2015-06-22, 14:37
Medlem
Vingummis avatar
Försöker här igen i hopp om svar.

Köpt ett par begagnade AE som är i stort behov av en omsulning, helsulning enligt min bedömning. Har ni några tips på en pålitlig skomakare som gör detta till bra pris i Stockholm eller Norrort? Inte något skit med andra ord.

Tack på förhand!
Citera
2015-06-22, 15:13
Medlem
giroufs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vingummi

Köpt ett par begagnade AE som är i stort behov av en omsulning, helsulning enligt min bedömning. Har ni några tips på en pålitlig skomakare som gör detta till bra pris i Stockholm eller Norrort? Inte något skit med andra ord.

Tack på förhand!

Vat motiverar just en helsulning, gummisula?

Grafford på Humlegårdsgatan 14. 1300kr, JR ekbarksgarvad lädersula alternativt dainite.
Bäckmans på Nybrogatan 23. 1600kr, någon lädervariant från portugal alternativt dainite + skoblock.
Citera
2015-06-22, 15:29
Medlem
Vingummis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av girouf
Vat motiverar just en helsulning, gummisula?

Grafford på Humlegårdsgatan 14. 1300kr, JR ekbarksgarvad lädersula alternativt dainite.
Bäckmans på Nybrogatan 23. 1600kr, någon lädervariant från portugal alternativt dainite + skoblock.
Jag kanske helt enkelt blandar ihop hel- och halvsulning. Jag behöver byta klack och sula, alltså delen som tar i marken helt enkelt. Då kanske en halvsulning endast är nödvändigt?

Har hört mycket gott om JR, rimligt pris dessutom. Tack!
Citera
2015-06-22, 15:42
Medlem
giroufs avatar
Citat:
Jag kanske helt enkelt blandar ihop hel- och halvsulning. Jag behöver byta klack och sula, alltså delen som tar i marken helt enkelt. Då kanske en halvsulning endast är nödvändigt?

Har hört mycket gott om JR, rimligt pris dessutom. Tack!

Halvsulning byter du slitdelen av sulan kan kombineras med klackning men inget krav.
Helsulning byter du hela sula även delen som ligger som grund till klacken.

Helsulning är något jag skulle vilja kalla ett lyxingrepp på lädersulor men ofta ett krav vid gummisulor.
Citera
2015-06-23, 09:26
Medlem
Point Blanks avatar
Citat:

Tack på förhand!

Framåt Skomakeri i Gamla Stan är riktigt duktiga och trevliga, har inte koll på exakt pris men de brukar ha bra priser generellt. Fråga gärna om en helsulning behövs så får du en ärlig bedömning.
Citera
2015-06-25, 18:31
Medlem
orzion-2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bartender1
Hel eller halv-omsulning
Citat:
Ursprungligen postat av AlisterG
Ja då inga problem, och det fixar man med vanlig halvsulning. Men använd inte skorna innan du lagat de helst, onödigt slita på innanmätet i onödan.
Tack, postat iväg dem till skomakaren nu så får vi hoppas att det blir bra!
Citera
2015-06-27, 12:21
Medlem
kinesarsles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Casaba
Fråga angående skokräm.

Ska kräma och putsa upp ett par svarta Herring Knightbridge. Någon som har en tanke om hur det funkar att använda mörkbrun Saphir på dessa tillsammans med svart polish (alternativt även mörkbrun polish)? Har ingen överdriven lust att springa ut och köpa svart skokräm då dessa är de enda svarta jag vårdar, samtidigt vill man ju inte sabba färgen helt.

Någon som har några erfarenheter?
Just svarta skor vill man ju ska vara ordentligt svarta. Att inte köpa svart kräm är att vara dumsnål. Om en brun sko får en lite annan nyans gör inte så mycket, men en svart sko ska vara just svart.
Citera
2015-06-30, 13:52
Medlem
kinesarsles avatar
En sak har jag funderat lite på.

När man köper bespoke så görs en läst av din fot, och när den sedan är gjord kan man beställa nya skor gjorda på just den lästen. Det är ju dock lästen som till stor del avgör skons utseende. Hur styr man detta när man beställer bespoke?
Citera
2015-07-01, 00:13
Medlem
AlisterGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kinesarsle
En sak har jag funderat lite på.

När man köper bespoke så görs en läst av din fot, och när den sedan är gjord kan man beställa nya skor gjorda på just den lästen. Det är ju dock lästen som till stor del avgör skons utseende. Hur styr man detta när man beställer bespoke?

Du väljer vilken lästform du ska ha. I regel har tillverkaren ett antal grundläster som du väljer mellan, och dessa anpassas sedan efter din fot, genom att material slipas bort och byggs på med fittings (läderbitar som limmas på och slipas till rätt form). Ju krångligare fot du har, desto mer måste utseendet anpassas efter det.
Citera
2015-07-01, 00:17
Medlem
kinesarsles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlisterG
Du väljer vilken lästform du ska ha. I regel har tillverkaren ett antal grundläster som du väljer mellan, och dessa anpassas sedan efter din fot, genom att material slipas bort och byggs på med fittings (läderbitar som limmas på och slipas till rätt form). Ju krångligare fot du har, desto mer måste utseendet anpassas efter det.
Ok, så om jag beställer bespoke av exempelvis Vass så kan jag utan problem beställa nya skor som har samma form utan att behöva prova ut dem under tillverkningen, men om jag vill ha en annan form måste jag göra om allt?

Du kanske även kan svara på en annan fråga jag ställde tidigare. Jag har C&J Northcote och Exmoor. Båda har samma läst och är samma storlek, men de känns väldigt olika på fötterna. Har du någon förklaring? Visst, det är boots respektive lågskor, men jag tycker inte det borde kunna förklara den stora skillnaden.
Citera
2015-07-02, 10:39
Medlem
final_cuts avatar
Har ett par boots i burgundy som helt tappat sin färg pga ett äventyr i gyttjan i vintras. De är bara ljusare nyans av brun nu, hur återställer jag den ursprungliga färgen? Skofärg eller skokräm... eller är det samma sak?
Citera
2015-07-02, 11:22
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av final_cut
Har ett par boots i burgundy som helt tappat sin färg pga ett äventyr i gyttjan i vintras. De är bara ljusare nyans av brun nu, hur återställer jag den ursprungliga färgen? Skofärg eller skokräm... eller är det samma sak?

Skofärg är permanent medan skokrämens färg falnar och måste bättras på kontinuerligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in