Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-21, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Gripande och anhållande är inte samma sak.

Du har säkert rätt, jag är inte helt hemma på alla termer och vad dom egentligen innebär
Men det är lätt för en lekman att tolka som jag gjorde:

Citat:
Ursprungligen postat av Expressen.se
Bröderna, 31 och 35 år, greps dramatiskt av polis utanför sin bostad, i flygelbyggnaden, fredagen den 12 juni. Timmarna innan det bekräftades att kroppen var funnen.
2015-06-21, 10:58
Medlem
massepojkens avatar
Sveriges genom tiderna bäste morddutredare Per Åke Åkesson var helt säker på att "kusinerna" var skyldiga till Helenmordet. Massor av indicier talade för det. Han hade fel.

Om rätt personer är gripna så borde det finnas en hel del teknisk bevisning. Bil bostad osv.

Bristen på detta?? får en att fundera.
2015-06-21, 11:00
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Evil-Eyes
Är det bara jag som reagerar på expressens artikel om brödernas liv i häktet?
Där skriver dom att timmarna före anhållandet så hittades Lisa?
Jag var övertygad om att man grep först och hitta Lisa sen?

Polisen hämtade trion till förhör, Lisa hittas, trion anhålls.

Ja, trion var skyldig att följa med till förhör då de antogs kunna lämna upplysningar av betydelse för en brottsutredning.

De åtlydde inte polismans uppmaning att följa med och därför belades de med handfängsel och tvingades att följa med, ungefär så.
2015-06-21, 11:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Hon kan ha kollat sina konton innan SMS till farsan.

Instämmer
Min 17 åring kan ta både 20 och 40 min efter jobbet att kolla sin mobil innan hon kommer iväg
2015-06-21, 11:03
Medlem
skaraborgskan1982s avatar
Enligt uppgift skulle han tillhöra elitförbandet SOG. Det har bl.a. nämnts i media.
Citat:
Ursprungligen postat av Recce
Det pratas om faderns militära bakgrund och om han tillhör något lösnäseförband eller ej.

Är det något vi vet om detta? Troligen är han väl officer tillhörande P4?
2015-06-21, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Visst kan det vara så. Vad jag menar är bara att vi inte vet någonting om detta heller. Allting är hemligt. Jag har också tyckt att det var underligt att polisen började söka henne så tidigt och rubricerade detta som ett människorov och som en ''särskild händelse" för att inte tala om den internationella efterlysningen. Att Lisas moppe var olåst utanför kafét med vissa av hennes tillhörigheter bredvid är inte, i mina ögon, tillräckligt för ett sådant pådrag. Jag undrar också vilka tillhörigheter fanns bredvid moppen.
Kan vara så att pappan är extra orolig p.g.a. sin tjänst. Han har förmodligen tillräckligt med pondus för att få igång polisen, vilket troligen inte ensamstående orolig mamma i Bagarmossen haft.
Vet en äldre advokt van att hantera poliser i rätten som blev tagen för fortkörning (körde alltid som en biltjuv) av en ung polis. Han fick förstås acceptera boten men spände ögonen i polisen och krävde besked om det fanns fler kontroller resten av vägen till Malmö, den unge pilisen såg ut som en tilltättavisad skolpolke och stammade att det fanns det inte.
2015-06-21, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Nyckeln i mopeden som fungerar, Lisa och hjälm borta. Vad mer behövs för att misstänka att det hänt henne något tycker du?

Egentligen ganska uppenbart att något hade hänt Lisa. Hon var inte där hon borde vara, sagt att hon skulle köra hem men kom inte hem, svarar inte på mobilen.

Helt rätt att dra igång ett eftersök tycker jag.

Om det hade funnits spår av strid på platsen så hade också tyckt som du. Att Lisa och hjälmen var borta kunde lika gärna bero på att hon åkte på baksätet av en annan moppe, till någon som hon känner. Det är därför jag undrar vilka tillhörigheter fanns vid hennes moppe. Om plånboken fanns där så förstår jag pådraget.
2015-06-21, 11:05
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av massepojken
Jag brukar vara skeptisk mot GW men skriva, ja det kan verkligen gubbjäveln.

http://www.expressen.se/kronikorer/leif-gw-persson/omstandigheterna-som-gor-mig-orolig/?ref=yfp

Maken till förmåga att övertyga och manipulera får man leta efter. Kan bara lyfta på hatten (vill gärna ha någon form av smiley här men är så pass dum i huvudet att jag ger fan i det) för ""den upphöjde"

Det går inte att dölja att det finns en oro över läget. Även här på FB, där för ovanlighetens skull, personer med djup insikt i juridik samt personer med sunt förnuft i högsta grad är aktiva.
Oron delas av "alla"
Jag har en stark vädjan till myndigheterna att detta går rätt till.

Men GW låser sig på en punkt, baserad på statistik om att tidigare ostraffade inte begår ett sådant här brott. Jag saknar en vidareutveckling i ett avseende.
Det finns en sannolikhet att bröderna, eller någon av bröderna begått brott tidigare, utan att ha straffats för det.
Detta nämner inte GW, för det är en sak som faller utanför ramen. Det kanske inte finns något att vidare utveckla där, förutom att konstatera att det kan vara ett faktum?
2015-06-21, 11:07
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Om det hade funnits spår av strid på platsen så hade också tyckt som du. Att Lisa och hjälmen var borta kunde lika gärna bero på att hon åkte på baksätet av en annan moppe, till någon som hon känner. Det är därför jag undrar vilka tillhörigheter fanns vid hennes moppe. Om plånboken fanns där så förstår jag pådraget.

Nyckel satt i mopeden, inte normalt att lämna en nyckel i tändningslåset, förmodligen är moppen värd mer än vad hon hade i en eventuell plånbok, gör det inte konstigare än vad det är.
2015-06-21, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Det går inte att dölja att det finns en oro över läget. Även här på FB, där för ovanlighetens skull, personer med djup insikt i juridik samt personer med sunt förnuft i högsta grad är aktiva.
Oron delas av "alla"
Jag har en stark vädjan till myndigheterna att detta går rätt till.

Men GW låser sig på en punkt, baserad på statistik om att tidigare ostraffade inte begår ett sådant här brott. Jag saknar en vidareutveckling i ett avseende.
Det finns en sannolikhet att bröderna, eller någon av bröderna begått brott tidigare, utan att ha straffats för det.
Detta nämner inte GW, för det är en sak som faller utanför ramen. Det kanske inte finns något att vidare utveckla där, förutom att konstatera att det kan vara ett faktum?

GW kan natruligtvis tänka så långt, efter 40 år i branschen, som att alla gm inte är dömda - dessutom tar han upp ytterligare omständigheter. Han tycker det är en anmärkningsvärd brist på tekniskt bevis efter den tid som gått och andra omständigheter han tycker är ovanliga.
2015-06-21, 11:09
Medlem
B0B0-emulators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noningra
Tror absolut att pappans status orsakade det snabba och stora pådraget,inklusive Interpol efterlysningen.Vad skulle det annars bero på?Att det sedan skulle visa sig att det lutar åt två litauiska byggare kunde man ju inte veta i det läget.
Något liknande skedde efter Åmselemorden, då Säpo gjorde en parallell utredning eftersom pappan i familjen hade haft någon hemlig befattning inom försvaret.

I det här fallet tror jag att det snabba pådraget, som kan ha påverkat var kroppen gömdes, berodde på pappans kontakter med militär personal (hemvärnet?) med tillgång till fyrhjulingar och kanske den vägen också med ledande poliser i området. Dessutom var omständigheterna så speciella.

Andra föräldrar hade kanske haft svårare att övertyga polisen att läget var akut, men kanske inte mycket svårare.
2015-06-21, 11:11
Medlem
Titianas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2big4you
Min personliga uppfattning hur det hela gått till fram till hon blev bortförd är ganska klar,men jag finner ingen logik i detta med prylarna.
Om GM ville att grejorna skulle synas och leda polisen i annan riktning,varför kastar inte GM då ut hjälmen som är ett hyfsat stort föremål och kan hittas förhållandevis enkelt?
GM väljer istället att göra sig av med ett mobilfodral?

Det kanske finns spår på hjälmen eller hjälmen satt kvar på Lisas huvud? uchh ville inte skriva detta men det kan vara en anledning.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in