2015-06-22, 11:40
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Ja, de kan vara inblandade. De kan till exempel ha åtagit sig uppdraget att dumpa kroppen och därför befann de sig nära platsen där kroppen hittades.
Ja, visst finns den möjligheten. Men jag tror att det ändå är mer sannolikt att de eller någon av dem även är GM.
2015-06-22, 11:40
Avslutad
Jag tror så absolut inte det är dessa baltiska herrar. Ingenting utifrån tyder på det. Hoppas verkligen de har en del att gå på, men annars litar jag föga på svenskt rättsväsende, så det skulle inte förvåna mig det minsta om det var helt fel folk.

Sannolikheten att folk med denna misstankegrad och typ av brott blir dömda är ca 50%. Allt annat är skitsnack och käbbel. Jag tror de blev häktade i ren desperation.

Jag tror att det är som sig bör i dessa fall: en ensam halvt störd gärningsman mellan 20-30 år som är från området och känner till Lisa sen tidigare.

Balterna har dessutom konsekvent förnekat var och en för sig i flera dagar nu. Ingen teknisk bevisning kan knyta den till flickan, och jag har svårt att tänka mig att det kommer göra det också.

Ostraffade, ses som hederliga, en med kid och fru... Nänä, det är så jävla fel.

Det kommer nog visa sig, och det är risk att det blir pinsamt... Riktigt pinsamt!
2015-06-22, 11:41
Medlem
Strombolizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hippykiller
Nu ska jag inte måla Flashback katten på väggen men finns det någon chans att Lisa faktist dog en "naturlig" död ? Med det kan drogad, deppig eller vad fan som helst spela in. Dvs hon vart varken bortrövad eller mördad ?

Nu tror jag inte det men människor har ju dött på betydligt konstigare sätt än självdö även om det inte handlar om mord.

Varför krångla till det i onödan? Allt pekar på ett sexualmord.
2015-06-22, 11:41
Medlem
Starbacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BunkaRulle
På vilket sätt skyddar du en person "grovt" menar du då?
Du skyddar naturligtvis en person som begått ett grovt brott.

Snälla du. Det är inte jag som menar "grovt brott", utan åklagaren. Jag ställer mej lika frågande som du.
2015-06-22, 11:42
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Starback
Så tillägget "grovt brott" är inte tårta på tårta, då om jag fattar dig rätt. Och allt skydd av nån som begått mord är alltså inte "grovt". Det anser nämligen jag. Anser du själv att de finns en rubricering om "lindrigt skyddande av mördare? Vad är i såna fall det?

(Oss emellan tror jag att det är såna här juridiska spetsfundigheter som ligger till grund för mitt
tidigare utredda missförstånd i frågan.)

Nej, allt skyddande är inte "grovt". Det är handlingen i sig sammantaget med andra omständigheter som avgör om brottet är grovt eller inte - inte rubriceringen på själva grundbrottet.

Ja, självklart finns också "ringa" med även om brottslingen som skyddas begått mord.

Citat:
11 § Om någon döljer den som förövat brott, hjälper honom
eller henne att undkomma, undanröjer bevis om brottet eller
på annat dylikt sätt motverkar att det uppdagas eller
beivras, döms för skyddande av brottsling till böter eller
fängelse i högst ett år.

För skyddande av brottsling döms också den som undanröjer
bevis om brott som är föremål för ett rättsligt förfarande
vid Internationella brottmålsdomstolen eller på annat dylikt
sätt motverkar att det uppdagas eller beivras.

Är brottet grovt, döms till fängelse, lägst sex månader och
högst fyra år.

Den som inte insåg men hade skälig anledning att anta att den
andre var brottslig, döms till böter.

Ansvar ska inte dömas ut om gärningen är att anse som ringa
med hänsyn till gärningsmannens förhållande till den
brottslige och övriga omständigheter.
Lag (2009:1281).

Att skydda sin närmaste familj drar ner graden ibland så att den som skyddat brottslingen i slutändan helt frias.
Sen avgörs detta givetvis av vad man gjort för att skydda brottslingen - att underlåta att ringa polisen och berätta att make/son finns i huset när man vet att denne är lyst för mord -- eller att neka till detta på polisens fråga -- är exempel på där skyddandet varit av så ringa art att det inte ens gått till åtal.

Hur agerar man och vem agerar man för att skydda är alltså avgörande -- inte VAD personen begått för brott.
Senast redigerad av micro113 2015-06-22 kl. 11:44.
2015-06-22, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Eller mer troligt, ej samman-stämmande tidsangivelser samt uppgifter om förehavanden, gällande alibifråga.

kanske, men advokaternas klagomål är att gärningsbeskrivningen framställs på ett sätt som gör att all information för att bedöma beskrivningen inte finns presenterad:

Citat:
"Vad gäller vittnesmål och medmisstänktas uppgifter har dessa inte redovisats på ett sätt som gör att tingsrätten eller försvaret kan bedöma styrkan i uppgifterna. Det som framkommit därvidlag är för övrigt inte av någon styrka", skriver advokaten i överklagandet och fortsätter med att betona att det helt saknas teknisk bevisning
2015-06-22, 11:43
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Nej, allt skyddande är inte "grovt". Det är handlingen i sig sammantaget med andra omständigheter som avgår om brottet är grovt eller inte - inte rubriceringen på själva grundbrottet.

Ja, självklart finns också "ringa" med även om brottslingen som skyddas begått mord.

Att skydda sin närmaste familj drar ner graden ibland så att den som skyddat brottslingen i slutändan helt frias.
Sen avgörs detta givetvis av vad man gjort för att skydda brottslingen - att underlåta att ringa polisen och berätta att make/son finns i huset när man vet att denne är lyst för mord -- eller att neka till detta på polisens fråga -- är exempel på där skyddandet varit av så ringa art att det inte ens gått till åtal.

Hur agerar man och vem agerar man för att skydda är alltså avgörande -- inte VAD personen begått för brott.

Tack.

Ja, det brott som man skyddar vägs såklart in men det ditt egna agerande och övriga omständigheter som till slut avgör om det ska anses som grovt eller inte.

Tack för förklaringen.
2015-06-22, 11:45
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BunkaRulle
Vart samtalade bröderna med Missing People?
De verkar ha setts nära byggboden, men vi vet inte om de sa någonting.

Däremot hävdar personer i tråden, som säger sig ha info från MP, att MP någon gång har stött på männen när de hävdat att de sökt efter sin katt.
Men vi vet inte om denna beskrivning är sann.
Senast redigerad av FritzDaCat 2015-06-22 kl. 11:48.
2015-06-22, 11:46
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adminulator
kanske, men advokaternas klagomål är att gärningsbeskrivningen framställs på ett sätt som gör att all information för att bedöma beskrivningen inte finns presenterad:

Det är en uppfattning försvarsadvokaten har. Visserligen en uppfattning tillräckligt stark att överklagan ens kom på fråga.
Men jag ställer den uppfattningen mot faktumet att bröderna anhölls vid förhör samt beslutades häktade av Tingsrätten.
Det är upp till Göta HR att avgöra om advokatens uppfattning har något värde.
2015-06-22, 11:49
Medlem
Starbacks avatar
Micro113: Att skydda sin närmaste familj drar ner graden ibland så att den som skyddat brottslingen i slutändan helt frias.

Jovisst. I got it. Men här rör det ju sej om hennes närmaste familj. Jag tycker att nånting skevar
i åklagarens misstankegrad kontra rubriceringen. Något är ordentligt sjuk i denna rättssamhällets attack mot denna litauiska familj.
Medlem
Jag vet inte längre med detta, så jävla luddigt alltihop.
Mina tankar nu på morgonen:

1. Vi visste väl redan att brodern också överklagat? Eller är det först idag som de skickat in överklagan? http://www.svt.se/nyheter/regionalt/vast/broderna-overklagar-haktningsbesluten

2. Advokaten vill såklart, oavsett, spela på att klienten är oskyldig, är det inte så advokater fungerar när deras klient nekar?

3. Vad talar för att det finns teknisk bevisning och att den framkommer under hovrättens förhandling? Yppandeförbudet skulle jag säga.

Ja, som sagt, detta är väldigt luddigt, och om det endast rör sig om vittnesmål mot MGM så kommer de allihop släppas idag! Då har vi ett mord som antagligen inte kommer bli uppklarat - Helena all over känns det som.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Det är en uppfattning försvarsadvokaten har. Visserligen en uppfattning tillräckligt stark att överklagan ens kom på fråga.
Men jag ställer den uppfattningen mot faktumet att bröderna anhölls vid förhör samt beslutades häktade av Tingsrätten.
Det är upp till Göta HR att avgöra om advokatens uppfattning har något värde.

Visst.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in