Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-22, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
Är inte kattletandet en s.k. trådsanning?
Det var jag som ställde frågan om vart bröderna befann sig då de samtalade med Missing People. Då nämndes det att det var i samband med att de letade efter en försvunnen katt. Men det verkar vara ett rykte i tråden och inget som nämnts i tidningarna.
2015-06-22, 14:06
Medlem
reemkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BunkaRulle
Det är inget fel i att bry sig om sina katter. Det är inte så att vi skiter i våra katter, men de klarar sig själva kring större gårdar. De fyller sin funktion och det kan jag väl också tycka att bröderna borde känna om de nu har arbetat i den miljön i två år.
Kattungar är sånt du får med i köpet av gården och inte genom en fin annons i dagstidningen.
Har ett starkt minne av att det stod i AB:s intervju av brödernas mamma eller kvinnans mamma, att det var hon som gett katten åt dem (på nåt sätt, hon är väl rimligen i Litauen...?). Så 1) den har inte följt med gården och 2) bröderna är inte svenska bönder, de kanske aldrig har ägt en katt förr.
2015-06-22, 14:06
Medlem
Om det nu var så att kroppen hittades i ett utrymme som var låst och det var mgm och kanske någon till som hade nyckel dit, räcker det kanske för att hålla dom häktade?
2015-06-22, 14:07
Medlem
krackelerars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sommarsune
Nej, men om den dragit iväg såna sträckor är det rätt kört att hitta den. Den kan ju ha dragit i vilken riktning som helst. Man går en bit och ropar och hoppas katten ska höra ens röst och ta rätt riktning. Är den så långt bort att det inte funkar så får man hoppas att den hittar hem själv (det brukar de göra) eller sätta in en annons i tidningen/sprida ryktet bland grannarna att katten är borta.
Visst, de litauiska bröderna skulle satt upp lappar på att deras lilla kissemiss var bortsprungen samtidigt som en flicka som sommarjobbade några veckor på kafét försvunnit.
Undrar hur stort intresset för litauernas katt hade varit hos lokalbefolkningen?
Det var nog bara litauerna själva som av någon besynnerlig anledning var intresserad av att föra fram en "katthistoria" just då.
De ville informera sig, tjuvlyssna, vilseleda, efter några år i Sverige förstår de nog en hel del av vad som sägs även om de kanske ogärna talar svenska med omgivningen.
Kan fö. finnas anledning till detta också, har man inte rent mjöl i påsen, kanske stjäl på orten vill man hålla omgivningen på behörigt avstånd. Då är språkförbistring en utmärkt ursäkt att ta till.
2015-06-22, 14:07
Medlem
Starbacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
Där är vi helt eniga.

Nu är emellertid inte misstankegraden noll och viss bevisning verkar finnas men ponera att analyser av teknisk bevisning kommer in som pekar ordentligt åt ett annat håll, ja då hoppas jag att de släpps omedelbart.

Som en av advokaterna sa: "att bo nära en fyndplats har inget som helst bevisvärde". Både du
och jag blir förhoppningsvis klokare i eftermiddag då det förhoppningsvis kommer att skingras
en del besvärande dimmor.
2015-06-22, 14:08
Medlem
reemkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trapizo
En kilometer är ju inget för en kisse!
Jo, det är det faktiskt. Särskilt om det är en ung katt, som jag förstått att detta är. Runt 300 m från hemmet är normalt.
2015-06-22, 14:08
Awaiting Email Confirmation
Detta är första leta katt kommentaren. (FB) 17-åriga Lisa försvann 2015-06-07 i Lidköpingstrakten. (Sammanfattning i trådstart)
2015-06-22, 14:10
Medlem
djembelelles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trapizo
En kilometer är ju inget för en kisse!
Jag bor på landet och har ett par katter. Katter går inte långt från hemmet utan verkar ha som ett revir de inte lämnar. Och nu menar jag typ hundra meter. Undantag okastrerade hanar. Katter kommer och går som de vill. Inte konstigt om en katt är borta några dar. De kommer tillbaka.
2015-06-22, 14:10
Medlem
pancoitalianos avatar
Ingen som vet något om föräldrarnas bakgrund och eventuella ovänner?

Känns som sagt lite konstigt att mycket lite teknisk bevisning finns, ok, vi säger GM dödade henne av misstag, fick panik, dumpade kroppen...tänker mig att spår lämnas när man gör saker i panik. Nu verkar det snarare som om GM städat undan så mycket som gått.
2015-06-22, 14:11
Medlem
MeMajks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allan-Ledin
Om det nu var så att kroppen hittades i ett utrymme som var låst och det var mgm och kanske någon till som hade nyckel dit, räcker det kanske för att hålla dom häktade?
Framgår ingenstans om "utrymmet" var låst när /om Lisa dumpades där och GM sedan drog i patenten på låset det ser ut att vara standardlås på de dörrar som länkats här i tråden
2015-06-22, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Allan-Ledin

Jag hoppas polisen kollar upp historiken för den byggnad Lisa hittades i.
En fd användare av byggnaden känner ju till denna , dessutom kan han kanske fortfarande ta sig in i byggnaden.
2015-06-22, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av reemka
Om du nu läst allt så noga så har du också noterat att det inte är så många som hävdar att litauerna är oskyldiga, men vi är ett antal som håller det öppet, att möjligheten finns att de är oskyldiga. Ganska stor skillnad!
Jag blir prillig på att helt vanliga beteenden plötsligt anses väldigt konstiga, t.ex att vara ute och leta efter en liten katt, det gör "man" inte när man bor på landet. Vad är det för bullshit? Sakligare argument än så får man allt presentera om jag ska frångå min tanke att möjligheten finns, att de är oskyldiga, utifrån vad allmänheten hittills fått veta.

Jag håller också allt öppet. Men jag tycker många förbiser att någon har tillgång till nyckel - där polisen fick bryta sig in. Där gjordes fynd (vi vet ju inte var de hittade Lisa än). Är knappast en random MG som åker förbi och begår brott. Nyckeln till skjulet/boden är ganska avgörande - anser ju jag. Sedan får andra tycka vad de vill.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in