Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-21, 08:57
Medlem
Kl 18.15 sitter MGM ute vid sitt hus och fikar - enligt broderns eller bekants uppg till mamman i Litauern
Huset som MGM hyr ligger 300 m från cafeet
Kl 18.20 är borde Lisa vara ensam vid cafeet då kollegans buss avgår 18.20 och övriga två har åkt iväg med bil
Kl 18.23 medd hon sin pappa att hon åker
Nyckel i tändningen och kasse bredvid mopeden tyder på att hon står vid mopeden och messar

Kl 18.30 är hennes mobil "död" och det första fyndet som hittas är mobilskalet

Stämmer detta - eller har jag missat ngt i denna mycket långa tråd?
2015-06-21, 08:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Titiana
Hittar dock inte de snea fönsterspröjsen...
EDIT: men den vita flaskan i fönstret är där

mm jag vet men bilden från google maps är från 2011
2015-06-21, 09:00
Medlem
Titianas avatar
Citat:
Hittar dock inte de snea fönsterspröjsen...
EDIT: men den vita flaskan i fönstret är där

Ska genast rätta mig själv. Det är klart att googlebilden är något år gammalt så spröjsen kan ha skadats senare. Så det verkar som Lisa inte kom så långt från mopeden
2015-06-21, 09:01
Medlem
Jag tippar på yngsta brodern.
Ensam i Sverige, ingen närhet eller kärlek.
Frun långt borta. Lisa var en glad och levnadsfull tjej..
Lätt att fatta intresse för, speciellt om man som han inte fått sig något på länge.

Han har säkert flörtat med henne och försökt ta kontakt (som alla andra utländska män gör) väldigt tydligt och oftast vidrigt. Som om man vore en köttbit.

Där försökte han väl. Hon ville inte. Och därefter blev det fel.

Sen har storebror samt kvinnan fått vara med och soppa igen efter lillbrorsan!

Inget förvånar mig när det gäller polacker; litauer, bosnier osv.... Känslokalla människor!
2015-06-21, 09:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kleopatra2013
Kl 18.15 sitter MGM ute vid sitt hus och fikar - enligt broderns eller bekants uppg till mamman i Litauern
Huset som MGM hyr ligger 300 m från cafeet
Kl 18.20 är borde Lisa vara ensam vid cafeet då kollegans buss avgår 18.20 och övriga två har åkt iväg med bil
Kl 18.23 medd hon sin pappa att hon åker
Nyckel i tändningen och kasse bredvid mopeden tyder på att hon står vid mopeden och messar

Kl 18.30 är hennes mobil "död" och det första fyndet som hittas är mobilskalet

Stämmer detta - eller har jag missat ngt i denna mycket långa tråd?

~18:09 - Rebecka (R), Lowa (L) och Lisa står utanför dörren
~18:10 - Lisa konstaterar att hon inte kan hjälpa med något mera idag, går runt hörnet till sin moped, R och L låser dörren och går till bilen

~18:15 - R och L har lämnat platsen
18:20 - Bussen till Skara som Lowe tar går* (tack anv. herrtanke för denna info)

18:23 - Lisa sms:ar sin pappa (bekräftat av Polis)
~18:30 - Mobilen stängs av, batteriet tar slut, eller slås sönder
2015-06-21, 09:03
Medlem
Titianas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The13
mm jag vet men bilden från google maps är från 2011

Kom på detta själv...så fort jag hade skrivit det. Det är i vart fall i mina ögon misstänkt ställe för var Lisas kropp hittades och du har helt rätt skadan vid fönstret stämmer. Vet vi vad som försigår i denna byggnad och vem som har sin verksamhet där?
2015-06-21, 09:07
Medlem
Ett utdrag ur en artikel i dagens GP. Citaten är kaféägarinnans.

Citat:
När renoveringen av Café på Kloster var klar tidigt förra våren behövde ägaren L*na Sv*dung hjälp med städningen. Kvinnan som nu är misstänkt för skyddande av brottsling anlitades då för uppgiften.

– Hon rekommenderades av vår fastighetsägare och jobbade vid tre tillfällen förra våren men sedan behövde vi inte henne mer helt enkelt. Jag har väl sett henne vid ett tillfälle i vår.

De misstänkta bröderna har hon däremot sett i stort sett varje dag.

– De har suttit på taket och snickrat på morgonen med radion på. Jag har varit förvånad över att de har varit där före mig eftersom jag själv är på plats så tidigt. Jag har aldrig behövt känna mig obekväm med att ha dem intill oss, säger hon.
2015-06-21, 09:07
Medlem
kakburks avatar
Lägg inga större värderingar i vad jag säger nu men det ska ändå bli sagt:

Jag hoppas att polis och åklagare agerar rätt. Det är inte min önskan att specifikt sätta dit de för tillfället häktade utan att jag vill att rätt personer ska sona brottet.
Ett mardröms-scenario är ju att: Polisen har ju haft oerhörd press på sig. Lisas försvinnande har engagerat många både polis, MP och frivilliga samt att en hel nation följer händelserna. Det är för många, inte minst för polisen väldigt emotionellt och det finns underliggande krav både från anhöriga, allmänheten men också från polisen själva att göra ett gripande.

Man gör då ett gripande av de tre litauerna, som jag tror på ej helt övertygande grunder. Och härvid har de ju uppfyllt kraven från omvärlden. Men det värsta är om man nöjer sig med detta, att man binder upp sig på dessa tre så pass mycket att man inte ens kalkylerar med att det kan vara någon helt annan som är skyldig.
Det är oerhört mycket som står på spel. Skulle det visa sig att litauerna faktiskt är oskyldiga och rättsväsendet släppt allt annat för tesen att de skulle vara skyldiga kommer vi att få se en skitstorm utan dess like.
2015-06-21, 09:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rammi73
Hur vet du att det var låst ?

Polisen fick bryta sig in.
Om det va låst när LH hamnade där vet vi inte.
Men om det stämmer att det förvaras kemikalier där så va det mest sannolikt låst.

Rohna kanske vet.
2015-06-21, 09:09
Medlem
missmones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MortalDisease
Absolut, han är ladugårdsförman och har en flickvän lik BO.
men vad är egentligen det suspekta? Visst, han har tillgång till ladugårdarna i blomberg och så, men tror du att han haft något emot BO pga likheten?

Ja CB känns långsökt som gärningsman om det enda man går på är att CBs flickvän är väldigt lik LH. Ok hna ä,r förman på Blombergs det kopplar honom iaf till platsen och att han kan ta sig överallt. Vi vet att han attraheras av tjejer som ser ut som LH. Ja a man ska aldrig säga aldrig.

Hade man något mer på CB? Var det flera bybor som misstänket honom och varför i sånt fall?
2015-06-21, 09:09
Medlem
Citat:
Kom på detta själv...så fort jag hade skrivit det. Det är i vart fall i mina ögon misstänkt ställe för var Lisas kropp hittades och du har helt rätt skadan vid fönstret stämmer. Vet vi vad som försigår i denna byggnad och vem som har sin verksamhet där?

man bygger en spannmålstork
därför så har man grävskopa inne i ladan där den stora porten är, man har gjutet och grävt osv

bild 70:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20958580.ab
2015-06-21, 09:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Jag tror att Sms:et har diskuterats flera gånger om. Det är Lisa som skickade det. Vi vet inte vad som stod i det men hennes föräldrar är säkra att det kom från henne.

Jag har svårt att se att hennes föräldrar oavsett vad som diskuterats i tråden eller vad som ev har skrivits i media skulle kunna påstå att de är säkra på att de kom från sin dotter och ingen annan som behöver vinna lite tid innan någon anar oråd.
Det kan ju vata så att det var sms utformning som fick pappan att ana oråd och åka ut så fort och leta.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in