Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-22, 14:14
Medlem
NightskyInfinitums avatar
Nu pekar väl det mesta på att Att dem 3 anhållna kommer att släppas fria. Eller vad tror ni?
Nu undrar man ju hur polisen jobbar vidare med fallet. Jag får bara rysningar och obehag då jag tänker på det här, vad kan ha hänt henne, varför just hon. Förmodligen rör det sig om en fullblodspsykopat, som säkert har mördat förr
2015-06-22, 14:18
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Starback
Som en av advokaterna sa: "att bo nära en fyndplats har inget som helst bevisvärde". Både du
och jag blir förhoppningsvis klokare i eftermiddag då det förhoppningsvis kommer att skingras
en del besvärande dimmor.

Där håller jag med advokaten att en sådan omständighet inte ska ges en avgörande betydelse, däremot kan det spela in såtillvida att det ger en viss lokalkännedom m.m. Ser man emellertid omständigheten sett i ett vakuum är det inget som ger särskilt högt bevisvärde nej.
2015-06-22, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sommarsune
Nej, men om den dragit iväg såna sträckor är det rätt kört att hitta den. Den kan ju ha dragit i vilken riktning som helst. Man går en bit och ropar och hoppas katten ska höra ens röst och ta rätt riktning. Är den så långt bort att det inte funkar så får man hoppas att den hittar hem själv (det brukar de göra) eller sätta in en annons i tidningen/sprida ryktet bland grannarna att katten är borta.

...eller också går man ut och tittar uppe i höga träd och under gamla lagårdar och andra skrymslen för att se om man hittar någon skrämd katt där.....en kilometer?? ..katter brukar ha ett revir på minst 2 kilometer....flera mil om det gäller okastrerade katter...visserligen har du rätt i sak...men i alla fall jag skulle ändå leta ordentligt först innan jag satte igång med annat...I det här speciella fallet så kan man ju tänka sig att ens katt sprungit och gömt sig någonstans...så mycket folk som helt plötsligt vällde in på så kort tid. Nej, hade dom letat efter katter utan att ens ha någon...då hade det verkat lite märkligt...men nu hade dom ju en i alla fall...en gåva från snickarnas mamma, katten Bagheera, (varför dom tog med sig den katten till Sverige, istället för att låta mamman passa den i Litauen tills dom kom hem igen, vet jag förstås inte....)
2015-06-22, 14:19
Medlem
Starbacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenkeEdge
Det var ju en norrman som skrev i tråden att han hade en anhörig som blivit mördard och att det tog flera veckor för dom att färdigställa analyserna ifrån obduktionen.

Det fungerar inte som CSI på tv direkt.

Sen kan BO ha blivit överraskad och inte haft möjlighet att göra tillräckligt med motvåld för att få MGM`s dna under naglar.
Jaha. Vad vet jag? Om man blir fångad av armar eller händer bakifrån så tror jag att man med sina egna våfflor nog försöker avlägsna den främmandes grepp. Med eller utan framgång. Och i båda fallen uppstår nagelskrap om inte GM använde handskar förstås. Men var han så välövervägd? Var
det så in i detalj planerat, tror du?
2015-06-22, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trapizo
...eller också går man ut och tittar uppe i höga träd och under gamla lagårdar och andra skrymslen för att se om man hittar någon skrämd katt där.....en kilometer?? ..katter brukar ha ett revir på minst 2 kilometer....flera mil om det gäller okastrerade katter...visserligen har du rätt i sak...men i alla fall jag skulle ändå leta ordentligt först innan jag satte igång med annat...I det här speciella fallet så kan man ju tänka sig att ens katt sprungit och gömt sig någonstans...så mycket folk som helt plötsligt vällde in på så kort tid. Nej, hade dom letat efter katter utan att ens ha någon...då hade det verkat lite märkligt...men nu hade dom ju en i alla fall...en gåva från snickarnas mamma, katten Bagheera, (varför dom tog med sig den katten till Sverige, istället för att låta mamman passa den i Litauen tills dom kom hem igen, vet jag förstås inte....)

1 kilometer från bostaden är väl också en trådsanning, kan ju lika gärna varit 100m, för allt vad vi vet.
2015-06-22, 14:21
Medlem
Citat:
Som en av advokaterna sa: "att bo nära en fyndplats har inget som helst bevisvärde". Både du
och jag blir förhoppningsvis klokare i eftermiddag då det förhoppningsvis kommer att skingras
en del besvärande dimmor.

Det verkar som en bra försäljare kan pracka på folk vad som helst. Det advokater säljer är; ord!

Just nu förbereder de rättegång, och ser till att göra det enklare för sig och klienterna med att påminna oss alla om att det är åklagaren som har bevisbördan. Med lite draghjälp från media blir det stenkoll på bevisningen och senare på tingsrättens bevisvärdering och beaktande rimliga tvivel. Märkvärdigare än så är det inte!
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NightskyInfinitum
Nu pekar väl det mesta på att Att dem 3 anhållna kommer att släppas fria. Eller vad tror ni?
Nu undrar man ju hur polisen jobbar vidare med fallet. Jag får bara rysningar och obehag då jag tänker på det här, vad kan ha hänt henne, varför just hon. Förmodligen rör det sig om en fullblodspsykopat, som säkert har mördat förr

Jag har faktiskt ingen aning. Alltjämt pekar det nog på att de kommer hållas kvar eftersom allt vi har att gå på är tingsrättens beslut, men visst det kan bli så att hovrätten bifaller deras överklaganden.
Medlem
MeMajks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av camling
Jag håller också allt öppet. Men jag tycker många förbiser att någon har tillgång till nyckel - där polisen fick bryta sig in. Där gjordes fynd (vi vet ju inte var de hittade Lisa än). Är knappast en random MG som åker förbi och begår brott. Nyckeln till skjulet/boden är ganska avgörande - anser ju jag. Sedan får andra tycka vad de vill.

(FB) 17-åriga Lisa försvann 2015-06-07 i Lidköpingstrakten. (Sammanfattning i trådstart)
2015-06-22, 14:24
Medlem
krackelerars avatar
Citat:
Jaha. Vad vet jag? Om man blir fångad av armar eller händer bakifrån så tror jag att man med sina egna våfflor nog försöker avlägsna den främmandes grepp. Med eller utan framgång. Och i båda fallen uppstår nagelskrap om inte GM använde handskar förstås. Men var han så välövervägd? Var
det så in i detalj planerat, tror du?
Skulle det förvåna dig om ett par hantverkare bär eller har ett par handskar tillhands?
Du är en imbecill synligt utan arbets och livserfarenhet, dina mediokra inlägg bevisar detta för alla och envar.
2015-06-22, 14:24
Medlem
Beatass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sommarsune
Klart man skulle ut och söka efter sin katt om den inte kom hem. Särskilt om det var en väldigt ung katt. Men man skulle inte gå särskilt långt utan gå en bit åt olika håll och ropa efter kissen. Om jag har förstått saken rätt så var de en kilometer bort från hemmet när de sökte katten. Det är inte rimligt.

Samtidigt som det inte är helt otroligt att de var oroliga att söket skulle skrämma bort katten ännu längre från deras hem. Förutsatt att de är oskyldiga så kan de ha trott att Lisa inte fanns i området alls och då blir katten viktigast för dem.
2015-06-22, 14:25
Medlem
djembelelles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zeffa
1 kilometer från bostaden är väl också en trådsanning, kan ju lika gärna varit 100m, för allt vad vi vet.
Ja, hundra meter är min erfarenhet av våra katter. Och vart ger man sig och letar ute på landsbygden? Landsbygden är stor.... Folk som tror att man går och letar efter katter på landet bor antagligen i stan...
2015-06-22, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeMajk
(FB) 17-åriga Lisa försvann 2015-06-07 i Lidköpingstrakten. (Sammanfattning i trådstart)

Att hitta ett Fynd innebär ju inte att detta fynd är knutet till fallet som just nu utreds, kan ju vara så enkelt som att man tror det har betydelse men sedan avförs såsom inadekvat för utredningen.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in