Citat:
Ursprungligen postat av
Starback
Så tillägget "grovt brott" är inte tårta på tårta, då om jag fattar dig rätt. Och allt skydd av nån som begått mord är alltså inte "grovt". Det anser nämligen jag. Anser du själv att de finns en rubricering om "lindrigt skyddande av mördare? Vad är i såna fall det?
(Oss emellan tror jag att det är såna här juridiska spetsfundigheter som ligger till grund för mitt
tidigare utredda missförstånd i frågan.)
Nej, allt skyddande är inte "grovt". Det är handlingen i sig sammantaget med andra omständigheter som avgör om brottet är grovt eller inte - inte rubriceringen på själva grundbrottet.
Ja, självklart finns också "ringa" med även om brottslingen som skyddas begått mord.
Citat:
11 § Om någon döljer den som förövat brott, hjälper honom
eller henne att undkomma, undanröjer bevis om brottet eller
på annat dylikt sätt motverkar att det uppdagas eller
beivras, döms för skyddande av brottsling till böter eller
fängelse i högst ett år.
För skyddande av brottsling döms också den som undanröjer
bevis om brott som är föremål för ett rättsligt förfarande
vid Internationella brottmålsdomstolen eller på annat dylikt
sätt motverkar att det uppdagas eller beivras.
Är brottet grovt, döms till fängelse, lägst sex månader och
högst fyra år.
Den som inte insåg men hade skälig anledning att anta att den
andre var brottslig, döms till böter.
Ansvar ska inte dömas ut om gärningen är att anse som ringa
med hänsyn till gärningsmannens förhållande till den
brottslige och övriga omständigheter. Lag (2009:1281).
Att skydda sin närmaste familj drar ner graden ibland så att den som skyddat brottslingen i slutändan helt frias.
Sen avgörs detta givetvis av vad man gjort för att skydda brottslingen - att underlåta att ringa polisen och berätta att make/son finns i huset när man vet att denne är lyst för mord -- eller att neka till detta på polisens fråga -- är exempel på där skyddandet varit av så ringa art att det inte ens gått till åtal.
Hur agerar man och vem agerar man för att skydda är alltså avgörande -- inte VAD personen begått för brott.