2015-06-22, 13:00
Medlem
Tingsnotariens avatar
Yppandeförbud eller inte yppandeförbud så förstår jag inte advokaten när hon säger att åklagaren uttalar sig i media. Det enda uttalandet skedde innan förra häktningsförhandlingen för omkring en vecka sedan och var endast att det för närvarande saknas teknisk-bevisning men att det förelåg övriga omständigheter som gjorde att misstankegraden höjdes.

Thats it.

Idag fick vidare åklagaren frågan angående den tekniska bevisningen.

"Vice chefsåklagare Lars-Göran Wennerholm säger till Aftonbladet att han inte tagit del av överklagandena och inte heller kallats till hovrätten.

Om det blir en ny förhandling i dag, säger han, så har åklagarsidan möjlighet att presentera eventuella nya bevis.

Men om de fått några svar från den tekniska utredningen eller obduktionen vill han inte berätta.

– Vi kommenterar ingenting sådant
"

Det är således locket på från alla håll. Det är av denna anledningen som jag tycker advokaten är lite gnällig när hon säger att åklagaren uttalar sig om fallet (låt vara att det kan vara taktik från hennes sida).
2015-06-22, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Starback
Tokjävlarna tycks inte ha undersökt saken. Jag har efterfrågat uppgifter om denna kund ända
från försvinnandet. Dom brydde sig inte om att kolla upp kunderna under lördan utan kollade upp kunderna under söndagen i stället. Snacka om polismiss.

Jag har också efterfrågat den stökiga kunden. Att polisen i första hand siktade in sig på klientelet på aktuell dag känns dock naturligt, förhoppningsvis har dom även kollat lördagens kunder.
2015-06-22, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BunkaRulle
I lantismiljö brukar katter få ränna som de vill utan att man bryr sig. Det är sällsynt med bönder som värnar om sina katter, speciellt i en situation där man i samma område samtidigt söker efter en försvunnen flicka.

Var det inte snickarnas katt?
Medlem
Beatass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BunkaRulle
I lantismiljö brukar katter få ränna som de vill utan att man bryr sig. Det är sällsynt med bönder som värnar om sina katter, speciellt i en situation där man i samma område samtidigt söker efter en försvunnen flicka.

Eeeeh, bara det faktum att du kallar det lantismiljö visar hur dåligt insatt du är i ämnet. Klart att människor bryr sig om sina husdjur, i de flesta fall.
Medlem
Starbacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Jag har också efterfrågat den stökiga kunden. Att polisen i första hand siktade in sig på klientelet på aktuell dag känns dock naturligt, förhoppningsvis har dom även kollat lördagens kunder.
Ja. Men dom kan inte gå ut med den uppgiften. Varför ska dom underblåsa alla våra spekulationer och gissningar. Vad döljer dom och varför?
Varför inte skapa klarhet så långt det går? Varför mörka uppgifter i, som det verkar, onödan?
Medlem
Sanchezest90s avatar
Dags att släppa de stackars bröderna nu. Snuten och MP är ena jävla rasister som måste ha utländska syndabockar... Tänk om en neger hade fikat där samma dag. Då hade han oxå suttit häktad nu..
Medlem
David-Humes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Undersökt det har de väl? De har ju dementerat. Det borde väl betyda att de har undersökt saken?
Vad var det som var dementerat egentligen? Att det var en kund som var störig eller att det hade något med fallet att göra? För personalen uttalar sig faktiskt tidigt om denna kunden men sen vill jag minnas att polisen i någon intervju sade att där inte var någon störig kund. Kan inte hitta den senare intervjun nu dock.

Citat:
Besvärlig kund
Polisen har fått ta del av ett tips om att en person uppträtt ovanligt i kaféet under helgen.
– Det var en kund som var besvärlig. Det finns knasbollar överallt. Jag vet inte om det har något med försvinnandet att göra, säger Lena.
En som jobbade med den försvunna tonårsflickan berättar vidare om händelsen.
– Jag stod i kassan och fick höra att det var någon störig kund. Men hon var lika glad som vanligt efter det.
http://www.expressen.se/gt/flickans-van-i-chock-det-ar-helt-ofattbart/
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krackelerar
Ja och väldigt underligt att leta efter en katt då det pågår ett massivt sökande efter en försvunnen flicka samtidigt i området.
Bröderna är rökta, det är för mycket som pekar på deras skuld.
Mammans taffliga försök till att bygga alibi med klockslag för kaffedrickande osv är också en indikation på deras skuld.
Skulle förvåna otroligt mycket om det är någon annan som fört bort och mördat LH.
Kafét var nyöppnat på orten, detta triggade öststatarna i halvfyllan, LH hade endast sommarjobbat i 3 veckor.
Litauerna iaktog tjejerna som jobbade på kafét, LH kom för första gången ensam på moped, tidigare hade hon blivit skjutsad med bil.
TILLFÄLLET.
Jag tippar på att de döms för människorov, våldtäkt och mord, åtminstone ene brodern.
Bevisningen kan dock bli knepig, vem som gjort vad.

Jag delar din uppfattning, och det är nog inte så komplicerat som det verkar just nu.

Det är ett så typiskt knep, att ta till kattungar och hundvalpar för att göra sig ett ärende i närheten av de som söker efter Lisa. Litauerna måste ha varit chockade över sökinsatsen och samtidigt angelägna att få information. Det var just när de strök omkring i området som Lisa hittades, misstankarna föll på dem, och centralt i varför de plockades in av polisen.

Alibit med mamma är inget alibi, det har bara visat sig vara en tjänst åt media i både Sverige och Litauen, som fick en öppning att skriva om fallet ur en vinkel som lockar läsare.

Jag ifrågasätter också uppgifterna med att de "inte förstår svenska". Efter så lång tid i Sverige, så fattade de direkt att en flicka var försvunnen och att de kunde bli misstänkta! Men visst är det en fördel att ha språksvårigheter och se till att få en bra tolk. Det ger betänketid när frågor ska besvaras. Och en möjlighet att skylla på tolken om de försäger sig.

Litauerna figurerar på så många platsen i närheten av Lisa och brottet, att de måste förklara sig.
2015-06-22, 13:04
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coatmeal
Nu har kroppen obducerats i över två veckor, så här lång tid brukar det ju inte ta.

Den har inte obducerats i två veckor. Det tar en dag och det ska tas prover och göras en bedömning av tidpunkt för frånfället, skador mm av rättsläkare. Analyserna av proverna tar dock tid.
2015-06-22, 13:07
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David-Hume
Vad var det som var dementerat egentligen? Att det var en kund som var störig eller att det hade något med fallet att göra? För personalen uttalar sig faktiskt tidigt om denna kunden men sen vill jag minnas att polisen i någon intervju sade att där inte var någon störig kund. Kan inte hitta den senare intervjun nu dock.

http://www.expressen.se/gt/flickans-van-i-chock-det-ar-helt-ofattbart/
Jag hittar inte heller uttalandet med dementin. Antingen visade det sig väl vara ett missförstånd eller så kunde det konstanteras att kunden inte kunde ha med försvinnandet att göra.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Vem var det som i ett tidigt skeende hämtades in på förhör, men som sedan avfördes från utredningen?
Twittraren eller den stökiga kunden?
Eller var det kanske en och samma person?

Sa inte polisen också att det inte behövde innebära att samma person inte kan komma att bli aktuell i utredningen senare?
Medlem
Starbacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sanchezest90
Dags att släppa de stackars bröderna nu. Snuten och MP är ena jävla rasister som måste ha utländska syndabockar... Tänk om en neger hade fikat där samma dag. Då hade han oxå suttit häktad nu..

Jag lutar mot att hålla med. Främlingsrädsla och rasism är som häftigast i södra Sverige.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in