2015-06-22, 03:15
Medlem
KonungHonungs avatar
Svårt att säga om det beror på dig själv eller på lydnadssystemet du uppfostrats av. Hönan eller ägget liksom.

Hursomhelst så lär det ge dig en konkurrensfördel inom vissa segment av arbetsmarknaden eftersom många arbetsgivare vill att man ska leva för jobbet och inte ta för många egna initiativ.
Citera
2015-06-22, 03:41
Medlem
vasaduellers avatar
Om du trivs bättre med att jobba så kan du kanske skaffa ett extrajobb. Då blir du förhoppningsvis både gladare och rikare.

Kommentar angående struktur/rutin:
Jag kan själv uppleva att jag är dålig på att upprätthålla struktur i mitt liv. Men jag har märkt att det faktiskt inte stämmer. När jag arbetar så ger ju jobbet struktur. Och precis som dig, så tenderar denna struktur att falla, när jag är ledig (ibland även när jag arbetar hemifrån). MEN, när jag är ledig mer än 2-3 veckor i sträck, så börjar en annan struktur infinna sig. Jag upplever att det är min naturliga struktur. Jag kommer sakta med säkert in i en god rutin, som är annorlunda än jobbrutinen. Jag upplever personligen att jag mår bättre av denna rutin, än jag gör av jobbrutinen.

Kommentar angående att bli deprimerad när man inte presterar:
Så länge man är frisk och inspirerad så är det naturligtvis trevligt att känna att man presterar. MEN om man känner en press att man måste prestera, och att man känner sig värdelös och misslyckad om man inte presterar, så tror jag att det kan vara uttryck för en suboptimering av flera personliga, psykologiska parametrar. Primater spenderar normalt en stor del av sin tid med att vila, leka och ägna sig åt andra icke-produktiva aktiviteter. En god självkänsla innebär att man trivs med sig själv, och att man kan spendera tid med sig själv, utan att behöva distraktioner för att dämpa ångest. Kanske behöver du ta dig en funderare över vad du värdesätter med dig själv, utöver det att du kan prestera.

Lycka till, och var glad att du trots allt har ett så pass praktiskt problem. Det är tristare när man blir deprimerad av att jobba, eftersom man svårligen har råd att låta bli. Medan du alltid kan välja att skaffa extraknäck.
Citera
2015-06-22, 04:22
Medlem
Livet kan vara svårt för en do:er, jag känner igen mig Ts. Blir lite mental efter fyra dagars ledighet. Det värsta jag vet är att ligga och glo på tv eller film, meningslöst och skittråkigt! Vill helst av allt vara effektiv 100% utav min vakna tid.

Magnesium är rätt bra. Lugnar och håller prestationsångesten i schakt. Annars städar jag och ringer och prutar räkningar

Prestationsångest är något jag ärvt från min uppväxtmiljö. Varje dag har jag mer eller mindre blivit intalad att just tv tittande är onödigt och idiotiskt. Har en städmani som är helt hysterisk i perioder då jag blivit drillad i att hålla rent i tonåren. Just betyg eller akademiska framgångar har det dock aldrig varit något krav på, kommer från en släkt där flera arbetat och slitit sig till ett jäkla gott liv. Entreprenörer helt enkelt.
Senast redigerad av Brizax 2015-06-22 kl. 04:28.
Citera
2015-06-22, 05:27
Medlem
deltoros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissLycka
Fy satan vilket lyxproblem! Du verkar jobba mycket så ta din lön och använd den, typ shopping? Åk hem till familjen och umgås, bjud dem på någon föreställning eller konsert?

"Lyxproblem" - är det sånt som egotrippade människor utan empati inte anser vara ett problem?
Är du arbetslös, avundsjuk på de som har jobb? Får vara hemma utan att göra ett smack hela dagarna? Det skulle många utarbetade människor uppleva som ett "lyxproblem".
Citera
2015-06-22, 05:27
Medlem
Och för mig är det precis tvärtom, jag mår som bäst när jag är ledig och kan fullt ut, göra sånt som intresserar.

Annars har jag problem med att hålla uppe intresset/motivationen för så mycket annat som är rena måsten i livet, där är vägen betydligt mer svajig och kan ställa till problem, i form av att jag tröttnar och blir nedstämd.

Skulle i grunden säga, att både jag och du "flyr ifrån" delar av oss själva men på olika sätt. Finns kanske sånt, man inte vill bemöta och utforska om sig själv, sitt liv.

Vissa tar tillflyktsvägen i sina måsten/jobbet medan andra som jag i sina fritidsintressen.
Citera
2015-06-22, 06:05
Bannlyst
vad är det du jobbar med? känner du dig behövd på jobbet och speglar din personlighet med arbetet?
Citera
2015-06-22, 06:39
Medlem
aquoss avatar
Hitta en hobby på fritiden, jag nu på mina yngre dagar börja också nu få lite små ångest när man är hemma och inte gör något vettigt.

Jag ska börja lära mig programmera, grymma pengar, kan lära sig på fritiden, väldigt bra att kunna samt stimulerande.

Tips: C#
Citera
2015-06-22, 08:25
Bannlyst
Se om alkohol eller andra droger kan få dig på humör.
Citera
2015-06-22, 09:09
Medlem
ErikPontis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frank.Einstein
Se om alkohol eller andra droger kan få dig på humör.

Absolut sämsta tipset i tråden hittills. Att fly från sina problem kommer inte lösa något på sikt, snarare tvärtom. Det lär bara bli värre om han börjar gå in i såna banor.
Citera
2015-06-22, 09:31
Medlem
mr.oranjes avatar
Denna tråden är så sann! Jag har varit ledig sedan studenten för två veckor sedan ungefär. Har bara suttit på min röv framför datorn och spelat diverse spel som ni absolut inte skulle gilla(atWar). Har iaf sett till att jag kommer iväg till Bråvalla. När det är klart är det väl hem igen och leva som en stenåldersmänniska.
Citera
2015-06-22, 10:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av deltoro
"Lyxproblem" - är det sånt som egotrippade människor utan empati inte anser vara ett problem?
Är du arbetslös, avundsjuk på de som har jobb? Får vara hemma utan att göra ett smack hela dagarna? Det skulle många utarbetade människor uppleva som ett "lyxproblem".

Nä tvärtom, jag jobbar väldigt mycket och är ledig väldigt lite. Därför är det i mina ögon ett lyxproblem att vara ledig men må dåligt över det.
Citera
2015-06-22, 10:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MissLycka
Nä tvärtom, jag jobbar väldigt mycket och är ledig väldigt lite. Därför är det i mina ögon ett lyxproblem att vara ledig men må dåligt över det.

Förutom att det är kul att jobba och suger dase att vara ledig när man tröttnat på sina hobbies, växt ifrån sin gamla kompisgrupp, sett alla nya filmer, alla serier har uppehåll och man har precis blivit singel

Och till er som säger;
instrument: Jag spelar gitarr ca 1h om dagen, mer blir tröttsamt
spela: Spelat wow i 10 år och äntligen kunnat släppa det, fastnar för lätt i spel så vill ej det igen
programmera: Jobbar som programmerare, samt sitter med ett projekt hemma som ja ger någon timme om dagen till - men efter ett tag så orkar man inte eftersom man redan suttit 8h på jobbet.

4 Dagar.. jadu jag höll på avlida långhelgen (3dagar) som var nu... I feel u m9
Satt halva söndagen med pannan i skrivbordet och tänkte vafan håller man på med egentligen.
Senast redigerad av Itzelsnitch 2015-06-22 kl. 10:49.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in