Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-21, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baron-brazil
Det är nya regler sen drygt 10 år tillbaka har jag för mig.
Förr användes ju även överbliven skolmat som grismat.
Perfekt & miljövänligt!

Men miljö & hälsa samt andra instanser har ju tagit sig vatten över huvudet & förbjudit detta av olika anledningar som för mig är oerhört korkade.

Att bero på försvinnandet av Lisa.

Något i mig säger att det är fel gärningsmän.
Att polisen också vet det men spelar iskall.
Man häktar dessa män (med viss "bevisning") för att vänta ut den riktiga gärningsmannen.

Tror som många andra att det är ett besatt psykfall med god lokalkännedom.
Förmodligen en enstöring i 20-30 års åldern.
Allt verkar kartlagt.
Jag har svårt att se att slumpen avgjort hennes försvinnande.
Och jag har svårt att se att två hårt arbetande litauer med drömmar om en bättre framtid skulle göra en sån dum grej hur kåt eller påverkad dom än må vara.
Lisa kan knappast vara den enda vackra kvinnan som jobbat på caféet under de 5-6 år som litauerna arbetat intill.
Att en genren 80-årig godsherre skulle få för sig att göra det låter också osannolikt.
Han har för mycket att förlora helt enkelt.

Har inte varit cafe så längre verkar det som startades tydligen under 2014.

" Vi har hållit på en månad dygnet runt och har gjort om helt och hållet. Det är ett gammalt magasin, så vi har inrett lite tuffare och rustikt. I Varnhem var det mer pluttinuttigt, säger Lena Svedung på premiärdagen"

http://www.skaraborgslanstidning.se/article/lena-svedung-oppnar-pa-nytt/
2015-06-21, 16:11
Medlem
Tomatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Finns det en trovärdig källa som säger att bröderna har varit på Martorp aktuell dag?
När du säger det så är det ju endast någon/några från mps som sagt det?
Undrar om det är en eller flera?
Polisen var ju aldrig där och kunde verifiera detta då de åkte direkt till de misstänktas bostad.
2015-06-21, 16:12
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chrisemil
Pressen snackar om 100m från fyndplatsen, polisen sa 500m från fyndplatsen, det är vad vi har.
Jag tror att OY menade dagen då Lisa försvann.
2015-06-21, 16:12
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HelleIsabelle
Mul- och klövsjuka och svinpest kan spridas med smittade mejeri- och charkprodukter. Det är därför för- bjudet att ge matrester till grisar.

Men det gäller produkter som serveras på restaurang och säljs i livsmedelshandel som kasseras när bäst före datum är nådd men ännu anses som tjänlig människoföda?
2015-06-21, 16:13
Medlem
djembelelles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bodychoke
Ok. Hans företag heter Gum Egendom KB (Blombergs Säteri 1 är adressen där han bor/företaget är registrerat, inte företagsnamnet).

http://www.proff.se/foretag/gum-egendom-kommanditbolag/k%C3%A4llby/boskap/10628353-1/

De sysslar med Spannmålsodling, nötköttsproduktion, och hästuppfödning.

Med 99% säkerhet finns det alltså inga grisar på Martorp. Inga andra bolag som är registrerade under honom och som kan tänkas bedriva verksamhet på Martorp sysslar heller med grisuppfödning.
Precis...det har ju varit ett jäkla tjat om grisar i tråden. En och annan film där lik slängts till grisar har väl inspirerat fantasin.
2015-06-21, 16:14
Medlem
MortalDiseases avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Men vittnen som pekade ut flyktvägen för Anna Lindhs mördare sa han tog av till vänster. GW sa att han trodde de hade fel för gm på flykt tar till höger och när de började undersöka och fråga längs högra flyktvägen, bingo! En stressad snubbe hade varit in hos en frisör och velat bli klippt omedelbart. Men statistik är ingen slump även om det kan finnas avvikelser

Är det någon slags gärningsmannaprofilering, det där med att GM på flykt tar till höger?
2015-06-21, 16:14
Medlem
Tomatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larsnilssonabcd
Har inte varit cafe så längre verkar det som startades tydligen under 2014.

http://www.skaraborgslanstidning.se/article/lena-svedung-oppnar-pa-nytt/
Men innan var det restaurang och catering i många år varav AJ's son drev verksamheten till en början.
2015-06-21, 16:15
Medlem
Den här bilen med öststatare det har skrivits om tidigare… var den blå? Kan det vara den som hittats "gömd" i skogen som var uppgifter från facebook!?
2015-06-21, 16:15
Medlem
Beatass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av julusa
Jag vet inte hur man benämner den typen av byggnad, men för mig som stadsbo ser det ut som en lada.
Har dock blivit korrigerad på den punkten av någon användare, som kallar det uthus.
I mina tidigare inlägg finns beskrivet hur huset ser ut, och även länkat karta. Vet tyvärr inte hur man laddar upp bilder, annars hade jag gjort det. Men använder man sig av google kan man navigera sig runt på tomten. Då ser man det rödvita huset parallellt med ett stenhus som är gult/gräddvitt.
Många av aktörerna i svensk media verkar kalla alla byggnader, som inte är bostäder, för lador.
Skövde tidning däremot skrev att Lisa hittades innanför garageportarna/verkstadsportarna på Martorp.
2015-06-21, 16:16
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FritzDaCat
Jag tror att OY menade dagen då Lisa försvann.

Jag menar den fredagen när trion hämtades in till förhör. Polisen på pressträffen säger något om ett fynd femhundra meter ifrån där trion hämtades, det stämmer bra med dammen, ungefär vid det lilla huset som ligger där. Jag tror inte att polisen har mätt sträckan, det är en uppskattad siffra.
2015-06-21, 16:17
Medlem
Ni som kritiserar polis. Vi vet otroligt lite om fallet. Det går inte att veta om detta skötts bra eller dåligt. om vi tittar på den bristfälliga informationen logiskt så måste en logiskt människa komma fram till att med största sannolikhet är litauerna skyldiga. Kommer man fram till annat och anklagar andra är man dålig på att dra logiska slutsatser. Jag menar inte att litauerna behöver vara GM men baserat på vad vi vet just nu BöR man dra slutsatsen att de sannolikt är det. Blir bara löjligt när vissa här skrivet att de är säkra på att polisen inte vet någonting och tagit fel personer...
2015-06-21, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Jag menar den fredagen när trion hämtades in till förhör. Polisen på pressträffen säger något om ett fynd femhundra meter ifrån där trion hämtades, det stämmer bra med dammen, ungefär vid det lilla huset som ligger där. Jag tror inte att polisen har mätt sträckan, det är en uppskattad siffra.

Bild på dammen?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in