2015-06-22, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
....
Det är ett så typiskt knep, att ta till kattungar och hundvalpar för att göra sig ett ärende i närheten av de som söker efter Lisa. Litauerna måste ha varit chockade över sökinsatsen och samtidigt angelägna att få information. Det var just när de strök omkring i området som Lisa hittades, misstankarna föll på dem, och centralt i varför de plockades in av polisen.
....

....men nu hade dom faktiskt en katt ändå!!
2015-06-22, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beatas
Eeeeh, bara det faktum att du kallar det lantismiljö visar hur dåligt insatt du är i ämnet. Klart att människor bryr sig om sina husdjur, i de flesta fall.

Där jag är uppväxt, kallas såna som mig fortfarande för "dräng". Katter klarar sig utmärkt på egen hand och det handlar inte om att vi struntar i dem, vi tar bara bättre hand om våra hundar som är i större behov av det.
2015-06-22, 13:18
Medlem
reemkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BunkaRulle
I lantismiljö brukar katter få ränna som de vill utan att man bryr sig. Det är sällsynt med bönder som värnar om sina katter, speciellt i en situation där man i samma område samtidigt söker efter en försvunnen flicka.
Fast nu är ju inte litauerna bönder. Jag tycker inte det känns det minsta konstigt att folk är ute och letar efter sin katt, oavsett om det är på landet och kanske särskilt när det är drivor med folk ute som kan ha skrämt iväg den. Inte alla skiter i sina husdjur.
2015-06-22, 13:19
Moderator
blomvattnares avatar
Angående kunden på lördagen...jag hittade ett uttalande från caféägaren, men har bestämt för mig att jag har sett det i något annat sammanhang också.

Citat:
Det har förekommit spekulationer i medier om att en besökare på kaféet skulle ha betett sig misstänkt under lördagen innan Lisa Holms försvinnande. Men Lena Svedung säger att det inte hänt något utöver det vanliga.

- Jag har pratat med Lisas mamma om det här, och det är inget som varit mer ovanligt än något annat. Den personen var som personer i allmänhet kan vara ibland - besvärliga. Jag skulle faktiskt vilja dementera de uppgifterna, det har inte hänt något så avvikande eller onormalt här att det skulle ha med försvinnandet att göra, det kan jag inte tänka mig.

Lena Svedungs dotter jobbade också på kaféet under helgen, och inte heller hon har sett något onormalt.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/lisa-ar-en-valdigt-glad-och-trevlig-flicka/
2015-06-22, 13:20
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
Yppandeförbud eller inte yppandeförbud så förstår jag inte advokaten när hon säger att åklagaren uttalar sig i media. Det enda uttalandet skedde innan förra häktningsförhandlingen för omkring en vecka sedan och var endast att det för närvarande saknas teknisk-bevisning men att det förelåg övriga omständigheter som gjorde att misstankegraden höjdes.

Thats it.

Idag fick vidare åklagaren frågan angående den tekniska bevisningen.

"Vice chefsåklagare Lars-Göran Wennerholm säger till Aftonbladet att han inte tagit del av överklagandena och inte heller kallats till hovrätten.

Om det blir en ny förhandling i dag, säger han, så har åklagarsidan möjlighet att presentera eventuella nya bevis.

Men om de fått några svar från den tekniska utredningen eller obduktionen vill han inte berätta.

– Vi kommenterar ingenting sådant
"

Det är således locket på från alla håll. Det är av denna anledningen som jag tycker advokaten är lite gnällig när hon säger att åklagaren uttalar sig om fallet (låt vara att det kan vara taktik från hennes sida).
Vid häktningsförhandlingen i TR närvarade en tolk per telefon. AB:s försvarare hemställer om att häktningsförhandlingen hålls på plats och att, förutom AB själv, en tolk är personligen närvarande i domstolen. - Är detta något som i rättssäkerhetens och objektivitetens namn bör kunna beviljas av HR, eller kommer HR att döma endast på handlingarna, dvs utan att höra mer i detalj vad de häktade har att säga till sitt försvar?
Medlem
reemkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MegaTant
Menar du att litauerna "sitter inne" och får skydd för att de vet nogåt om fallet? AJ syftar på det samma, tolkar jag.
Jag tror det syftas på den lynchmobb som skulle vilja komma åt dem om de kom ut nu.
Medlem
MeMajks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Starback
För dej som väntar på resultatet av omprövning av häktningen vid Göta hovrätt så påstår lokalredaktioner i Skaraborg att Hovrättens beslut kommer att presenteras i eftermiddag. Fan trot. Men hoppas kan man ju göra.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=97&artikel=6194154

de kommer inte att få någon omprövning hovrätten är en ganska mesig instans och kommer inte att ifrågasätta tingsrättens beslut
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av reemka
Fast nu är ju inte litauerna bönder. Jag tycker inte det känns det minsta konstigt att folk är ute och letar efter sin katt, oavsett om det är på landet och kanske särskilt när det är drivor med folk ute som kan ha skrämt iväg den. Inte alla skiter i sina husdjur.

Egentligen är det ju konstigt att bröderna alls uppehåller sig i området när de ser att MP är på G.
Om de inte ville bli misstänkta , så borde de ju hålla sig därifrån.
2015-06-22, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trapizo
....men nu hade dom faktiskt en katt ändå!!

Men vem har inte katt på landet?

Men att söka efter sin katt samtidigt som andra personer letar efter Lisa, blir för konstigt, i kombination med andra omständigheter.
2015-06-22, 13:23
Medlem
Sanctuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av reemka

Det är inte konstigt att vara ute och leta efter en katt men att göra det under samma period som en ung människa försvunnit i exakt samma område är helt vrickat. Antingen döljer dom något eller också stärker det bara bilden av dem som totalt empatilösa psykfall.
Medlem
Vad har den häktade kvinnan haft för sysselsättning på gården mer än att rensa den fisk som männen fiskat och att koka kaffe till dem?
Många har bara gott att säga om männen, men om kvinnan sägs det inget. Lider kvinnan av svartsjuka? Alla kvinnor är inte snälla.
Kan mopeden ha körts tillbaka till kaféet av kvinnan med LH´s handskar på händerna för att undvika fingeravtryck? En av handskarna tappas i ladan. Kan någon ha sett kvinnan på mopeden eller på hennes väg tillbaka igen till bostaden? Fanns det ett fortskaffningsmedel i ladan att ta sig tillbaka till bostaden med?
Om kvinnan kan kopplas till mopeden, är det då kanske en bidragande orsak till att ingen överklagan görs av hennes häktning? Eller skulle då rubriceringen varit "olovligt brukande"?
Nu är det dock inte känt om mopeden flyttats eller ej, men LH kan ha kommit iväg någon kilometer under de minuter som förlöpte mellan sista sms och tills dess att mobilen dog.
Platsen där mopeden återfanns har såvitt jag vet, inte varit avspärrad. Det borde den varit om det skett ett brott där eller bortrövande från denna plats.
Medlem
Starbacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
Det är inte i onödan, det är för att eventuella vittnen inte ska påverkas, något som advokaten själv är rädd för.

"Hon menar också att den stora mediala uppmärksamhet som varit kring Lisa Holms försvinnande kan ha påverkat de hörda vittnena"

Med andra ord, alla är överens om att utredningen ska bedrivas under absoluta tystnad.
Vilka är "alla"? Om du menar Rättssverige så är det inte alla. Vittnen har ju redan gjort uttalanden om brödernas skötsamhet och yrkesskicklighet. Det går lika bra att låta sig påverkas som vittne av alla spekulationer som nu cirkulerar. För att inte uttala sig om den avsiktliga info som polisen, oemotsagda, sprider. Gripandet är sådan info i sig själv. Hur tror du inte att själva gripandet påverkar "eventuella vittnen". Medan polisen mörkar hinner snart sagt varenda vittne vräka ur sig vad de har på hjärtat, många gånger om. Jag är skeptisk mot ditt och polisens bakomliggand resonemang.

Vi kan i sammanhanget också nämna alla rasistforum son nu ondgör sig över den litauiska familjen, inte för att dom är skyldiga utan för att dom har invandrat. Duktigt folk. Hur tror du vittnena påverkas av den senare hetspropagandan?

"Den stora detektiven allmänheten" förbigås helt och har inget att jämföra sina iaktagelser med.
Kallar du det klassiskt polisarbete?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in