2015-06-22, 15:59
Medlem
Tingsnotariens avatar
Obligatorisk häktning

"För angivet brott är inte föreskrivet lindrigare straff än fängelse i två år och det är inte uppenbart
att skäl till häktning saknas"
2015-06-22, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeMajk
sådana anmälningar läggs ner ganska omgående av Farbror Blå, och eftersom de i dag är gamla så finns det säkerligen inte så mycket mer att rota i heller

Men den stölden skedde 7-8 maj 2015 från aktuell lada.
2015-06-22, 16:00
Medlem
tryffs avatar
Spåren, dvs lisas personliga tillhörigheter, ligger utslängda efter vägen och leder rakt till de båda misstänktas bostad? Lisas hittas på de båda männens arbetsplats? Männen har också bettet sig underligt inne på avspärrat område och på just denna plats hittas lisas kläder?
Och fortfarande tror många i tråden att det är aliens som har rövat bort lisa?
Bilen kommer naturligtvis att vara full av dna. Bara för man inte gått ut med det ännu...eller hurvida lisa blev våldtagen (så ni kan sitta och ronka) innebär det inte att polisen inte har kött på benen.
Skulle det vara någon annan i detta läget så är det ju någon i deras absoluta närhet.
2015-06-22, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Nej. Häktningen av alla tre grundar sig på polisens beskrivning om händelseförloppet. Även om det inte finns tekniska bevis så ansåg sig polisen tidigt i utredningen ha en klar bild på vad som hänt Lisa. Den bilden omfattade tydligen inte någon annan GM än de två bröderna. Så det finns inte en chans i världen att kvinnan helt plötsligt skulle kvarhållas i häkte för att ha skyddat någon annan än sin make och/eller sin svåger.

"Skyddande av brottsling" kan innebära två saker.

1. Man hjälper GM att fly undan, vilket hon bevisligen ej gjort.

2. Man har undanröjt bevisning, vilket säkerligen är svårt att bevisa.

Nästan alla av de fåtal domar som finns, har gällt hjälp till GM med resa till annat land!
Senast redigerad av Hultabultan 2015-06-22 kl. 16:04.
2015-06-22, 16:01
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
Jag tror faktiskt inte det eftersom det i detta fall rör sig om ett sådant brott att det föreligger s.k. obligatorisk häktning. Det hade således inte spelat någon roll om flyktfara förelegat eller inte utan för att häktning inte ska få ske i ett sådant här fall, när det rör sig om mord, måste det föreligga särskilda skäl för emot häktning.
Du har rätt. Jag trasslade till mitt resonemang här märker jag nu. Obligatorisk häktning är det ju förstås vid den här typen av brott. Det är ju inte precis så att man släpper en mordmisstänkt under utredningens gång vare sig personen bor nästgårds eller på andra sidan jordklotet.

Då är det dags att återgå till att advokaten nog drog rasistkortet. Lite låg nivå kan man ju tycka.
2015-06-22, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
Vid en häktningsförhandling tycker jag det spelar mindre roll, eftersom det inte sker någon muntlig bevisupptagning. Däremot tycker jag att en häktad ska få chansen till det om det begärs, även om det inte gör någon skillnad i sak.

Här har jag faktiskt siffror på att det verkar spela roll; förundersökningen leder till huvudförhandling med ca 15% större chans om åklagaren anropar expertutlåtanden här; likaså gäller ungefär det omvända att svarande frikänns när de anropar muntligt expertbevisning under huvudförhandling. Den "retoriska situationen" uppges vara till fördel för åklagaren därmed under den inkvisitoriska undersökning och vice versa under den ackusativa huvudförhandlingen
Senast redigerad av adminulator 2015-06-22 kl. 16:05.
2015-06-22, 16:02
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Är det nån som vet vem/vilka poliser Leif GW syftar på när han talar om "I förening med att polisen läcker som ett såll och redan börjat lovorda sina insatser när "de löste mordet på Lisa Holm" blir det hela gediget olustigt."

Är det nån som skrivit något på Facebook eller Twitter? Sagt något i intervjuer som publicerats i media? Vad snackar karln om egentligen?

http://www.expressen.se/kronikorer/leif-gw-persson/omstandigheterna-som-gor-mig-orolig/
Jag har tolkat det som att han antyder att han har hört det genom sina kontakter.
2015-06-22, 16:03
Medlem
David-Humes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Intressant information. Rent spontant tror jag den boden var låst medan ladan var öppen. Alltså begränsad tillgång.
Jag har inte alls gett mig in i tidiga diskussioner om styckning då det egentligen inte intresserade mig och utgjordes av alltför mycket spekulationer. Men jag vill ändå bara slänga in ett litet påpekande om att de ENDA avspärrningarna som står uppe än idag är brödernas bostad och en utbyggnad som använts som mjölkrum/slaktrum. Varken Martorp där kroppen tros ha hittats eller något annat är avspärrat. Detta mjölkrum/slaktrum började man intressera sig för först efter det att LH:s kropp hade återfunnits.

Från den 18 juni
Citat:
Teknikerna arbetar framför allt i en utbyggnad vid ena kortsidan av ladan. Enligt byborna är det ladans mjölkrum där mjölken kontrollerades när ladugården hade mjölkproduktion.
Sedan polisen började intressera sig för mjölkrummet har plastskynken satts upp på insidan av fönsterrutorna för att förhindra insyn.
Inuti byggnaden skymtas en helkaklad vägg och arbetsbord av metall.

http://www.expressen.se/gt/sa-fortsatter-polisens-jakt-pa-garningsman/
2015-06-22, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Min uppfattning är snarare att han tycker att det är nära till hands att det utvecklar sig till ett fiasko och att han är orolig för det. Han hoppas naturligtvis att han har fel; att det inte utvecklar sig till det.

Att han hoppas att litauerna är skyldiga förstår jag inte var du har fått det ifrån.

Om du ursäktar så är det nog du som slarvläser. Jag skrev att det INTE betyder att han hoppas att lithauerna är skyldiga.
2015-06-22, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Är det nån som vet vem/vilka poliser Leif GW syftar på när han talar om "I förening med att polisen läcker som ett såll och redan börjat lovorda sina insatser när "de löste mordet på Lisa Holm" blir det hela gediget olustigt."

Är det nån som skrivit något på Facebook eller Twitter? Sagt något i intervjuer som publicerats i media? Vad snackar karln om egentligen?

http://www.expressen.se/kronikorer/leif-gw-persson/omstandigheterna-som-gor-mig-orolig/

Undrar jag också, har inte hittat någon läcka, tvärtom, knäpptyst.
2015-06-22, 16:05
Medlem
flugzvamps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttad
Tvärtom....det om något inger förtroende!
Hade man haft väldiga framsteg att uppvisa hade allmänheten självklart fått mer respekt inför rättsväsendet om de fått reda på detta. Men har de inget intressant att säga inger det kanske mer förtroende att gömma sig bakom sekretess än att gå ut och berätta att man så här långt är osäker på det mesta.
2015-06-22, 16:06
Medlem
Någon som vet om Lisa hittades inlåst i en bod/lada? Vilka hade nyklar? Och bröt polisetna in sig i ladan för att leta?

Ps. Varför kommer det inte ut i tidninarna dödsorksak? Varför så tyst om detta fall?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in