2015-06-21, 15:15
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Det fanns endast bindande tekniska bevis för att Kristoffer befattat sig med kroppen, inte för själva mordet. Huruvida parallellen är relevant eller inte kan man förstås ha olika åsikter om. I det här fallet var det inte häktningen jag diskuterade. Jag förutsåg ett möjligt scenario där åtminstone några av alla "Jag tror inte litauerna är skyldiga"-postare kommer att hänga fast vid sin ursprungliga uppfattning trots en rad tunga indicier mot dem och sitta och bygga upp avancerade konspirationsteorier och bortförklaringskedjor med alternativa GM. DET hände i Vatchareeya-fallet och med tanke på hur många som redan investerat en hel del i sina "Tänka utanför ramarna"-teorier så är det verkligen inte otänkbart att det skulle kunna bli så här med.

Kommer det tyngre, direkt teknisk bevisning och dessutom erkännande från en eller bägge bröder så lär däremot diskussionen bli mer begränsad.

Angående om själva häktningen är korrekt: För att kunna bedöma det måste man dels ha tillgång till den information som förebringades rätten och dels ha relevanta expertkunskaper i vad som krävs i svensk rättspraxis för att nå upp till "sannolika skäl". Eftersom ingen av oss har det förstnämnda och få eller knappt nån det sistnämnda så går det inte att diskutera den frågan. Man kan givetvis ha allmänna åsikter om att det är för lätt att häkta folk i Sverige. Vi ser ju bl.a. en gammal fängelsekund som sitter och skriver en hel del inlägg på just detta tema. Personligen är jag inte särskilt intresserad av vad nuvarande eller fd kriminella individer har för uppfattning i frågan.
Så, i din fantasi förutsåg du ett scenario där folk kommer att ifrågasätta litauernas skuld in absurdum? Jag förutser att vissa, som tycks ha ett obotligt förtroende för åklagare, kommer att ifrågasätta liatuernas oskuld in absurdum. Även om de frias och avförs kommer vissa att hävda att de är skyldiga iaf. Det finns fortfarande folk som hävdar att TQ är skyldig till de mord han dömdes för.

Men att förutsäga hur diskussionen kommer att bli är slöseri med hårddisk. Den som lever får se. Just nu diskuterar vi vem som kan vara skyldig till Lisas död.
2015-06-21, 15:17
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av julusa
Frågar igen...Är det verkligen BEKRÄFTAT från POLIS att BO hittades på Martorp?
Eller är det bara den gängse uppfattningen?
Det fanns ett flertal avspärrningar den kvällen/natten. Det "aktuella sökområdet" som polisen kallae det, var stort.
Hundpatruller fanns på flera platser.
Är det 100% säkert att Martorp är platsen där BO hittades?

Den gängse uppfattningen är baserad via medias liverapportering från Martorp gård med fortlöpande bilder och kommentarer. Med ett enormt polispådrag, flertal tekniker, spårning med hundar som markerar på fredag kväll, bilder där tekniker undersöker platsen i flera timmar, utökade avspärrningar för att förhindra insyn. Sen kommer meddelandet att Lisa hittats avliden.
Ingen annan parallell avspärrning hade detta pådrag som vid Martorp. Så därav kommer uppfattningen att Martorp är platsen för MP:s fynd och att Lisa sen hittas. Deras markörer sågs på platsen.
2015-06-21, 15:17
Medlem
Citat:
Varför hakar folk upp sig på Martorp då?
Nåt av betydelse har de funnit där, det är jag helt med på, har ju sett både bilder och stream därifrån.
Men rent hypotetiskt skulle BO lika gärna kunnat hittats där jag hörde hundskall (finns förklarat i mina tidigare inlägg)?

Skrev det tidigare.
Pressen har varit utanför alla avspärrningar i området och tagit uppgifter.
De verkar vara rätt så säkra på var LH hittades, även om de inte fotograferat när kvarlevorna fraktats från platsen, så har de med all säkerhet sett iaf något som pekar på att Martorp är rätt fyndplats!
2015-06-21, 15:18
Moderator
OYs avatar
Citat:
Varför hakar folk upp sig på Martorp då?
Nåt av betydelse har de funnit där, det är jag helt med på, har ju sett både bilder och stream därifrån.
Men rent hypotetiskt skulle BO lika gärna kunnat hittats där jag hörde hundskall (finns förklarat i mina tidigare inlägg)?

Så kan det vara, och eftersom att de som såg livesändning, bland annat jag, också hörde hundskall när det sändes ifrån stenhuset så kanske man kan tänka sig att kroppen hittades i dammen mellan slottet och Martorp. Man kan också tänka sig att det är i den dammen som en av bröderna fiskade och då är det kanske inte särskilt märkligt att han befann sig nära fyndet, om han hade fiskeredskap med sig vill säga.
2015-06-21, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeMajk
av de som suttit oskyldigt häktade och sedan fått ut ersättning var det 1600 personer 2013
på det tillkommer de som suttit oskyldigt häktade och inte fått ut någon ersättning
plus de som suttit oskyldigt häktade och aldrig ansökt om ersättning
Ja, men vi kan vända på de statistiken och säga att stor majoritet av de häktade ( >85% ) är skyldiga.
2015-06-21, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Den gängse uppfattningen är baserad via medias liverapportering från Martorp gård med fortlöpande bilder och kommentarer. Med ett enormt polispådrag, flertal tekniker, spårning med hundar som markerar på fredag kväll, bilder där tekniker undersöker platsen i flera timmar, utökade avspärrningar för att förhindra insyn. Sen kommer meddelandet att Lisa hittats avliden.
Ingen annan parallell avspärrning hade detta pådrag som vid Martorp. Så därav kommer uppfattningen att Martorp är platsen för MP:s fynd och att Lisa sen hittas. Deras markörer sågs på platsen.

Jag såg samma saker fast på Expressens live, utanför MGMs bostad. Därav undrar jag.

Martorp är säkert rätt plats, det är inte det jag säger.
Men nåt mysko var det inne på markerna där "slottet" ligger. Och det syntes också i streamen. Poliser som stod på vakt utanför MGMs bostad, rusade från sina positionen in bakom huset där hundarna skällde som värst. Sen utökades avspärrningarna. Alltså ungefär samma scenario som på Martorp.

Och Expressen rapporterade från platsen att "Nu går de in i ett stall".
Senast redigerad av julusa 2015-06-21 kl. 15:23.
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hashish-boy
Det vore nog bäst om de häktade mig också, jag är nämligen inte riktigt som jag ska i huvudet...

Är det inte bara inkomstbortfall man får ersättning för? Jag inser att den negativa uppmärksamhet trion har fått kommer att förfölja dem många år framöver även om de skulle vara oskyldiga så det låter ju inte orimligt, bara det att jag inte känner till någon ytterligare ersättning...

Nej jag tror det är en ideel del som kan gå ut också. Ideela skadestånd brukar vara försumliga men det beror på hur mycket uppmärksamhet ett fall får och vad det gäller. Här skulle man ju kunna tänka sig att det allvarligt påverkar deras framtida chans att skaffa sig jobb om deras namn kommer upp som visar att de varit misstänkta i mordutredning gällande en ung flickas död.
Medlem
djembelelles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larsnilssonabcd
Har mätt avståndet mellan Cafet och Martorp (Hitta-karta):

2,3 km, att gå 22 min, att cykla 8 min (MGM bostad ligger mitt imellan)

Om man kör moped borde det i alla fall ta ca hälften av tiden det tar att cykla.

de 7 min angående mobilen tycker jag är intressant om man ser på resetiderna ovan.
Av vad jag förstår så kom polis till platsen för försvinnandet tre timmar efter att telefonen slutade fungera.
Så lång tid har GM haft på sig att flytta kroppen med bil. Hur lång tid det tar att gå, cykla eller åka moped är irrelevant.
Medlem
HenkeEdges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Titiana
Såvida de inte är skyldiga på något annat sätt, "delaktiga" då kanske det inte blir några penningar, även om de inte bedöms vara skyldiga till mord. Någon av dem har väl gjort vissa medgivanden åt det hållet, såvida det nu är sant.

Visst var det någon mediauppgift ifrån början? Sen har det inte hörts något om det. Är frågan om det är locket på eller om det inte stämmer.
2015-06-21, 15:22
Medlem
Kan någon berätta var ladan finns med dem "3delade dörrarna"?
2015-06-21, 15:23
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FritzDaCat
Fast texten är inte helt korrekt. Jag tror att det finns en missuppfattning där pga en polis utryckt sig slarvigt.
Alltså, det var inte polisen som såg bröderna, utan de fick efter 19.00 veta av MP att bröderna setts nära det senaste fyndet. (Ett klädesplagg, enligt en polisläcka.) Därefter åkte de hem till brödernas bostad.
19.30 var en bror hemma, medan den andre fiskade.
19.45 gick polisen in.
20.18 fördes de tre iväg.

Dessutom bor bröderna ca 1 km från Martorp, och inte "1.6 km".

En sammanfattning ska helst vara korrekt.
Du påpekar betydelselösa detaljer.

7 min in i det här klippet konstaterar polisen att litauerna finns i närheten. https://www.youtube.com/watch?v=0ab6ZkHVlGM
Det är 1,6 km från brödernas bostad till Martorp. https://goo.gl/maps/ncDpT
Senast redigerad av XeniaOnatopp 2015-06-21 kl. 15:26. Anledning: Glömde en länk
2015-06-21, 15:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av matematiker
Ja, men vi kan vända på de statistiken och säga att stor majoritet av de häktade ( >85% ) är skyldiga.

Källa på det?

Sen så behöver man inte vara skyldig för att man blivit dömd, än mindre häktad.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in