Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-22, 13:52
Medlem
Starbacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
Men det handlar om häktningsgrunderna inte misstankegraden kring huruvida personen begått brottet eller inte.
Ok. Men är misstankegraden noll och bevis saknas så hoppas jag att dom släpps.
BTW: var kommer uppgifterna om styckning ifrån? Jag vill veta om det är sant eller inte.
Åtminstone det kunde ju polisen gå ut med. Det gick bra i faller Vatchareeya Bangsuan
i Boden, att gå ut med fakta runt styckningen. Varför det är omöjligt nu, vetifan.
Det är en viktig detalj för fallets upplösning eftersom ifall uppgifter om en makaber styckning
är sanningsenliga kan betyda följande: om flickans händer inte har hittats så blir det omöjligt att genom nagelskrap få klarhet om gärningsmannen. Om nagelskrap har säkrats så borde det ha varit klart tills i eftermiddag om det är brödernas DNA under naglarna eller inte.
Jag är inte ute efter att blåsa under ett rykte om styckning. Jag tro0r inte det men kan ha fel. Jag
fick däremot en hint som personligt meddelande till min inkorg från en låtsad uppjagad forumist (har raderat det) som i låtsad upphetsning försökte inbilla mej att ryktet om styckning stämde.
Hen måste ha trott att jag var sinnesslö eller nåt.
Senast redigerad av Starback 2015-06-22 kl. 13:56.
2015-06-22, 13:53
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Starback

Där är vi helt eniga.

Nu är emellertid inte misstankegraden noll och viss bevisning verkar finnas men ponera att analyser av teknisk bevisning kommer in som pekar ordentligt åt ett annat håll, ja då hoppas jag att de släpps omedelbart.
2015-06-22, 13:54
Awaiting Email Confirmation
Har dom verkligen sagt att dom letade efter katt? Även fast det inte håller i rättegång , så fattar iallafall jag att dom ljuger och att dom är gärningsmännen.

Case closed.
2015-06-22, 13:55
Medlem
skaraborgskan1982s avatar
Jag tycker ändå att det är makabert och konstigt att gärningsmännen inte skulle prata om det med någon angående Helena-mordet.

I fallet med Lisa har du rätt i att ingen vet vad som hänt henne.
Men kompisar kan ju ha noterat om hon verkade nedstämd, någon som betett sej illa mot henne mm. Sånt man inte tror har nån betydelse. Tror helt säkert de gjort det också. Håller med om att det är bra att man hittat Lisa för det kan förhoppningsvis leda till att man kan finna en GM och de anhöriga behöver inte leva i ovisshet.
Kan iaf. Inte förstå och tro att en GM är helt tyst eller inte involverar någon mer som heller inte pratar. Jag menar det snackas en himla massa skit på byn. Och jag tror man ska beakta kopplingar i jakten på GM. Inte nödvändigtvis mellan Helena-mordet och Lisa. Utan då menar jag mest utredningen om GM vad gäller Lisa.
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Gällande Helena-fallet så är det inte troligt att många känner till vad som hände henne denna natt för 23 år sedan förutom de inblandade. Kanske endast GM vilka jag personligen tror att de var två st.

Du har helt rätt i att det inte får bli på samma sätt gällande de som låg bakom Lisas försvinnande och död. Till skillnad mot 1992 har åtminstone BO:s kvarlevor anträffats och att hon kommer att få en grav.

När det gäller BO på Blombergs säteri så har jag svårt att se vad hennes bekanta skulle kunna hjälpa till med? Hennes vänner skulle naturligtvis inte skydda någon så att den skyldige/de skyldiga skulle gå fria men vad vet hennes vänner? Problemet är att ingen utomstående vet vad som hände henne efter kl. 18.23 den 7 juni.

Som barn kom jag att vistas en hel del i trakterna av det då idylliska och fridfulla Kinnekulle p g a kusiner och andra släktingar, men detta var i en numera förlorad värld.
2015-06-22, 13:55
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skeleye
Har dom verkligen sagt att dom letade efter katt? Även fast det inte håller i rättegång , så fattar iallafall jag att dom ljuger och att dom är gärningsmännen.

Case closed.

Är inte kattletandet en s.k. trådsanning?
2015-06-22, 13:57
Medlem
reemkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av camling
Till Vresrosen: Tyvärr är det ingen som tar till sig logiska resonemang i tråden längre
Naturligtvis har inte katten råkat springa bort ett antal ggr på en vecka under MP-sök. Håller med dig - knappast katt de ute och letar.

Jag har läst om Lisa sedan första kvällen 7 juni och sett på vägen hur folk "glömt" eller missat den lilla fakta som finns och det har nu blivit spekulationer utan dess like.
Har också sett expressens livesändningar och det har många också missat. Ändå uttalar man sig om att Litauerna är oskyldiga - det finns det ingen som vet i det här läget.

Många har också missat att en polishund markerade på Litauernas bil redan söndag natt - ev därför de sedan topsades. I tråden har det sagts att, varför topsade sig Litauerna frivilligt om de nu gjort nåt. Vem har sagt det var frivilligt - polisen kan ha ringt juoråklagaren och bett om tillstånd för DNA-prov...

Så näe - de seriösa har lämnat tråden och inväntar mer fakta från provsvar...
Om du nu läst allt så noga så har du också noterat att det inte är så många som hävdar att litauerna är oskyldiga, men vi är ett antal som håller det öppet, att möjligheten finns att de är oskyldiga. Ganska stor skillnad!
Jag blir prillig på att helt vanliga beteenden plötsligt anses väldigt konstiga, t.ex att vara ute och leta efter en liten katt, det gör "man" inte när man bor på landet. Vad är det för bullshit? Sakligare argument än så får man allt presentera om jag ska frångå min tanke att möjligheten finns, att de är oskyldiga, utifrån vad allmänheten hittills fått veta.
2015-06-22, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trapizo
En kilometer är ju inget för en kisse!

Nej, men om den dragit iväg såna sträckor är det rätt kört att hitta den. Den kan ju ha dragit i vilken riktning som helst. Man går en bit och ropar och hoppas katten ska höra ens röst och ta rätt riktning. Är den så långt bort att det inte funkar så får man hoppas att den hittar hem själv (det brukar de göra) eller sätta in en annons i tidningen/sprida ryktet bland grannarna att katten är borta.
2015-06-22, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Tack för ett utmärkt inlägg, jag har börjar bli orolig för hur det står till med folk!

Det talas om rasism i stället för brottslighet; inom vissa grupper. Det är ett bekymmer med utländska brottslingar och ligor som söker sig till Sverige. Men det diskuteras inte, då folk hellre tar brottsligheten än debatten!

Att Litauerna blivit topsade är inget konstigt, särskilt inte när de har så många beröringspunkter med platserna som är aktuella för där Lisa försvann. Svårt att tro att de skulle våga vägra när de blev tillfrågade om DNA prov.

Det är till och med så märkligt att AJ förtalas när han lämnar in en handske. Det kommer bli intressant att få ta del av hans förhör, och om dessa Litauer kan tillräckligt med svenska för att uppfatta olika arbetsuppgifter. AJ har säkert noterat var och när de arbetat, om inte annat för att beräkna lönen.

Ja här är en länk till svt.se (om den funkar). Skrevs 7 juni 2015. Jag skrev inlägg om den förut men ingen brydde sig. Visar att folk här inte vill tänka brett längre
http://www.svt.se/nyheter/over-halften-av-alla-bostadsinbrott-och-bilstolder-sker-av-internationella-ligor
2015-06-22, 13:59
Medlem
kejsarinnakanels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av massepojken
Ok, så vi har alltså ett gäng mindre nogräknade grisfarmare i Sverige som tar emot döda kroppar mot en liten extraslant. Detta är dessutom välkänt i kriminella kretsar?

Har jag fattat detta korrekt?8

Hur lång tid kan det ta för låt oss säga 5 grisar att mumsa upp en människa? Finns det några youtube klipp på detta fenomen?
Och ett större antal grisiga människor med sjuka fantasier. Sätt på en film.
2015-06-22, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
Är inte kattletandet en s.k. trådsanning?

Det undrar jag med. Finns det någon källa på att dom letade efter en katt?
2015-06-22, 14:01
Medlem
HenkeEdges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Starback
BTW: var kommer uppgifterna om styckning ifrån? Jag vill veta om det är sant eller inte.
Åtminstone det kunde ju polisen gå ut med. Det gick bra i faller Vatchareeya Bangsuan
i Boden, att gå ut med fakta runt styckningen. Varför det är omöjligt nu, vetifan.
Det är en viktig detalj för fallets upplösning eftersom ifall uppgifter om en makaber styckning
är sanningsenliga kan betyda följande: om flickans händer inte har hittats så blir det omöjligt att genom nagelskrap få klarhet om gärningsmannen. Om nagelskrap har säkrats så borde det ha varit klart tills i eftermiddag om det är brödernas DNA under naglarna eller inte.
Jag är inte ute efter att blåsa under ett rykte om styckning. Jag tro0r inte det men kan ha fel. Jag
fick däremot en hint som personligt meddelande till min inkorg från en låtsad uppjagad forumist (har raderat det) som i låtsad upphetsning försökte inbilla mej att ryktet om styckning stämde.
Hen måste ha trott att jag var sinnesslö eller nåt.

Det var ju en norrman som skrev i tråden att han hade en anhörig som blivit mördard och att det tog flera veckor för dom att färdigställa analyserna ifrån obduktionen.

Det fungerar inte som CSI på tv direkt.

Sen kan BO ha blivit överraskad och inte haft möjlighet att göra tillräckligt med motvåld för att få MGM`s dna under naglar.
2015-06-22, 14:01
Medlem
Tingsnotariens avatar
Det enda jag har hört ang. en katt är att en granne eller någon i området berättade att de tagit hand om en hemlös katt.

Huruvida de letade efter denna under tiden som polisen letade efter Lisa vet jag inte, men jag gissar att det är en trådsanning.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in