Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-22, 15:39
Medlem
David-Humes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stina-Lina
Just det här att från första början sikta in sej på ett enda spår,tycker jag är ödesdigert för det stänger vägen till funderingar i alla andra riktningar. Jag undrar hur man utan nån som helst bevisning kan ha en "klar bild av vad som skett". Måste det inte finnas väl underbyggda skäl som också innebär att man funderar kritiskt över de slutsatser man drar?

Alltför snabba slutsatser utan att se åt något annat håll brukar inte vara så bra.?

Jag läste också på ett inlägg att de tre tagits med "på förhör i handbojor.Men vad jag kan minnas sa utredningsledaren att de inte belagts med handbojor och att de tagits in för att höras

Om man nu har satsat fel,då har man missat massor av tid att få rätsida på vad som skett LH.
Det vore fullständigt katastrofalt
Polisen har inte låst sig på ett spår utan jobbar fortfarande brett och har inte uteslutit alternativa gärningsmän.

Citat:
Samtidigt arbetar polisen brett för att inte avfärda andra spår eller alternativa gärningsmän.
– I normalfallet kan det dyka upp flera misstänkta personer. Visst kan det göra det. Man jobbar fortfarande brett med det här. Det kan komma analyssvar som gör att vi får upp något annat spår, säger polisens presstalesman Thomas Fuxborg.
http://www.expressen.se/gt/sa-fortsatter-polisens-jakt-pa-garningsman/

Men att bröderna skulle vara utsatta för en rasistisk poliskår och åklagarmyndighet som har häktat dem enbart för att de är litauer, som det mer och mer börjar antydas här, köper jag inte. Jag är säker på att där finns giltiga skäl till att de misstänktes, anhölls och så småningom häktades på sannolika skäl misstänkta för mord. Och kanske är dessa skälen faktiskt så starka att det snarare hade varit en skandal om de inte hade anhållits. Vem vet i nuläget?

De är belagda med handbojor tills de kommer in i förhörssalen där bojorna avlägsnas.
2015-06-22, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av reemka
Kan GW:s uttalande ha färgat av sig...?
GW har inte sagt att det är ett fiasko utan tvärtom att han hoppas att han har fel. Därför att det skulle vara för jäkligt om han har rätt.
2015-06-22, 15:40
Medlem
Tingsnotariens avatar
Ombuden har förelagts att inkomma med kostnadsräkningar vilket innebär att någon muntlig förhandling inte kommer att hållas.

Besked kan således komma idag.
2015-06-22, 15:41
Medlem
Kollaanristis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adminulator
Fiasko är iofs inte så tokigt, för att om det här är fel killar så kommer det inte vara lite fel killar utan katastrofalt fel killar - dvs, en hel del frågor om varför de enda utlänningarna togs in med hotbilder och extremt negativ inverkan i deras liv som följd, skadeståndsfrågor och kanske det som utgör fiaskot: Att det korrekta spåret är dött.
Jo, men man kan ju inte utgå från att dom inte arbetar på parallella spår samtidigt.
2015-06-22, 15:41
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Jag har svårt att förstå hur man redan nu kan känna sig ganska säker på att det är ett fiasko. Därmed inte sagt att det går att säga motsatsen; att rätt GM är häktade.

Men hur kan man med den lilla info som finns mena att det är ett fiasko? Hur kan man överhuvudtaget ha en bestämd åsikt om huruvida utredningen är på rätt väg, med rätt GM häktade?

Jag är enig med dig.

Men med ett litet tillägg: det här med häktningen är ju lite av en balansgång. Skulle Balterna nu bli frisläppta så är det ju inget som hindrar att dom inom kort blir häktade igen.
I takt med att analysresultaten trillar in så kan det hela utvecklas till ett mycket starkt ärende mot Balterna....såväl som att det kan fria dom?
2015-06-22, 15:43
Medlem
katws avatar
Mjölkrummet och de misstänktas bostad fortfarande avspärrat.

http://sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx?programid=97&grupp=22199&artikel=61 95415
2015-06-22, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
Ombuden har förelagts att inkomma med kostnadsräkningar vilket innebär att någon muntlig förhandling inte kommer att hållas.

Besked kan således komma idag.
Vad är skillnaden och för- och nackdelarna med muntlig resp. icke-muntlig förhandling?

PS. Du har DM.
2015-06-22, 15:44
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeMajk
är inte bara ett lock som ligger på utan hela utredningen har vakuumförpackats och hexametriskt tillslutits av åklagaren
åtgärder som knappast stärker allmänhetens förtroende för rättsapparaten

åklagaren uttalade i något sammanhang att man inte hade några andra misstänkta och polisen uttalade ung samtidigt att man inte bedrev spaning efter alternativa GM, därför kan man tänka att de är tvärsäkra på att tekniskt bevisning kommer att binda de häktade vid mordet

Tvärtom....det om något inger förtroende!
2015-06-22, 15:45
Medlem
kicki.swedens avatar
OM nu bröderna och kvinnan släpps, men fortfarande är intressanta för utredningen, kan polis/ domstol då ge dem typ utreseförbud? De är ju inte svenska medborgare men kanske fortsatt intressanta (och/eller misstänkta) fast satta på fri fot under den fortsatta utredningen.....
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skyffla
Vad är skillnaden och för- och nackdelarna med muntlig resp. icke-muntlig förhandling?

PS. Du har DM.

Vid en häktningsförhandling tycker jag det spelar mindre roll, eftersom det inte sker någon muntlig bevisupptagning. Däremot tycker jag att en häktad ska få chansen till det om det begärs, även om det inte gör någon skillnad i sak.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stina-Lina
Just det här att från första början sikta in sej på ett enda spår,tycker jag är ödesdigert för det stänger vägen till funderingar i andra riktningar. Jag undrar hur man utan nån som helst bevisning kan ha en "klar bild av vad som skett". Måste det inte finnas väl underbyggda skäl som också innebär att man funderar kritiskt över de slutsdaser man drar?

Alltför snabba slutsatser utan att se åt något annat håll brukar inte vara så bra.?

Om man nu har satsat fel,då har man missat massor av tid att få rätsida på vad som skett LH.
Det vore fullständigt katastrofalt

Jag känner mig övertygad om att det fortsatt pågår undersökning efter alternativ gärningsman. Någon annan kan också vara inblandad tillsammans med dess bröder.

I början på maj stals t.ex. en stor byggnadsställning från ladan. Den kan ju knappast nedmonterats, forslats bort och sålts utan något spår. Skulle man kunna tycka, men tydligen så har det gjorts.

Den utredningen måste väl fortfarande vara pågående.

Om jag förstått dom här organiserade stöldligorna rätt så bygger dom ofta på någon fastboende i Sverige som tipsar om intressanta objekt, sedan drar ligorna in för att stjäla för att snabbt försvinna ur landet. Tänker inte direkt på de här bröderna som tipsare utan på att de finns andra fastboende i lämplig region.

Det vore ju mer än korkat att själv se till att det stals från sin egen arbetsplats.
2015-06-22, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bikergirl
ja denne yrkesjägare har haft hundar i hela sitt liv, jag har lagt ut frågan till några från Mariestad om de hittar en koppling där med denna person, 1992 bodde han i Skövde och är född 1968. Trodde han var född 66 först men har fått en rättelse på detta. Att han har kopplingar till trakterna kring Blomberg vet jag redan. Vet att personen varit där och sökt,, nattetid. Vet inte så mycket mer i dagsläget, men kan inte släppa tanken...

Utveckla gärna mer och återkom när du får veta mer om personen. Min magkänsla säger mig att det spåret bränns...

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in