhet här på FB. Jag skrev ett inlägg om detta tidigare idag, men ingen nappade på det. Alla kvinnor är inte snälla....
2015-06-22, 17:10
Medlem
Citat:
Exakt, och det är därför, om jag får gissa, just p.g.a. dessa situationer som det inte föreligger något förbud mot att åberopa ny bevisning i hovrätten. Den opraktiska juridiska sörjan som annars skulle uppstå kan i vissa fall bli alltför grötig.
En relevant fråga är ju därför om det är vanligt att åklagaren nyttjar denna möjlighet, eller att praxis är något annat?

Svaret på den frågan skulle ju kunna härleda oss till huruvida åklagaren har ny bevisning att framföra inför HR imorgon eller inte.
2015-06-22, 17:10
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laxvik
Kvinnan har fått väldigt lite uppmärksamhet här på FB. Jag skrev ett inlägg om detta tidigare idag, men ingen nappade på det. Alla kvinnor är inte snälla....
Låter osannolikt! Ingen tjänar på att en massa fantasier dras upp om kvinnan eller lantbrukaren.
2015-06-22, 17:12
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
För att klargöra, GW sade följande.

Det är högst ovanligt att någon döms utan teknisk bevisning - korrekt.

Han sade emellertid inget om att det är högst ovanligt att någon häktas utan teknisk bevisning.

Det behövs således inte teknisk bevisning för att häkta någon, sådan finns inte alla gånger vid tidpunkten för häktningsförhandlingen. Däremot krävs det i sådana fall att övrig bevisning är av någorlunda dignitet. Det är det senare som hovrätten uppenbarligen ifrågasätter.

Vid mordet på Vatchareeya Bangsuan räckte ungefär följande - helt indiciemässiga - bevisning till häktning på skälig misstanke - inte sannolika skäl:

- Den mördade hade tillbringat em och kväll hos GM (ostridig uppgift)
- Ingen person hade observerat henne efter att hon skulle ha lämnat bostaden (enligt GM)
- Inga andra livstecken heller - mobilen hade sista gången varit aktiv under den cell som GM:s bostad befann sig i.
- GM hade betett sig "märkligt" under eftersök
- GM hade trots mycket stor aktivitet vid eftersök inte försökt ringa den försvunna en enda gång - däremot hade han låtsats göra det när kamrater uppmanade honom att ringa
- GM hade inget alibi
- GM hade - väldigt otypiskt beteende - ställt in deltagande i ett airsoftevent dagen efter, förebärandes magsjuka

Jag tror att detta var vad man i princip hade fått fram vid första häktningsförhandlingen. En hel del alltså, men givetvis inte på långa vägar tillräckligt för åtal. Det som sen höjde till sannolika skäl var fynd av mordoffrets blod i bakluckan på GM:s bil.

"Hata slumpen" Hur stor är sannolikheten att någon under de omständigheter som beskrivs ovan ändå är helt oskyldig till mordet? Inte stora, men visst fanns det ett utrymme för tvivel. Jag tror personligen att bevisbilden här ser ungefär likadan ut, även om advokaterna naturligtvis vill snacka ner den. Det finns en kedja av omständigheter som gör att det blir väldigt märkligt att tänka sig att ingen av bröderna skulle vara inblandade i mordet. Men det är en del av en rättsstat att det krävs något lite mer än så för att hålla människor häktade en längre tid eller än mer åtala och döma dem.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in