Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-22, 15:09
Medlem
reemkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av camling
Hehe ja verkligen. En random mördare har ju tid att åka fram och tillbaka för att inhämta lås. Boden ligger dessutom skymd från vägen så man måste ju då rimligen veta att den finns.
Men, om vi nu ska vara petiga (och det ska man väl) så är det en möjlighet. Inte troligt att GM "åkt fram och tillbaka", men GM kan ha haft det liggande i sin bil t.ex. Och nej, det känns fortfarande inte troligt, men du vet, "bortom allt rimligt tvivel" är det ju inte.
2015-06-22, 15:10
Medlem
Starbacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
Jag tänker inte sitta här och försvara samtliga åklagare då det finns exempel på åklagare som inte är särskilt objektiva alla gånger men jag vill tro att den absolut övervägande majoriteten tar sin objektivitetsplikt på allvar.

Det var skönt att vi slipper vidare tjaffs om det. Jag håller med dej till stor del.
2015-06-22, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Domstolarna synkroniserar knappast sina förhandlingar på det sättet. Skulle TR omhäkta kvinnan och HR släppa männen bör åklagaren rimligtvis besluta att kvinnan släpps, i annat fall bör försvaret överklaga omhäktningen. Det förutsätter att kvinnan fortfarande är misstänkt för att skydda sin make och svåger. Om det är någon annan hon misstänks skydda hamnar allt i annan dager.

Hur skulle det vara någon annan som hon misstänks skydda, i nuläget?
2015-06-22, 15:11
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av redlineoffside
Hela detta fall börjar sakteliga lukta prakfiasko, likt Palmerättegången i tingsrätten, Quick-saken och Joy Rahman.

Ska vi återigen se ett komplett haveri från brottsplats till dom?! Jag hoppas den tekniska bevisningen talar för att det är rätt folk som är häktade. Annars har svenska rättsväsendet inte så många chanser kvar att rentvå sitt anseende, om det inte är för sent redan.
Jag har svårt att förstå hur man redan nu kan känna sig ganska säker på att det är ett fiasko. Därmed inte sagt att det går att säga motsatsen; att rätt GM är häktade.

Men hur kan man med den lilla info som finns mena att det är ett fiasko? Hur kan man överhuvudtaget ha en bestämd åsikt om huruvida utredningen är på rätt väg, med rätt GM häktade?
2015-06-22, 15:14
Medlem
reemkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Jag har svårt att förstå hur man redan nu kan känna sig ganska säker på att det är ett fiasko. Därmed inte sagt att det går att säga motsatsen; att rätt GM är häktade.

Men hur kan man med den lilla info som finns mena att det är ett fiasko? Hur kan man överhuvudtaget ha en bestämd åsikt om huruvida utredningen är på rätt väg, med rätt GM häktade?
Kan GW:s uttalande ha färgat av sig...?
2015-06-22, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
Jag vet, men om hovrätten hinner ogilla kommer nog åklagaren inte ens försöka argumentera för att kvinnan ska häktas såsom på sannolika skäl misstänkt utan självmant begära att häktningen hävs, dvs. innan tingsrätten ens hinner ta ställning till om misstankegraden höjts.

Nä, skulle annat ske så måste det nog till att man hittat hennes DNA på olämpligt ställe
eller liknande.
2015-06-22, 15:16
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Domstolarna synkroniserar knappast sina förhandlingar på det sättet. Skulle TR omhäkta kvinnan och HR släppa männen bör åklagaren rimligtvis besluta att kvinnan släpps, i annat fall bör försvaret överklaga omhäktningen. Det förutsätter att kvinnan fortfarande är misstänkt för att skydda sin make och svåger. Om det är någon annan hon misstänks skydda hamnar allt i annan dager.

Det beror vad åklagaren har på kvinnan. Hon kan de facto bli fortsatt häktad för skyddande av brottsling, även om man I dagsläget inte vet vem brottslingen är.

Det beror ju lite på vad de anser att hon har gjort och ifall de nu imorgon kan styrka att hon har gjort det. Antagligen handlar det om undanröjande av bevis och då spelar det ingen roll vem hon undanröjer bevis åt.
2015-06-22, 15:18
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare

Best5ämd åsikt kanske man inte ska ha men spekulera fritt kring det kan man. Och det rejält, tycker jag:

http://www.expressen.se/kronikorer/leif-gw-persson/omstandigheterna-som-gor-mig-orolig/

Citat:
/.../I förening med att polisen läcker som ett såll och redan börjat lovorda sina insatser när "de löste mordet på Lisa Holm" blir det hela gediget olustigt. Man gör allmänhet och medier till medbrottsling för att peka ut personer vars skuld ännu återstår att bevisa, man äventyrar rättssäkerheten, man ökar risken för att misslyckas med sin utredning och att skada alla de närmast sörjande. Lisa, hennes familj, alla andra nära och kära. I värsta fall även några oskyldigt utpekade och deras anhöriga.
2015-06-22, 15:19
Medlem
MeMajks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av redlineoffside
Hela detta fall börjar sakteliga lukta prakfiasko, likt Palmerättegången i tingsrätten, Quick-saken och Joy Rahman.

Ska vi återigen se ett komplett haveri från brottsplats till dom?! Jag hoppas den tekniska bevisningen talar för att det är rätt folk som är häktade. Annars har svenska rättsväsendet inte så många chanser kvar att rentvå sitt anseende, om det inte är för sent redan.

Håller med dej om att det redan luktar illa
att efter så här lång tid efter att de haft mastodontavspärrningar där det säkrats teknisk bevisning , liket har hittats och ännu inte ett säkert uttalande från åklagare att det finns bevis som binder de MGM vid brottet är att så tvivel hos Svenska befolkningen att denna utredning verkligen har gått rätt till och frågetecken kommer att kvarstå och rättsväsendets anseende kommer att sjunka ytterligare
detta yppandeförbud är ju behändigt att gömma sig bakom om man känner att man trampar på gungfly
2015-06-22, 15:20
Medlem
Fiasko är iofs inte så tokigt, för att om det här är fel killar så kommer det inte vara lite fel killar utan katastrofalt fel killar - dvs, en hel del frågor om varför de enda utlänningarna togs in med hotbilder och extremt negativ inverkan i deras liv som följd, skadeståndsfrågor och kanske det som utgör fiaskot: Att det korrekta spåret är dött.
2015-06-22, 15:21
Medlem
skaraborgskan1982s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nybromannen
Som jag sagt förut så kan ju Gm gått med bland Mp och på så sätt drivit på dem att det är Litauerna som är suspekta och misstänkta.
Så kan det absolut ha varit. Det är absolut inte omöjligt.
2015-06-22, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av camling
Nä, hon hade jobbat mer än så. Och det räcker väl med ett par ggr för att veta vad som finns i ett café. Inbrott för husgeråd, kaffe och blå koppar men inte växelkassa? Inga direkt giriga gärningsmän. Kanske kaffet var slut hos Litauerna?

PS: Detta är med lite ironi i med tanke på alla andras sneda teorier!
Från GP:

Citat:
När renoveringen av Café på Kloster var klar tidigt förra våren behövde ägaren L*na Sv*dung hjälp med städningen. Kvinnan som nu är misstänkt för skyddande av brottsling anlitades då för uppgiften.

– Hon rekommenderades av vår fastighetsägare och jobbade vid tre tillfällen förra våren men sedan behövde vi inte henne mer helt enkelt. Jag har väl sett henne vid ett tillfälle i vår.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in