Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-22, 11:22
Medlem
Vart samtalade bröderna med Missing People?
2015-06-22, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av reemka
Så länge ingen har erkänt och berättat att de försökt våldta henne bakom caféet, ströp henne osv osv... så finns det ju ingen som rimligen kan veta att det gått till så. Det här ryktet bygger på att bröderna redan erkänt. Och det verkar de inte ha gjort så jag skulle säga att det här är typiska vilda fantasier bara.

Spekulerar:

Teknisk bevisning av skrapsår på kropp som motsvaras av fynd på plats.
Teknisk bevisning av strypmärken vid hals
Teknisk bevisning av styckning
Teknisk bevisning av delar av kropp i gödselhög
2015-06-22, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
De synes ha häktats efter att polisen funnit att 1+1=2; dvs efter att lagens väktare använt sig av gängse pöbelmatematik.

Du får nog ge domstolen/ rättssystemet lite mer cred än så. Nog för att det kan diskuteras om kraven för att bli häktad är satta för lågt, men det krävs mer än att "poliser spekulerar vilt" för att någon ska bli häktad. Det som polisen uttalat om att "1+1=2" var i kontexten att detta ledde fram till gripandet. Därefter har förhör hållits och annat kollats upp innan åklagaren slutligen begärde de gripna häktade, vilket beviljades efter en domstolsprövning. En del i tråden verkar tro att poliser kan häkta folk och så ligger det så klart inte till utan domstolen äger frågan. Vi får se vad hovrätten beslutar senare, det ger en fingervisning om hur bevisning och indicier ser ut i nuläget.
2015-06-22, 11:25
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
"Fakta" är väl inte korrekt i det här fallet? - Har du ingen lämpligare benämning?

Fakta = Bekräftad information. Benämningen är helt korrekt, men du kanske har ett ännu bättre förslag?
2015-06-22, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Starback
Det finns inga spår av strid vid/runt mopeden. Tvärtom är allt städat runt moppen. En kasse är ordentligt nedställd bredvid mopeden.
Nyckeln ordentligt isatt.
Hur är en ordentligt nedställd kasse, och en ordentligt isatt nyckel?
Hängde inte kassen på styret enligt media?
2015-06-22, 11:26
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
För att man har fyra dagar på sig från anhållandet att begära om häktning. Det är ytterst sällsynt att teknisk bevisning är färdigställd inom fyra dagar.

Hade dom inte häktats hade de med all sannolikhet flytt landet eller gjort sig av med kroppen.

Hoppas dessa gossar nu är skyldiga när de dömts för jag kan sätta min högra hand på att dom kommer få ett lika trevligt bemötande i fängelset som Anders Eklund fick av en gummiklubba.
2015-06-22, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av urbanurban
Hade dom inte häktats hade de med all sannolikhet flytt landet eller gjort sig av med kroppen.

Hoppas dessa gossar nu är skyldiga när de dömts för jag kan sätta min högra hand på att dom kommer få ett lika trevligt bemötande i fängelset som Anders Eklund fick av en gummiklubba.

När de döms menar du? Ja man kan ju alltid hoppas att de som blir dömda är skyldiga, hemskt vore väl annars.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Starback
Det ska bli intressant med analysen av nagelskrapet under Lisas naglar. Där borde spår av en GM återfinnas även om hon blivit strypt som nån föreslog.

Den analysen hade nog varit klar dygnet efter kroppen hittades och jämförd med dna från alla som testats och diverse register.. kan ju även vara så att så länge hon var i livet hade hon handskar på sig och att det inte fanns något alls under naglarna..
Medlem
Starbacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
Som jag nämnt tidigare ska man inte sammanblanda brottsrubricering och misstankegrad.

Man kan lika gärna vara på sannolika skäl misstänkt för stöld som skäligen misstänkt för mord.

Det är två vitt skilda saker som jag försökt förklara i denna tråd vid ett flertalet tillfällen.

Vad säger således att häkta någon som skäligen misstänkt? Det säger helt enkelt att bevisningen mot dig inte är särskilt starkt. Brottet för vilket du är skäligen misstänkt påverkas emellertid inte av misstankegraden.

Så tillägget "grovt brott" är inte tårta på tårta, då om jag fattar dig rätt. Och allt skydd av nån som begått mord är alltså inte "grovt". Det anser nämligen jag. Anser du själv att de finns en rubricering om "lindrigt skyddande av mördare? Vad är i såna fall det?

(Oss emellan tror jag att det är såna här juridiska spetsfundigheter som ligger till grund för mitt
tidigare utredda missförstånd i frågan.)
2015-06-22, 11:30
Medlem
Citat:
"Vad gäller vittnesmål och medmisstänktas uppgifter har dessa inte redovisats på ett sätt som gör att tingsrätten eller försvaret kan bedöma styrkan i uppgifterna. Det som framkommit därvidlag är för övrigt inte av någon styrka", skriver advokaten i överklagandet och fortsätter med att betona att det helt saknas teknisk bevisning

Åklagaren har hållit på vissa saker.
2015-06-22, 11:31
Medlem
MissMeduzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av urbanurban

Duscholycka brukar det kallas också.
Svart sopsäck utanför cellen, GM får tex 30 min på sig innan dess att begära isolering el förflyttning.
Ingen har sett någonting.
2015-06-22, 11:33
Medlem
Starbacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enron
Den analysen hade nog varit klar dygnet efter kroppen hittades och jämförd med dna från alla som testats och diverse register.. kan ju även vara så att så länge hon var i livet hade hon handskar på sig och att det inte fanns något alls under naglarna..
Nationellt forensiskt centrum-NFFC, har annars tagit lång tid på sig att besvara alla polisens undringar om diverse fynd. Det har polisen sagt i a f. Det kanske har framkommit nu efter en vecka eller så. Men dan efter tror jag knappast.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in