2015-06-21, 10:43
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lucas49
Varför använder du ord som nazi, nazist mm. Det fungerar inte i vår del av världen eftersom sådan retorik tillhör historien, och möjligen dagens Ryssland, och visar dessutom en brist på saklig information. Verkar ju gå lite i vågor vad proryska inlägg handlar om. Kvinnor och barn ena dagen, nazistkortet nästa dag. Genomskinligare än spindelväv. Kvantitet före kvalitet luktar ju alltid ryskt lång väg. Inte lätt att slåss för Ryssland i dessa dagar.
Dessutom använder ryssarna västerländska personnnamn och kallar bloggarna Washington för att försöka få trovärdighet. De kan inte kalla sig moskvablogg och chatta om Ukraina, de kan inte skriva sina riktiga ryska namn efter alla lögner om Ukraina. En av de sämsta lögnerna är den dåligt photoshoppade bilden av när de påstod att Donetsk blivit anfallet med kärnvapen av USA
2015-06-21, 13:14
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious
Du får skicka ett brev till Kreml och framföra dina synpunkter omedelbums! Ring till Kadyrov och kräv att han ska ordna demokratiska val, säg åt Kreml att dra tillbaka sina trupper från Donetsk och Luhansk. Visa lite att du är, om inte en statsman, så iaf en man som står för dina åsikter!
Tja - jag har ingen större lust att tala med Putin ens om jag hade möjlighet, men för några år sedan hade jag kontakter med en kristdemokratiskt grupp i St Petersburg, som var mycket intelektuella. För dock tynande tillvaro idag så vitt jag vet. Att världens ledare måste talas vid och förhålla sig till varandra är ju en annan sak, och här har väst ledare inte varit så kontruktiva som de kunde varit. Ukrainakonflikten är inte svart och vitt.

Annars förstår jag inte vad du menar; jag är tydlig med min linje om folkens självbestämmanderätt, och den gäller och har gällt, Norges självständighet från Sverige, Tjecokslovakiens och Jugoslaviens upplösning, Kosovos självstänighet, liksom de med aktuella, KRim, Östukraina och Tjetjeniien. Sedan beklagade jag Skottlands val påersonligen, men det är naturligtvis skottarnas sak och ingen annan, men säg mig - tycker du att Krims folk har rätt att välja sin egen framtid - även om det skulle innebära anslutning till Moskva?
Senast redigerad av Clodius 2015-06-21 kl. 13:21.
2015-06-21, 13:53
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Annars förstår jag inte vad du menar; jag är tydlig med min linje om folkens självbestämmanderätt, och den gäller och har gällt, Norges självständighet från Sverige, Tjecokslovakiens och Jugoslaviens upplösning, Kosovos självstänighet, liksom de med aktuella, KRim, Östukraina och Tjetjeniien. Sedan beklagade jag Skottlands val påersonligen, men det är naturligtvis skottarnas sak och ingen annan, men säg mig - tycker du att Krims folk har rätt att välja sin egen framtid - även om det skulle innebära anslutning till Moskva?
Du ska börja med ditt trams igen? De enda folk som fått bestämma i den här konflikten är de som varit fria och inte ockuperade av Kremls styrkor. I Ukraina har man haft val till Rada såväl som till President. Krim har ockuperats med våld och östra Ukraina står under ockupation från Ryssland. Din kategorisering av "folk" kan du försöka förklara, delar du upp "folk" i olika folkslag på ett odemokratiskt sätt antar jag? Ska bara vissa "folk" som någon definierar, få rösta? Du har som sagt försökt med det här förut. Det är lätt för dig att sitta och predika om "folkens" självbestämmanderätt medan ryssarna krigar mot Ukraina och hotar oss i Europa med kärnvapen. Intellektuellt ohederligt som alltid från Clodius.
Senast redigerad av Xelious 2015-06-21 kl. 14:30.
2015-06-21, 16:16
Medlem
Claysons avatar
Ifall någon har missat:

Selfie Soldiers: Russia Checks in to Ukraine

As the conflict in Ukraine continues, so too does Russian President Vladimir Putin’s denial of any Russian involvement. But a recent report from think tank the Atlantic Council used open source information and social media to find evidence of Russian troops across the border.

Using the Atlantic Council’s methodology, VICE News correspondent Simon Ostrovsky follows the digital and literal footprints of one Russian soldier, tracking him from eastern Ukraine to Siberia, to prove that Russian soldiers are fighting in Ukraine.

https://www.youtube.com/watch?v=2zssIFN2mso
2015-06-21, 16:22
Medlem
Litauen blir första land att skicka vapen till Ukraina, hur kommer detta sluta? Ryssland kommer självklart svara med att skicka ännu mer vapen/trupper till östra Ukraina, har vi snart ett fullskaligt krig?
2015-06-21, 16:31
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deco89
Litauen blir första land att skicka vapen till Ukraina, hur kommer detta sluta? Ryssland kommer självklart svara med att skicka ännu mer vapen/trupper till östra Ukraina, har vi snart ett fullskaligt krig?
Har de skickat eller när är det dags? Vilken sorts vapen? Det är bra att Ukraina får förstärkning med vapen.
2015-06-21, 19:09
Medlem
Pavlossons avatar
Citat:
Har de skickat eller när är det dags? Vilken sorts vapen? Det är bra att Ukraina får förstärkning med vapen.

De är redo att skicka...
http://uatoday.tv/politics/lithuania-to-become-first-country-to-arm-ukraine-against-russia-442955.html
2015-06-21, 19:34
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pavlosson
De är redo att skicka...
http://uatoday.tv/politics/lithuania-to-become-first-country-to-arm-ukraine-against-russia-442955.html
Undrar vad dessa defensiva vapen är. Handelvapen? Det som är användbart är pansarbrytande vapen, och Litauen har svenska robot 56 bill... Hoppas de skickar en drös sådana.
2015-06-21, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pavlosson
De är redo att skicka...

Vapen kommer att skickas så snart man vet att kriget går att avslutas. Innan dess är alla vapen bara till för att sprida konflikten. Dvs inget bra. Måste kriget fortgå är det bra att det fortgår i liten skala hellre än en stor skala.

Defensiva vapen borde man redan ha skickat till Ukraina men jag vet inte omfattningen av detta.
2015-06-21, 19:49
Medlem
Pavlossons avatar
Citat:
Undrar vad dessa defensiva vapen är. Handelvapen? Det som är användbart är pansarbrytande vapen, och Litauen har svenska robot 56 bill... Hoppas de skickar en drös sådana.

De kan säkert skicka en del nyttiga saker, och dessutom öppnar det upp för andra länder som vill hänga på tåget.

Dessutom så blir ju försvarandet av Europa enklare för manga länder med ett Ukraina som är en samarbetspartner till Nato, där allt är anpassat till Nato, en militär som använder Nato träningar, engelska, och standard vapen. Nästa gang som Ryssland hotar något land med kärnvapen och gröna män så...
2015-06-21, 20:06
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Du ska börja med ditt trams igen? De enda folk som fått bestämma i den här konflikten är de som varit fria och inte ockuperade av Kremls styrkor. I Ukraina har man haft val till Rada såväl som till President. Krim har ockuperats med våld och östra Ukraina står under ockupation från Ryssland. Din kategorisering av "folk" kan du försöka förklara, delar du upp "folk" i olika folkslag på ett odemokratiskt sätt antar jag? Ska bara vissa "folk" som någon definierar, få rösta? Du har som sagt försökt med det här förut. Det är lätt för dig att sitta och predika om "folkens" självbestämmanderätt medan ryssarna krigar mot Ukraina och hotar oss i Europa med kärnvapen. Intellektuellt ohederligt som alltid från Clodius.
Tja, det är väl just därför att jag inte litar på Putin, som jag förespråkar internationellt övervakade folkomröstningar, och helst en internationell styrka på Krim och i Östukraina. Men för något sådant hade det krävts statsmanaskap av västs ledare, och så var vi tillbaka på ruta 1... Känner mig inte det minsta intellektuellt ohelig för övrigt. Fast får erkänna att jag har svårt att förstå din tankegång, men det beror väl på din halmgubbetaktik, gissar jag.
2015-06-21, 20:14
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Tja, det är väl just därför att jag inte litar på Putin, som jag förespråkar internationellt övervakade folkomröstningar, och helst en internationell styrka på Krim och i Östukraina. Men för något sådant hade det krävts statsmanaskap av västs ledare, och så var vi tillbaka på ruta 1... Känner mig inte det minsta intellektuellt ohelig för övrigt. Fast får erkänna att jag har svårt att förstå din tankegång, men det beror väl på din halmgubbetaktik, gissar jag.
Folkomröstningar om vadå? Skulle de ske under ockupation som på Krim? Vilka "folk" skulle få rösta om sitt lands gränser? Du försöker skylla på "väst" som vanligt. Att Putin inte är någon statsman utan en skurk som bryter gamla avtal och inte håller nya kan vi konstatera, att du säger att du "inte litar på honom" är vagt eftersom du inte vågar kritisera maffian i Kreml. Därav, återigen, inte intellektuellt hederlig alternativt grovt okunnig i frågan eller, mer troligt, står på de ryska fascisternas sida. Vilket är det?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in