Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
15-06-21, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av softboll
kortaste vägen, 38,9 km:
http://kartor.eniro.se/m/GFmHW
Pappan var militär, kanske han kollat effektivaste sättet att förflytta sig med moped?

Hon körde en moped så jag tror inte hon valde de större mer trafikerade vägarna! Dessutom första dagen med moped.

Jag tror hon den här, mindre småvägar.

https://www.here.com/directions/walk/Blomberg-2,-SE-531-95-G%C3%B6tene,-Sverige:58.547699,13.3334/St%C3%B6pen,-Sk%C3%B6vde,-Sverige:58.47937,13.86646?map=58.5216,13.38574,15, satellite
15-06-21, 22:44
Medlem
B0B0-emulators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kejsarinnakanel
Klockan var mellan 18.00 och 18.30 och det är en turistort och en genomfartsväg.
Jo men färden tycks ha fortsatt på småvägar över åkrar och genom Blomberg.
15-06-21, 22:45
Medlem
Skaraborg2s avatar
Stöpen-Timmersdala-Götene-Blomberg.

Citat:
Ursprungligen postat av MegaTant
LH bodde inte i Skövde, utan i Stöpen. Då har hon väl inte valt vägen via Skövde utan valt en rakare väg via Timmerdala, Götene och Huseby till Blomberg.

https://www.google.se/maps/dir/58.5389568,13.366325/Sk%C3%B6vde/@58.5052801,13.5931837,53747m/data=!3m1!1e3!4m8!4m7!1m0!1m5!1m1!1s0x465b023d3a4c 413d:0x817d30b9033d4604!2m2!1d13.8461208!2d58.3902 782

Du har märkt vägen till Martorp, inte Blomberg.

Jag tror också att hon valde den mer rakare vägen via bl. a. Timmersdala och Götene när hon på morgonen denna vidriga dag åkte till Blomberg. Samma väg tror jag också att hon hade tagit på väg tillbaka till hemmet på kvällen - men så blev det ju aldrig tyvärr!
15-06-21, 22:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Jills
De som jobbar på gården bör ha nyckel. Hur många de är vet jag dock ej, men minst två. Men de misstänkta jobbade väl för Jönsson, som har både Blomberg och Martorp? Då kanske de har nycklar till Martorp också. Eller är jag helt ute och cyklar?

"Männen var betrodd att röra sig fritt på stora delar av mina ägor"

Således stor chans att de hade nycklar till hans gård..

http://www.expressen.se/gt/markagaren-det-ar-en-sadan-tragedi/
Medlem
Ravsvanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Ja hon bodde i Stöpen och inte i själva Skövde. Det är faktiskt en viss skillnad.

http://se.avstand.org/St%C3%B6pen/Sk%C3%B6vde
Intressant. Lägger man in Cafeet och Stöpen i Google Maps blir bästa bilväg 45.2 km. Bästa väg för fotgängare (antar att även en moped kan köra på de vägarna) är 41.6 km, dvs. marginellt kortare. Den vägen går förbi de misstänktas hus. Det är alltså ett fullt möjligt vägval och inte så mycket mer osannolikt än Googles "bilväg".
Medlem
olovpalmes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
Nej det MP får åberopa är "nöd" och huruvida en sådan situation de facto förlegat vet vi inte. Men man ska inte dömas om man handlat i nöd det är korrekt.
Om det finns starka misstankar så är det bara att gå in för vem som helst med andra ord.
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av majbih
Läste någonstans på tråden att han plockade upp den hittade handsken med finger topparna för att inte förstöra några spår, men det var långt innan Lh hittades, hur kunde han förutsätta att ett brott hade begåtts, hittar man en handske på marken så plockar man väl bara upp den eller?
Brott misstänktes redan då.
15-06-21, 22:47
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Nej det tror jag faktiskt inte att MPS kan få rätten att göra, det finns inget stöd för det enligt polislagen, dock kan polisen stödja sig på lagen om skydd mot olyckor som ger ett utrymme att delegera den rätten till underställd personal, även icke poliser. Jag läser innantill nu då jag inte har allt i huvudet, dock sysslat med frågorna inom Försvarsmakten, anlitas ju ibland för just eftersök.

LOS

Ingrepp i annans rätt
2 § Om fara för liv, hälsa eller egendom eller för skada i miljön inte lämpligen kan hindras på något annat sätt, får räddningsledaren vid en räddningsinsats bereda sig och medverkande personal tillträde till annans fastighet, avspärra eller utrymma områden, använda, föra bort eller förstöra egendom samt göra andra ingrepp i annans rätt, i den mån ingreppet är försvarligt med hänsyn till farans beskaffenhet, den skada som vållas genom ingreppet och omständigheterna i övrigt.

Det är inte så att det bara är att klampa in hos folk i bostäder, det måste finnas någon omständighet som gör att intrånget är försvarligt. Men rent principiellt så kan den som är räddningsledare ge en underställd rätten att genomsöka en bostad, och som med precis allt annat så är det en domstol som i efterhand avgör om det var försvarligt. Det ligger i sakens natur att detta inte sker särskilt ofta då polisen har rätt att gå in i en bostad om det finns skäl till det, och när LOS tillämpas så brukar det sällan handla om massiva sökinsatser i bostäder.
Nej, den där lagen ger inte rätten att delegera till frivilliga. Utan räddningsledaren kan delegera nedåt i personalen.

Det står alltså inte "till samtliga medverkande i insatsen".
15-06-21, 22:48
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olovpalme
Om det finns starka misstankar så är det bara att gå in för vem som helst med andra ord.

Det beror på hur akut det är att just du ska gå in. Om det föreligger starka skäl för att Lisa i detta fallet skulle avlida om man kommer 30 minuter försent föreligger nöd. Är Lisa redan avliden föreligger inte nöd, visserligen kan nöd åberopas för att värna om något för rättsordningen väsentligt intresse, dvs. tex. lagföra någon för brott men fanns det ingen risk för att bevisning skulle försvinna eller att gärningsmännen avviker föreligger heller ingen nödsituation i detta läge.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jills
De som jobbar på gården bör ha nyckel. Hur många de är vet jag dock ej, men minst två. Men de misstänkta jobbade väl för Jönsson, som har både Blomberg och Martorp? Då kanske de har nycklar till Martorp också. Eller är jag helt ute och cyklar?
Enl. AJ hade han fullt förtroende för dem, de hade arbetat där i flera år, det troligaste är att de hade tillgång till alla ställen där de skulle kunna behöva komma in för att hämta verktyg, material etc och utföra arbeten.
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Nej, det är det inte.
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Typ om en kvinna ropar på hjälp inifrån. Och var glad om det inte är TV:n.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in